Skrevet av Emne: 93 mod grand  (Lest 2229 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
93 mod grand
« på: Sø.,16,September,2007,21,05 »
Hei på dere  :) lurte litt på hva slags barnesykdommer de hadde???
Tok noen søk på forumet men fant ikke noe svar.

Jeg har holdt denne av http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10987047&sid=xz12abcBu9bi778449

Kan jeg vente meg mye problemer??
Forige eier hadde ikke hatt noe problemer med den.
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: 93 mod grand
« Svar #1 på: Ma.,17,September,2007,07,08 »
Rust nederst på alle 5 dører. Litt betenkt over en påkost på 20000,- i bla slitedeler motor. Denne går IKKE på 0,7 på langkjøring.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: 93 mod grand
« Svar #2 på: Ma.,17,September,2007,16,09 »
Rust nederst på alle 5 dører. Litt betenkt over en påkost på 20000,- i bla slitedeler motor. Denne går IKKE på 0,7 på langkjøring.

Takk for kjappt svar  :) Han sa at han hadde målt den på langtur fra kirkenes til drammen og da fått o,7på mila  :o
Det er forbruk på høyde med opel corsa det nesten  :-\
Forventer forbruk på 1,1 og oppover jeg.

Er nye helårsdekker på den, hva kjører dere på vintertider???
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: 93 mod grand
« Svar #3 på: Ma.,17,September,2007,22,26 »
Helårsdekk: Det kommer an på hva du skal bruke bilen til. Jeg bruker bilen til å trekke henger og i den sammenhengen er helårsdekk det samme som ubrukelig hele året.

Gummiblandingen blir myk når den er varm og hard når den er kald. Når den er myk får du god friksjon. I all motorsport er det viktig å ha varme dekk for da er de myke og du får bedre friksjon. Imidlertid slites myke dekk fortere og blir de for varme blir de så myke at de blir ustabile og de slites uforholdsmessig mye.

Sommer dekk er konstruert for å brukes om sommeren med den varmen og forholdene som er da og med en spesiell gummiblanding og mønster som skal dekke dette. Om vinteren når det blir kaldt blir denne gummiblandingen for hard og man får en mye dårligere friksjon mot underlaget. Derfor er vinterdekken laget anderledes og med mer naturgummi. Dette gjør at den beholder mykheten og dermed også friksjonen om vinteren. Samt at de har et grovere mønster for å få bedre gripeevne i snø samt drenere slaps.

Kjører du vinterdekkene om sommeren blir de fort for varme og slites fortere. Bilen får også en mykere og mer upresis gange og du får en lengre bremsestrekning. En mykere gummi (naturgummien) ødelegges også av sollyset. Slik at når du kommer på vinteren igjen har dekkene en vesentlig mye dårligere kvalitet enn den første vinteren.

Sommerdekk om vinteren er ikke å anbefale medmindre du kjører i lavlandet uten snø. På snøføre kan man i enkelte tilfeller komme like godt frem med en firehjulstrekker på sommer dekk som med vinterdekk og tohjulstrekk. Imidlertid bruker man veldig mye lengre tid på å stoppe og man kan heller ikke kjøre så fort i svingene.

Helårsdekk er verken fugl eller fisk. De kan ikke ha en gummiblanding som er så myk som vinterdekkene er om vinteren, for da blir de for myke om sommeren. De kan heller ikke være så harde som sommerdekkene for da blir de for harde om vinteren.

Da jeg kjøpte min Jeep var det montert noen helårsdekk på den. De ble umiddelbart pensjonert.

Utlogget jeep siemens

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 80
  • 93 ZJ 4.0
Sv: 93 mod grand
« Svar #4 på: Ti.,18,September,2007,06,44 »
oj... Takk for utfyllende svar  :) mitt behov er opp og ned på fjellet på vinterne.

Hva koster 4 nye hjul (orginal str) med pigger til disse bilene???
Jeg fikk med 4 løse felger til bilen, så jeg trenger bare dekker.
Endelig jeep på meg også :)
Medlem nr 814

http://www.youtube.com/v/R9MOniGI2nE&rel=1

Utlogget egile

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: 93 mod grand
« Svar #5 på: Ti.,18,September,2007,15,35 »
Det er store variasjoner. Ta kontakt med flere leverandører og få tilbud. Husk å bruk samme dimensjon foran og bak.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: 93 mod grand
« Svar #6 på: Ti.,18,September,2007,16,08 »
De fleste av oss som har reelle vinterdekk, har veldig gode erfaringer med Cooper Discovery M/S
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)