Skrevet av Emne: Check battery + lav tomgang på min ZJ  (Lest 2115 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomask

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Check battery + lav tomgang på min ZJ
« på: Ti.,24,Juli,2007,23,23 »
Hei!

Har i det siste slitt litt med "Check Battery" meldinger i infodisplayet på bilen min, en -95 mod ZJ med 5,2 V8. Kommer stort sett etter jeg har kjørt i 15-20 minutter. I følge voltmåleren i dashbordet, så ser alt bra ut, ligger og vipper rundt 14. Byttet uansett batteriet til et skikkelig Optima batteri, samt renset kabelklemmene osv. Samme problem fortsatt.. Varselen kan komme når som helst, både når jeg står stille og når jeg kjører normalt og stabilt i f.eks 60 km/t.

La også merke til en annen ting samtidig. Nemlig at tomgangen også begynte å bli ganske lav etter motoren var varm. Når jeg starter på kald motor, så ligger jeg på rundt 500-600rpm og etter 15-20 min så er den nede på rundt 250rpm. Dog er det null problem å kjøre igang fra kryss o.l. - dvs ingen nøling what so ever. Er dette normalt?

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Check battery + lav tomgang på min ZJ
« Svar #1 på: Fr.,27,Juli,2007,09,09 »
Hei, ang  Check Battery så hadde jeg samme problemet etter å ha byttet ut dynamo og mye annet snadder , viste det seg at jeg hadde en kortslutning i forbindelse med vindus heisene.
Skulle du trenge en dynamo her jeg en du kan få billig av meg.

Tomgangen din er nok i lavest laget.

Utlogget Tomask

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: Check battery + lav tomgang på min ZJ
« Svar #2 på: Lø.,28,Juli,2007,22,16 »
Takk for tipset.

Hadde du noen problem med vindusheisen som var kortsluttet eller fungerte alt perfekt med den? Ingen av mine vinduer har noen problemer med å gå opp eller ned nemlig.

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Check battery + lav tomgang på min ZJ
« Svar #3 på: Sø.,29,Juli,2007,17,17 »
Vinduene gikk fint opp og ned når jeg hadde kortslutningen, det var derfor det tok lang tid å finne feilen. Det viste seg at feilen var i forbindelse med en av ledningene i forbindelse med bryteren som låser ut de andre kontrollene. Sikringen til vinduen gikk heller ikke selv om den ble nokså varm.

Lykke til.

Utlogget Tomask

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: Check battery + lav tomgang på min ZJ
« Svar #4 på: Ti.,31,Juli,2007,22,45 »
Jaja.. da får jeg se om jeg kan få av dørpanelet på førersiden da. Det ble nemlig byttet vindusheis rundt årsskiftet så det kan godt være at noe har ligget i klem og nå kortslutter. Har en følelse at jeg har samme problemet og i så fall er jeg glad det kanskje løser seg så enkelt. :)

Hvordan var det å få av dørpanelet? Masse klips og drit eller går det ganske greit?

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Check battery + lav tomgang på min ZJ
« Svar #5 på: To., 9,August,2007,16,44 »
Dør trekket var ganske kurrant å få av. Det viste seg at feilen lå der hvor ledningene fra høyre bakdør gikk inn i karosseriet.


Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Check battery + lav tomgang på min ZJ
« Svar #6 på: On.,17,Oktober,2007,17,37 »
Fant du ut hvor feilen lå?

Utlogget Tomask

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
Sv: Check battery + lav tomgang på min ZJ
« Svar #7 på: Lø.,20,Oktober,2007,17,49 »
Njaa... lenge leve sløvheten.. :)

Har ikke fått sjekket bak dørpanelet ennå, men jeg opplevde noe "rart" her i går faktisk. Kjørte en skikkelig service med bytte av bl.a. skiver+klosser bak, plugger samt O2 sensor. Kjørte meg så en liten tur og la straks merke til at ladespenninga var langt høyere enn det den tidligere har vært på (stort sett stått rett på 14 og falt til 13.7-13,8 på tomgang). Nå lå den på "neste strek" forbi 14. Fikk ikke noe check battery varsel i går eller i dag for den saks skyld.

Uansett, skal få av dørpanelet nå som vinteren kommer og kjøre en skikkelig sjekk.