Skrevet av Emne: vibrasjoner bak  (Lest 1831 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
vibrasjoner bak
« på: Sø., 3,Mai,2009,17,59 »
Har hatt på nye felger og dekk for sommern, men sliter med vibrasjoner på ett av bakhjulene (vet ikke hvilket, bare kjenner at det ikke er forran).
Dekkomleggern hevder at han har balansert så godt han kan, og der er ett hav av lodd både på innsiden og utsiden av felgene. Han sier det er vanskelig å balansere dekk av denne dimensjonen.

Dekkene er helt nye Toyo 31x10,5 på helt nye 15" dotz dakar felger. Heldigvis er både dekk og felger kjøpt hos denne dekkomleggern.

Nå rister det så man nesten får dobbeltsyn med en gang jeg bikker 80. Noen med erfaringer fra desse merkene? Jeg bør vel kunne kreve at nye dekk og felger er vibrasjonsfrie?
-97 TJ

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: vibrasjoner bak
« Svar #1 på: Sø., 3,Mai,2009,19,45 »
Hvis det er mange lodd på den ene felgen er sikkert ikke dekket som er problemet, sikkert kast i felgen. Jeg ville ha krevet å få ny felg

Dekkomleggeren har klart å balansere mine 33" flere ganger, så 31 bør ikke by på så veldig store problemer.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: vibrasjoner bak
« Svar #2 på: Sø., 3,Mai,2009,20,05 »
det er mange lodd på alle felgene...
-97 TJ

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: vibrasjoner bak
« Svar #3 på: Sø., 3,Mai,2009,21,18 »
Det kan være flere ting/grunner.

Enten er ikke felgen rund ( 20% sjanse ). Jeg har aldri opplevd dette...

Dekket er ikke rundt ( 60% sjanse ). Jeg har byttet 5 dekk pga dette !! Dette lar seg ikke avbalansere.

Dekket er ujevnt støpt ( 20% sjanse ). Dette bør kunne avbalanseres.

Det er en siste mulighet også. Men det burde dekksjappa vite uten å måtte tenke...! Det finnes forskjellige muttere. Noen med sentreringshylse ( Mye brukt på American Racing felger ), 60graders kon og en annen kon vinkle jeg ikke husker gradene på.

Hvis felgene skal ha sentreringshylse på mutteren, men man bruker standard kon mutter. Så vil det se veldig bra ut, men du kan risikere litt "slark" på felgen mot navet. Løfter du bilen opp på bukk og snurrer et og et dekk rundt, så ser du om du har høyde kast i dekket og evnt felgen!


PS!! Mine 36" er nå avbalanserte. 2 av dem var det høyde kast i, men ble "dreiet" ned til de var runde. Dekket hadde nesten 6mm høydeforskjell fra det høyeste til laveste punktet.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: vibrasjoner bak
« Svar #4 på: Sø., 3,Mai,2009,22,16 »
Takk for gode svar! jeg skal besøke dekksjappa i morgen tidlig, så får vi se hva de sier...
-97 TJ

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: vibrasjoner bak
« Svar #5 på: Sø., 3,Mai,2009,22,19 »
Dra tilbake til dekksjappa. Det er normalt ingen problemer med å avbalansere 31" dekk. Her er det noe galt.

Det med urunde dekk som Stein K beskriver over her gjelder dekk som er bredere enn 13,5".

Radialdekk på 35" eller mindre, og 12,5" eller smalere, skal fint kunne kjøres i normale motorveihastigheter uten problemer.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: vibrasjoner bak
« Svar #6 på: Sø., 3,Mai,2009,22,26 »
Urunde dekk gjelder alle størrelser hvor amerikanerne har kjøpt stammen og limer på banene for hånd bak i verkstedet!

Eksempelvis: IROK og Trexxus m.fl.Og da fra 31" og oppover samt 10,5" og bredere!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Sv: vibrasjoner bak
« Svar #7 på: Sø., 3,Mai,2009,23,05 »
Jeg hadde samme problemet, fordi felgen ikke hadde samme senterhull som navet, så den ikke sentrerte fint. Jeg fikk dreid 4 ringer som jeg tredde inn på navet, og som hadde samme ytterdim som senterhull i felgen, og dette gå opptimal sentrering. Da forsvant all vibrasjon.
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D