Skrevet av Emne: Ned giring og olje intervaler  (Lest 5106 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Ned giring og olje intervaler
« på: On.,19,September,2007,16,10 »
Hei i gjenn  :)

Er veldig ny på denne fronten ang jeep, så mine spm er:

En kammerat av meg hadde en 95 jeep grand cheroke, han kunne dra girspaken fra Drive og ned i 3 og så i 1,2 gir i FART, kan jeg også det??? (tør ikke prøve)

Kjempe kjekt i så fall i nedoverbakker.

Hvor ofte skal man bytte olje på girkassa og diff???

Søkte på forumet men fant bare hvilke type olje jeg skal bruke.

Takker for svar  ;)

Hilsen fersk
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #1 på: On.,19,September,2007,17,40 »
Sitat
En kammerat av meg hadde en 95 jeep grand cheroke, han kunne dra girspaken fra Drive og ned i 3 og så i 1,2 gir i FART, kan jeg også det??? (tør ikke prøve)

Ja, det kan du, men påass på at turtallet ikke går i taket ved nedgiring. 90km/t og dra spaken i første = fare for havari. Men ligger du i 40 ned en bakke, kan du fint vippe den i 2 for å få litt motorbrems.

Sitat
Hvor ofte skal man bytte olje på girkassa og diff???

Mener det er hver 60 000km....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #2 på: On.,19,September,2007,20,29 »
Ikke 60000, men 48000. :)

Intervaller på 6000 er det "vår" importør her i landet anbefaler. Andre intervaller derimot, eksisterer andre steder.

6000 Oljeskift
12000 Oljeskift+luftiflter
18000 Mellomservice med oljeskift
24000 Olje, luft og tennplugger
30000 er en 6`
36000 er også en 6`
48000 Første store service med alt. (inkl.alle vesker og oljer)
54000 er en 6`
60000 er en 12`
66000 er en 6`
72000 er en 24`

Neste 48 er på 96.

Jeg har forenklet dette litt, men det er jo selvfølgelig mange underpunkter som også skal skiftes evnt. sjekkes. F.eks frostvæske og bremsevæske inni mellom
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #3 på: On.,19,September,2007,20,46 »
Veldig bra  :D

Dette kan man gjøre selv  ;)

Enkelt og greit  :)
Regner med at mange av dere andre også gjør dette selv også??

Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget tatatas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #4 på: To.,20,September,2007,19,48 »
Jepp, selvgjort er velgjort 8)
-97 ZJ 5,2 Limited
-06 R51 Pathfinder LE Premium

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #5 på: To.,20,September,2007,21,36 »
Er etterhvert i ferd med å bli lykkelig eier av en 98 Limited LX 5.9 V8 - måtte overhale gearkassa... og fikk beskjed på spesialverkstedet at disse kassene bør byttes olje og filter på minimum hver 20 000 km, for å gardere seg mot havari. Har temperaturproblemer (gjelder nesten alle Chrysler kasser, sitter A518 RE/RH 44/46 på så godt som alle Grand Cherokee fra 94 til 2001, samme som Dodge Durango, Dakoto mfl mfl).
Så det har jeg tenkt å følge - automatolja koster en snau femtilapp pr liter (quart) for Quaker State ATF 3+ på Sarpsborg Motor, og filteret omtrent det samme.Går med ca 5,5 liter på et skift, dvs. ca 300 kroner pluss filter. MYYYYYYYYYYYYYYYYE billigere enn gearkassehavari !!!!!!

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
For øvrig - nedgearing
« Svar #6 på: To.,20,September,2007,21,39 »
- så lenge kassa di funker som den skal, skifter den ikke ned før turtall/hastighet forholdet er riktig for gearet du har valgt, uansett hvor du fører spaken. NB!!! Gjelder IKKE forbi Nøytral !!! Dvs, det er ingen sperre mot å legg inn Revers direkte fra Drive, selv om bilen ruller forover.

Men kjører du ned en bakke i Drive, og vil ha motorbrems, fører du spaken rett i 2. eller 1., og gearet engasjeres først når hastigheten tillater det. Gjelder både mek/hydraulisk og elektro/hydraulisk styrte kasser. Dette gjelder bare nedgearing, ikke opp - kassa "tviholder" på valgt gear og gearer ikke opp selv om fart/turtall blir for høyt - det merker du ved at turtallsperra slår inn og bilen hugger.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #7 på: Fr.,21,September,2007,09,46 »
Har temperaturproblemer (gjelder nesten alle Chrysler kasser, sitter A518 RE/RH 44/46 på så godt som alle Grand Cherokee fra 94 til 2001, samme som Dodge Durango, Dakoto mfl mfl).
Hyppige oljeskift hjelper ikke mot temperaturproblemer. Jeg har "alltid" montert en ekstra automatoljekjøler når jeg har kjøpt nytt kjøretøy. Det er billigere forsikring.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #8 på: Fr.,21,September,2007,16,55 »
Hva koster det meg få på en olje kjøler?? noe jeg kan gjøre selv= enkelt
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #9 på: Fr.,21,September,2007,17,49 »
Hva koster det meg få på en olje kjøler?? noe jeg kan gjøre selv= enkelt
Kjøpte en som "stor nok" til ca 600,-
Det er ikke så vanskelig å montere, men allt man kan er jo lett. Ekstra kjøler bør monteres på utgående rør fra kassa.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #10 på: On.,26,September,2007,23,12 »
Montert ekstra oljekjøler også --- men det var for sent i forhold til tidligere mishandling og manglende oljeskift.... Hyppige oljeskift bidrar rett nok ikke til å holde temp'en nede, men frisk olje tåler "overtemperatur" bedre mtp. smøreegenskaper og viskositet enn gammel, skitten olje.
For å få best effekt bør oljekjøleren monteres på utgående rør fra kassa, men etter den originale kjølerkretsen i radiator"karmen" (=øverst). Da får man effekt både av den originale varmeveksleren og ny kjøler, og bør aldri aldri oppleve temp.problemer. En slik løsning motvirker også for kald driftstemp på kassa om vinteren, da den originale varmeveklseren bidrar til at motortemperaturen varmer opp automatolja

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #11 på: Sø.,14,Oktober,2007,19,38 »
Hva koster det og få gjort dette på verksted???
Kunne evt gjort dette selv men vet ikke hvordan jeg gjør dette,
jeg kjører en del campingvogn så olje kjøler er sikkert på sin plass  ::)

Kjørte ganske tung campingvogn på lørdag, er helt rått  ;D inn med cruise,n og slapp helt av så går det av seg selv  :)
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #12 på: Sø.,14,Oktober,2007,22,35 »
For meg ble det 1548,-+ mva i tillegg, ferdig montert, hos Matic Custom i Skien. Gjort samtidig med overhaling av kassa

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #13 på: To.,25,Oktober,2007,22,22 »
Er etterhvert i ferd med å bli lykkelig eier av en 98 Limited LX 5.9 V8 - måtte overhale gearkassa... og fikk beskjed på spesialverkstedet at disse kassene bør byttes olje og filter på minimum hver 20 000 km, for å gardere seg mot havari. Har temperaturproblemer (gjelder nesten alle Chrysler kasser, sitter A518 RE/RH 44/46 på så godt som alle Grand Cherokee fra 94 til 2001, samme som Dodge Durango, Dakoto mfl mfl).
Så det har jeg tenkt å følge - automatolja koster en snau femtilapp pr liter (quart) for Quaker State ATF 3+ på Sarpsborg Motor, og filteret omtrent det samme.Går med ca 5,5 liter på et skift, dvs. ca 300 kroner pluss filter. MYYYYYYYYYYYYYYYYE billigere enn gearkassehavari !!!!!!

Men vil det si at min 93 grand cherokee ikke trenger olje kjøler ???

Evt hvordan kan jeg enklest se om det er montert ekstra kjøler på kassa???
Har hørt at det er satt på en ekstra radiator foran den orginale radiatoren.
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget dabj

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Sv: Ned giring og olje intervaler
« Svar #14 på: Fr.,26,Oktober,2007,11,13 »
I noen 93-modell zj mener jeg å ha lest at det er enn annen type automatkasse enn i senere modeller. Uansett vil du se en ekstra kjøler - enten et ekstra register foran (i sjeldne tilfeller bak) radiatoren, eller en sektor av radiatoren som er oljekjøler. I de senere modellene er det kun en varmeveksler, dvs. automatoljen sirkulerer gjennom en rørspiral som ligger i kjølevannet, i radiatorens høyre kant (sett i fartsretningen).