Skrevet av Emne: Propandrift på Jeep  (Lest 3520 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Propandrift på Jeep
« på: Ma., 5,November,2007,09,33 »
Dere burde prøve propandrift på Jeepene deres! det er billig og miljøvennlig

se her:

http://www.alesundgassdrift.no

jeg har en 1994 cherokee som funker som en klokke. og nå kan 2.5 diesel gå og vogge i forhold til utgiftene som jeg nå betaler! :)
koster 4.60 kr literen!
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #1 på: Ma., 5,November,2007,10,03 »
6 Sylinders bil ferdig ombygd: kr. 27600,-  :o

Gir jo mange liter bensin da ::)
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #2 på: On., 7,November,2007,15,45 »
nja, det er sant. men hvis man tenker seg om så er det et interessant regnestykke.

F.eks

si at jeg kjører 30000 i året med en 5.2 grand cherokee. og den bruker 1.5 på mila.
Med en literpris på 12 kr literen vil det si at jeg bruker 54000 kr i året med bensin.
Med propan vil jeg bruke 24750 kr. med en literpris på 5.50 øre literen.
da sparer jeg 29250 kr året.

så hvis det koster 33500 og bygge om bilen, så sier det seg selv at man tjener dette inn hvis man skal ha bilen lengre enn 1 år.

til informasjon, koster propan 4.60 øre literen i ålesund.

Are you too late? Try a V8...

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #3 på: On., 7,November,2007,16,14 »
Hva koster servicen på slikt annlegg?? forstod jeg det riktig at du kan kjøre med både bensin og gass??
Hva med trekk evne på bilen???
 
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #4 på: On., 7,November,2007,17,53 »
Servicen er ikke spesielt dyr da. man må ha en olje som heter "Valvesaver" for beskyttelse av ventilseter.

1 liter koster ca 250,- og man bruker 1 liter til 1000 mil.
altså cirka 1- 3 liter i året.

Det og kjøre med propan er som og kjøre en bil som skal ha blybensin på blyfri. den oljen oppveier det.

Når det gjelder trekk evne, så er det oppgitt til cirka 4-7 prosent lavere enn m. bensin. med andre ord, man kan merke det hvis man kjenner bilen godt, men det er virkelig ikke mye.

og ja, man kan kjøre med både bensin og gass. Og det beste av alt. man skifter mellom gass og bensin på cirka 1 sekund!

at ikke flere kjører på gass, er meg et lite mysterium....
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #5 på: On., 7,November,2007,20,17 »
...at ikke flere kjører på gass, er meg et lite mysterium...

For min del har det mye med gasstankens størrelse, utforming og plassering å gjøre. All bagasjeplass blir jo opptatt av en diger tank.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #6 på: On., 7,November,2007,20,25 »
Sitat
For min del har det mye med gasstankens størrelse, utforming og plassering å gjøre. All bagasjeplass blir jo opptatt av en diger tank.

Ski boks.....?  ;D

Vurderte et kjøp av en Dodge Durango hvorpå jeg planla å montere Gass annlegg. Men med mine 16.000km i året, så viste kalkylen til "Gassdrift" eller hva de het at jeg ikke ville tjene inn annlegget før om syv år. Har neppe den bilen da...... Men den ville nok kanskje være lettere å selge??? Og nærmeste stasjon med gass er vel en omvei på ca 4mil, hvis det ikke har dukket opp noen nye stasjoner i det siste da.

Har ikke fått kjøpt bil enda, men drømmer om en kraftig amerikaner med skikkelig V8. Og seff er GC på den lista.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #7 på: On., 7,November,2007,22,23 »
ja.....dessverre så er det faktisk et godt argument mot gassanlegg.

Jeepene er dessverre dårlig konstruert for tank til gassanlegg.

en løsning er og ta ut resevrehjulet og hellersette tanken der.

men, hvis pengene råder, så er det jo verdt det.

forresten. Jeg er daglig leder i Ålesund Gassdrift, så hvis dere har spørsmål, om gass, så spør i vei, så skal jeg svare!

Are you too late? Try a V8...

Utlogget 88 YJ

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 97
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #8 på: To., 8,November,2007,00,07 »
Servicen er ikke spesielt dyr da. man må ha en olje som heter "Valvesaver" for beskyttelse av ventilseter.

1 liter koster ca 250,- og man bruker 1 liter til 1000 mil.
altså cirka 1- 3 liter i året.

Jeg hadde en volvo 240 som jeg kjørte ca. 150000 km på gass brukte ikke noe olje i tillegg, uten problem.
Er dette med olje noe nytt.. og hvorfor?


Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #9 på: To., 8,November,2007,10,32 »
Det stemmer nok.

i følge fabrikkdataene, så er det ikke alle som trenger det. F.eks i østeuropa leverer de bare olje til de som spesielt ønsker det.

Pga våre tildels harde klima så velger vi og levere det inkludert i anlegget. Da er vi sikre på at alt går i orden og at man slipper evt problemer med ventilsetene.

så, hvis man spesielt ønsker, så går det fint og ikke montere det.

Gass er et mye "tørrere" drivstoff. Dette kan gå ut over ventilsetene. kommer ann på motor konstruksjon. enkelte biler kan gå hele livet uten, mens andre kan oppleve problemer etter 1 års bruk.

det er som og ha blyfri bensin på en motor som skal ha blybensin. Det går en stund, men problemer vil kunne oppstå etterhvert hvis man er uheldig.

Tips: Det Valvesaver oljekittet, kan man bruke på eldre biler og. slik at man kan ubekymret fylle blyfri bensin!

flott med spørsmål forresten.
Are you too late? Try a V8...

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #10 på: To., 8,November,2007,16,57 »
Hvor enkelt er det og fylle gass?? (pumper eks)
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget wagoneer1990

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 96
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #11 på: To., 8,November,2007,18,21 »
Monterte propandrift på min 98 4.0l cherokee i sommer, det anbefales på det sterkeste.
Var uheldig med firmaet som monterte for meg, ikke imponert over hvordan de monterte ting i bilen.
Men anlegget fungerer utmerket.
Er enig i at tanken tar stor plass i bilen, men du får ikke i pose og sekk.
Det er en glede å fylle tanken 230 kr. så kjører jeg nesten hele uka. Har over halvert drivstoff kostnadene.

Rune

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Har vurdert propandrift, både på min egen ZJ 5.9 Lim LX, og også på 2 Chevrolet Cargo van'er vi har i firmaet (2005 modeller, 5.3 v8 awd bensin).
Kostnaden med et skikkelig konverteringskit, inkl. en tank av vettug str/plassering, kommer fort opp i rundt 40 000,- inkl mva.
Dertil kommer at LPG propan inneholder mindre energi enn bensin, så forbruket vel øker 15-20%.
Hvis bilen bruker 1,5 liter bensin på mila, vil den bruke 1,8 liter propan. Hvis så propan koster 5,50 pr liter + 25 øre pr mil i ventilbeskyttelsesolje (Bergheim har hatt maaaange topplokkhavarier pga konvertering uten bruk av oljetilsats) og bensin i snitt 11 (priser i Østfold, gj. snitt  i fjor), koster bensinbilen kr 17,50 pr mil i drivstoff, og propanbilen kr 10,15. Du "sparer" altså kr 7,35 pr mil på å bruke propan. Da må du kjøre 54 400 kilometer for å "spare inn" konverteringen. Dvs. begynner du å spare penger i år 2011, hvis du konverterer nå og kjører normalt mye pr år, eller allerede i 2010 hvis du kjører ganske mye.
MEN --- DETTE FORUTSETTER JO AT DU STOLER PÅ AT KRISTIN HALVORSEN HOLDER PROPANGASS AVGIFTSFRI HELT TIL 2010 ELLER 2011!!! TØR DU STOLE PÅ DET? ALLEREDE NESTE ÅR FÅR VI 56 ØRE PR LITER I EKSTRA AVGIFT PÅ ALLE FYRINGSOLJEPRODUKTER, FORDI REGJERINGEN HAR SOM MÅL Å HA SAMME AVGIFT PR KWH PÅ ALL ENERGI!!!!

Så vi har valgt å holde oss til bensin både privat og i firmaet. Propankonvertering kunne lønt seg, men jeg, og få med meg, tror avgiftsfordelen er sikker nok til at jeg satser 40000 pr bil på det!

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #13 på: Fr., 9,November,2007,00,32 »
hmmm interessant innlegg fra dabj der.

Men jeg driver med propanombygging selv og må arrestere deg på noen punkter.

Det er tydelig at du har vurdert propanombygging men funnet ut at det ikke stemmer helt med kalulatoren.

Du hevder det koster 40000 inkludert moms. det er selfølgelig ikke riktig.

La meg gi deg et skikkelig tilbud her med en gang.

Hvis du konverterer dine biler hos Ålesund Gassdrift skal du få det for kroner 30000,- inkludert moms! og det inkluderer Valvesaverkit ferdig montert!
Det eneste vi vil ha igjen er at du nøye tester bilene og legger ut dine erfaringer på dette forumet!

Det er siste, moderne type anlegg med sequensiell styring. Dette er et anlegg der produsenten lover 4-7 prosent effektap og som du sier 10-20 % økning i forbruk.

Vi har nøye målt forskjellige biler. f.eks 2002 Tahoe som vi konverte.
den bruker ca 1.8 på mila med propan. 1.5 på bensin.


Vi har tilogmed fått skryt fra biltilsynet for "den peneste og mest integrerte installasjonen vi har sett. Dette er uttalelse fra statens vegvesen Verdal.

Når det gjelder propanpriser så er pumpeprisen 5.50 øre literen. Vi har en rabattavtale som vi henviser som vil gjøre at dere vil få propan til kroner 4.50 øre literen.

så hvis du taster litt på kalkulatoren så vil du se at et annlegg vil betale seg inn i løpet av 1.5 år hvis man kjører ca 15000 km i året.

hvor mye kjører dere?
Are you too late? Try a V8...

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Propandrift på Jeep
« Svar #14 på: Ma.,12,November,2007,15,41 »
Da kan det kanskje være interessant --- men Kristin Halvorsen er fortsatt en store jokeren! Vi har vel ingen garanti for at det ikke legges avgift på propan (er ikke det vedtatt samme avgift som for fyringsolje etc. allerede fra nyttår, forresten?) - og da går vinninga fort opp i spinninga! Eller har dere i bransjen adre signaler?