www.jeepclubnorway.no
Modeller => ZJ, WJ => Emne startet av: Tunvang på To.,26,Januar,2017,22,11
-
Har en 04 Jeep Grand Cherokee som jeg synes er vinglete å kjøre med.I dumper ujevnheter i veibanen vugger den liksom fram og tilbake.
Må sitte å korrigere litt med rattet stort sett hele tiden.Alle kontrollarmer og støtdempere er bytta. Trackbar har jeg sjekka for slakk.Er det noen som har noen tips?
-
Ja den vugger noe pga. designen med stiv foraksling med trackbar.
Men mye korrigering med rattet skal ikke være nødvendig.
Har den vært slik alltid?
Er kontrollarmer og/eller foringer byttet bak også?
Min bil skiftet retning avhengig av gasspådrag. Byttet til polyforinger bak, både nede og oppe.
Ble helt perfekt etterpå. Men hadde nok blitt bra med vanlige gummiforinger også.
-
Det blir ikke bra med gummiforinger, har bytta alt av kontrollarmer men det blir ikke bra nok. Er enig med teerex, poly foringer hjelper betraktelig. På min bil hvor alt er nytt så er det helt tydelig at det er foringene i øvre kontroll arm som er for myk, det er de som må ta opp krefter sideveis. Alle monner drar og om man bytter allt av foringer til poly så blir det nok enda stivere, dette har jeg prøvd på en eldre wj men synes det ble for mye ''tilbakemelding'' fra underlag, dette er bare min mening, men stiv opp bakenden så går bilen mye rettere.
-
Bytt stag til Addco Stag foran og bak. Blir stivere og bedre. De originale er ikke stive/kraftige nok
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Hjelper litt med stivere stab stag, den krenger mindre, jeg har montert stab stag fra eibach som er samme stag som tyske tuning firma Geiger brukte når de bygde ''autobhanelokomotiv'' av wj, men det hjelper ikke før du har stramma opp øvre kontroll arm bak den styrer bilen bilen noe forferdelig.
-
Ja må si at min ble veldig tight i hekken (om man får lov å skrive slikt) etter bytte av 4 av 6 foringer til polyuretan.
Beholdt gummi i nedre fremre kontrollarmforing (karosseri-enden) da det ikke er mye bevegelse i disse (kompakt gummi uten "luftehull" i motsetning til de ovale i andre enden).
Tenkte at det kanskje kunne bli for stivt (mere støy) med poly der også, så har de foringene liggende 4 sale.
Evt. kanskje jeg bruker dem på kontrollarmene foran en vakker dag.
Litt skeptisk til stivere stabstag, det går vel ut over komforten? Og ikke minst flex...
(http://thumbs3.picclick.com/d/l400/pict/251454849198_/Jeep-Grand-Cherokee-Wj-Wg-1999-2004-Rear-Lower.jpg)
-
Stivere stab stag går ikke ut over komfort, men det flexer en hel del mindre så det ødelegger litt off road egenskapene, foran har man anledning til quick disconnect av stabstag, går sikkert an å bruke bak også det, men det er litt mere kronglete å komme til når man kommer på at det er en god ide å kjøre over en større hindring en rundt :) Kjørte ca. 1000 km med ''ground force'' fjærer, bilen gikk som på skinner men flexa ikke i det hele tatt lenger, så de ble tatt av (jeg kan selge de :) )
-
Noen som har bilde av øvre kontroll arm bak ::) Må gjerne stramme den opp med nye foringer
-
http://www.morris4x4center.com/jeep-suspension-parts/grand-cherokee-wj-wg.htm
http://www.morris4x4center.com/hellwig-swaybar-rear-kit-7-8-diameter-hp-7644.html
det er vel denne du trenger
-
ref. bilde som Fiskern linka til, del 13a.
-
Flott :) Polyforinger til denne da?
-
Jeg ville ha montert poly foringer som på bildet i første svaret til teerex, (øverste bilde), dette er gode poly foringer, tror de er produsert i Australia (??)
-
Står litt nedover her og siste siden om polyforingene jeg monterte http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,10632.150.html
-
Jeg har blitt "sitert" på innlegget mitt nest øverst oppe her i en annonse som ligger på finn.no akkurat nå. Det var jo litt morsomt ;D
Og til og med i en annonse fra Autostrada.
Må vel forøvrig være rekord i antall bilder for en bil til rundt kr 30.000 (52 bilder, mange med litt morsom/sarkastisk undertone i kommentarene :P )
Bilde nr 51: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=169398488
-
Ja, det var jo litt morsomt, og som du sier må vel det være rekord med antall bilder i den prisklassen. :)