Har vurdert propandrift, både på min egen ZJ 5.9 Lim LX, og også på 2 Chevrolet Cargo van'er vi har i firmaet (2005 modeller, 5.3 v8 awd bensin).
Kostnaden med et skikkelig konverteringskit, inkl. en tank av vettug str/plassering, kommer fort opp i rundt 40 000,- inkl mva.
Dertil kommer at LPG propan inneholder mindre energi enn bensin, så forbruket vel øker 15-20%.
Hvis bilen bruker 1,5 liter bensin på mila, vil den bruke 1,8 liter propan. Hvis så propan koster 5,50 pr liter + 25 øre pr mil i ventilbeskyttelsesolje (Bergheim har hatt maaaange topplokkhavarier pga konvertering uten bruk av oljetilsats) og bensin i snitt 11 (priser i Østfold, gj. snitt i fjor), koster bensinbilen kr 17,50 pr mil i drivstoff, og propanbilen kr 10,15. Du "sparer" altså kr 7,35 pr mil på å bruke propan. Da må du kjøre 54 400 kilometer for å "spare inn" konverteringen. Dvs. begynner du å spare penger i år 2011, hvis du konverterer nå og kjører normalt mye pr år, eller allerede i 2010 hvis du kjører ganske mye.
MEN --- DETTE FORUTSETTER JO AT DU STOLER PÅ AT KRISTIN HALVORSEN HOLDER PROPANGASS AVGIFTSFRI HELT TIL 2010 ELLER 2011!!! TØR DU STOLE PÅ DET? ALLEREDE NESTE ÅR FÅR VI 56 ØRE PR LITER I EKSTRA AVGIFT PÅ ALLE FYRINGSOLJEPRODUKTER, FORDI REGJERINGEN HAR SOM MÅL Å HA SAMME AVGIFT PR KWH PÅ ALL ENERGI!!!!
Så vi har valgt å holde oss til bensin både privat og i firmaet. Propankonvertering kunne lønt seg, men jeg, og få med meg, tror avgiftsfordelen er sikker nok til at jeg satser 40000 pr bil på det!