Skrevet av Emne: Nytt problem- ulyd ZJ  (Lest 1835 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tatatas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Nytt problem- ulyd ZJ
« på: Ma.,10,September,2007,20,58 »
God kveld i stua!
Sitter i det store spørsmålshjørnet om dagen... Har akkurat skiftet til gassdempere rund baut, og da tok jeg likeså og byttet om på hjulene. Foran til bak og omvendt. Gleden var stor da tiden for prøvekjøring var inne. Vel ute på hovedveien skranglet det fra forstillingen i alle smådumper. Vel, nå fikk ihvertfall nye dempere framprovosert dårlige og slakke swaybar links. (tror ihvertfall det er disse som lager skranglelyd, mest sannsynlig...? Gummien er veldig morken, så sikkert gamle) Skranglingen blir borte etter 30 min kjøring...
Dekkene er ikke veldig forskjellig. Maks 1-1,5mm differanse. Framdekkene var mest slitt. De satte jeg da bak.

Men til hovedfrustrasjonen - når drivverket får opp temperaturen sin (kun da), får jeg høyfrekvent durelyd fra et sted under beinet i førerstolen. Lyden blir borte når det holdes jevn fart og pådrag kun for å holde farten. Blir også borte ved trilling i gir. Ved litt mere pådrag for å øke farten kommer lyden brått og følger rotasjonen på drivverket. Ved mye pådrag avtar lyden...

Når lyden er som verst og innimellom kan jeg noen ganger kjenne durevibrasjon (i takt med lyden) i rattet.

Hjullagrene tror jeg kan utelukkes. Når lyden oppstår er den upåvirket av sving, humper osv. Jeg TROR heller ikke det er diffene. I ren frustrasjon kjøpte jeg Shockproof diffolje heavy duty som tilsvarer viskositet 75-250. (kjukk som sirup) -Ingen forbedring. Lyden oppleves heller ikke derfra.

Min teori er kryssene...-Et eller annet sted. Kan bytte av støtdempere i kombinasjon med dekkrotering øke høyden på bilen så marginalt at vinklingen på kryssene økes og dermed framprovosere denne slitsomme nerveplagende durelyden???

Byttet om på dekkene igjen til slik det var før lyden oppsto. Den er kanskje noe avtagende men er der enda.

Det positive er at demperbytte førte til mer direkte styring, samt at den vinglete hekken over dumper forsvant 8) Kjøpte gassdempere fra KYB. Gas a'just. Hvit farge.

Jeg er takknemmelig for ALLE svar. Ingen svar er for dumme i mine øyne.

-97 ZJ 5,2 Limited
-06 R51 Pathfinder LE Premium

Utlogget tatatas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Nytt problem- ulyd ZJ
« Svar #1 på: Ma.,10,September,2007,21,05 »
-I tillegg må det nevnes at VC (viscosekobling) er noe stiv men ikke låst. Men denne kan da vel ikke lage ulyder...?

Mvh
Michael
-97 ZJ 5,2 Limited
-06 R51 Pathfinder LE Premium

Utlogget bambus

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Nytt problem- ulyd ZJ
« Svar #2 på: To.,13,September,2007,21,47 »
Hei!
1,5 mm forskjell i profildybde på dekk foran/bak er såpass mye at det kan forårsake at VC blir for varm og hardner etter noen km kjøring. Hard gummi vil forsterke problemet.
Mvh bambus
Bambus

Utlogget tatatas

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Nytt problem- ulyd ZJ
« Svar #3 på: To.,13,September,2007,22,44 »
Ok, så det du sier er at VC lager lyden, eller fremprovoserer lyd fra andre steder i drivverket? Uansett, hvis dette ikke frarådes av noen med denne erfaringen bestiller jeg snart komplett sett med nye foringer og da poly urethan. Lurer faktisk på om jeg ikke snart bestiller en nyoverhalt tranfercase fra statene. Er fortsatt i spørsmålhjørnet og begynner å bli desperat... ??? ;D
-97 ZJ 5,2 Limited
-06 R51 Pathfinder LE Premium