Skrevet av Emne: Lugger ved skarp sving-gåen viskosekobling?  (Lest 1941 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ynroenn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Lugger ved skarp sving-gåen viskosekobling?
« på: Fr.,21,September,2007,13,02 »
Hei! Har en GC 1995 4.0 laredo som har følgende problem. Etter at bilen er varm (ca 15 minutter) lugger det kraftig i drivverket ved sving på tørt dekke.  ???Mistanken faller jo da på om det er viskoseklutsjen som må byttes. Har prøvd å tilsette ls-tilsetning i bakakselen. SYntes dette hjalp litt, men lugger fortsatt. Hvor dyr er eventuell en slik reperasjon? Er det noen som kan anbefale et verksted i østlandsområde, eventuelt i Sverige?

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Lugger ved skarp sving-gåen viskosekobling?
« Svar #1 på: Fr.,21,September,2007,21,48 »
Jepp! Din VC er ferdig med sitt jordiske liv, og bør byttes ut!
Den er egentlig ganske enkel å bytte, og med mindre du er heeelt mekanisk hadicappet, så trenger du ikke et verksted for å bytte den.
Kjøp ny VC på Ebay eller fra USA, og det trenger ikke å bli særlig dyrt.
Alternativt skaffer du en 242 kasse fra en XJ, og unngår hele VC opplegget(og du får 2hi og 4wpt i tillegg). Mulig du må bytte input shaften i 242 kassen, med den du har i 249 kassen din, men det er ingen big deal.
Brukt 242, koster deg ca kr 3000 til kr 4000, så det er nesten den billigste måten å fikse saken på.

Utlogget ynroenn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Lugger ved skarp sving-gåen viskosekobling?
« Svar #2 på: Ma.,24,September,2007,08,39 »
Takk for raskt og informativt svar ;) Skjønner at jeg må gjøre noe. Føler meg ikke helt mekanisk handicapped, men er nok ganske nære ;D ALternativet mitt blir nok derfor å bestille VC fra USA, og få en kompetent mekaniker til å bytte (gjerne utenom merkeverksted). Noen som vet omfanget av en slik jobb? Noen som har tips til nettside der jeg kan bestille delen?

ALternativet som du skriver er å bytte med 242 kasse. Hvilke fordelelr/ulemper girt denne løsningen? ER det en stor jobb å bytte ei slik kasse? (Har jo skjønt at VCèn er en svakhetmed disse bilene)

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Lugger ved skarp sving-gåen viskosekobling?
« Svar #3 på: Ma., 1,Oktober,2007,15,34 »
Hei ynroenn!
Hvis VC er gåen (fastbrent) bør vel bilen lugge også i kald tilstand.
Har du sjekket at mønsterdybden på dekkene dine ikke varierer med mer enn 1,5 mm?
For stor forskjell i rulleradien kan lede til det problem du beskriver.
Mvh bambus
Bambus

Utlogget ynroenn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Sv: Lugger ved skarp sving-gåen viskosekobling?
« Svar #4 på: Ma., 8,Oktober,2007,08,26 »
Kjører på helt nye sommerdekk ¨å det burde ikke være problemet. Dessuten; ville ikke da problemet vært der uansett om bilen var kjørt varm eller ikke? SLik det er nå svinger den javnt og fin ca. det første kvarteret, deretter begynner det å lugge. Har forresten vært inne å kikket på noen amerikanske nettsider, ser ut til at jeg kan få en ny vc for ca 3300,-inkl mva og frakt. Kan også kjøpe hele fordelingskassen for omtrent det dobbelte (Kanskje mindre jobb og bytte?) Uansett så må jeg jo være sikekr på at det er dette som er problemet!