Skrevet av Emne: Vil ikke starte hjelp!  (Lest 5689 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Vil ikke starte hjelp!
« på: On.,25,Juli,2007,12,04 »
Skulle ut og kjøre en tur i går, men bilen ville ikke starte, prøvde og kinne flere ganger men ikke tegn til liv.

Prøvde igjen idag, men det samme, tenkte så jeg skulle trille den igang, men da skjedde det noe merkelig.

Når jeg slapp cluchen i 1 gir var det ingen motstand samme med 2 og 3 også. Når jeg kom ned på flata satt jeg bilen i 1 og hoppet ut og gav den et dytt og jeg klarte og trille den!

Det virker som om det er null kompressjon, hva kan være galt?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #1 på: On.,25,Juli,2007,14,12 »
oi....dette hørtes ikke bra ut. Kan høres ut som om ventilene hindrer kompresjon ved å stå i åpen posisjon. Vet at Honda har hatt problem med at det legger seg sot i ventilsetet slik at ventilen ikke lukker seg slik den skal. Da kan man miste kompressjon på samtlige ventiler. Men har aldri lest noe om det på Jeep.

En annen ting som kan være galt er stempelringer. Det man kan gjøre for å sjekke om det er ringene er å først prøve med tørr motor, og sjekke om man har noen form for kompressjon. Etterpå kan man ha litt olje i hver sylinder og sjekke kompressjonen. Om man merker en økning i kompressjon har man mest sannsynlig ødelagte stempelringer. Hvis man ikke får noen økning er det mest sannsynlig ett ventilproblem.
-97 TJ

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #2 på: On.,25,Juli,2007,14,29 »
Har feil søket litt.

Register reima er hel
Kan se den ene ventil løfteren gjennom oljepåfyllings hullet og den beveger seg
Skrudde ut alle pluggene, og det er gnist
Det er også kompressjon på alle sylinderne, men nok?
Ingen vann i olja som jeg kan se, ergo topp pakninga er hel.

Mulig jeg blir litt lurt av at den kunne trilles, vet egentlig ikke om den triller lettere nå en før... Men syns som sagt det var lite motstand når jeg skulle trille den igang.

Har bare hatt bilen i 2 uker så er vel egentlig selgers problem eller?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Registerreim? (Sv: Vil ikke starte hjelp!)
« Svar #3 på: On.,25,Juli,2007,14,57 »
På en Ford Granaaada ( :)) jeg hadde med 2.0 rekkefirer var det registerreim. Siden jeg da var ung og uerfaren slurvet jeg litt med skiftene på tannreima. Ved en anledning, en fin fredag på bytur parkerte jeg bilen - den hadde vært helt OK frem til jeg parkerte. Da jeg ville hjem dro den bare rundt på starteren uten antydning til å tenne. Hva i helheim var dette? Sjekket mye rart, til og med registerreima. Kunne jo kjenne at den var stram og fin under dekselet. Fikk buksert bilen hjem og fortsatte undersøkelsene neste dag. Det viste seg at samtlige tenner på gummireima var slitt av ved veivakselen - og dermed ble det bare sluring, ingen rotasjon av kamaksel og en veldig uvillig bil.

Heldigvis er det såpass romslig i toppen på Fords 2.0 at ingen ventiler ble skadet (puh!).

Men siden du sier at du ser en ventilløfter bevege seg er det vel ikke utslitt registerreim heller?
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #4 på: On.,25,Juli,2007,15,25 »
Det er vel register kjede på disse bilene, eller tar jeg feil... Så det er vel multireima som fremdeles er hel på din...
Med store hjul og org utveksling vil det virke som om motoren har lite kompresjon når du triller den i gang.
Var pluggene tørre eller våte? Sjekk at det kommer bensin, husker ikke om det er el pumpe på bensin, men sjekk eventuelt at denne starter når du vrir på tenning.
« Siste redigering: On.,25,Juli,2007,15,27 av thaugen »

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #5 på: On.,25,Juli,2007,15,29 »
4.0 har ihvertfall registerkjede. 2.5 bensin er ukjent land for meg.  :)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #6 på: On.,25,Juli,2007,17,06 »
jeg trodde 2.5 hadde direkte overføring....trenger vel ikke reim eller kjede når man har underliggende kam? eller tar jeg feil?
-97 TJ

renegade

  • Gjest
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #7 på: On.,25,Juli,2007,19,08 »
jeg trodde 2.5 hadde direkte overføring....trenger vel ikke reim eller kjede når man har underliggende kam? eller tar jeg feil?

Du tar feil og det er kjede.

Men når det er sagt, det finnes tannhjulsoverføring, men ikke til 4.2, 4.0 eller 2.5 Jeep motorene (?).
Det finnes til chevy 8'ere.  Det blir vistnok en helt spes. lyd med slikt oppsett.


Utlogget KS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #8 på: On.,25,Juli,2007,20,22 »
jeg trodde 2.5 hadde direkte overføring....trenger vel ikke reim eller kjede når man har underliggende kam? eller tar jeg feil?

Du tar feil og det er kjede.

Men når det er sagt, det finnes tannhjulsoverføring, men ikke til 4.2, 4.0 eller 2.5 Jeep motorene (?).
Det finnes til chevy 8'ere.  Det blir vistnok en helt spes. lyd med slikt oppsett.



Sjekket nettopp FSM og du har selfølgelig helt rett...Der er kjede mellom kam og veiv. Men går ut i fra at denne er nokså vedlikeholdsfri? skal kjøre noen km før en trenger å bekymre seg for den.
-97 TJ

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #9 på: On.,25,Juli,2007,20,29 »
Da er det selfølgelig multi reima jeg har tittet på ::)

Denne bilen er bygget om til turbo og elektronisk tenning, men jeg har planer om og tilbake stille den til org.

Bensin pumpa starter og leverer bensin fram til dysene.

Pluggene er tørre.

Register kjede virker til og være heilt siden løfteren beveger seg
Kompr. skylles sikkert store hjul og orginal 4 liter utveksling (Akslene sto på Birkelandjeep sin bil tidligere)

Jeg tenker tennings feil ???

Fordeler lokket står der enda kanskje flytte plugg ledningene over...
Det er et par løse ledninger ifbm ombyggingen, er det luftmassemåler på denne motoren orginalt?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #10 på: On.,25,Juli,2007,23,41 »
Hvis det var tørre plugger og gnist ville jeg trodd det var bensintilførselen. Åpner dysene?

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #11 på: On.,25,Juli,2007,23,48 »
Dette kan være litt banalt, men du sier bilen bare triller, uten merkbar motstand, det skal den ikke gjøre selv med orginal 4.0 utveksling, har du sjekket innkobling til firehulstrekken, kan den stå i nøytal?? evnt stag hoppet av under balje...?

Ang bensin, ta av en kontakt på dysen, sjekk at den får strøm...

TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

renegade

  • Gjest
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #12 på: To.,26,Juli,2007,00,22 »
Dette kan være litt banalt, men du sier bilen bare triller, uten merkbar motstand, det skal den ikke gjøre selv med orginal 4.0 utveksling, har du sjekket innkobling til firehulstrekken, kan den stå i nøytal?? evnt stag hoppet av under balje...?

Ang bensin, ta av en kontakt på dysen, sjekk at den får strøm...


Spinne videre på samme tanke, det er ikke en nøytral bryter som hindrer start ?
Jeg vet at på min TJ, så *MÅ* jeg holde clutchen inne for å få startet.
Tilsvarende som med automat, den må stå i "park" for å få startet.

min 0.02 $ osv.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #13 på: To.,26,Juli,2007,06,07 »

Ang bensin, ta av en kontakt på dysen, sjekk at den får strøm...


Skal prøve og få målt evt ta ut en dyse og sjekke at det kommer bensin.

Har du noe kontakt med Tarje, kanskje han har noen formening om hva det kan være ???
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

renegade

  • Gjest
Sv: Vil ikke starte hjelp!
« Svar #14 på: To.,26,Juli,2007,10,30 »

Og Renegade......det finnes drev-sats for register til 2,5 4,2 og 4 liter. Vil du ha delenummer fra min personlige lille Mopar Performance catalog? ;)

Det var en grunn til at jeg hang på et ? <smil>

Jeg viste at det fantes drev-satser, men jeg var usikker på til hvilke av motorene de var.
Har selv en bok som heter "AMC/Mopar Performace" elns, og der er det MASSE artige deler m/delenummer.

F.eks. så mener jeg at 4.0 motoren er en forlenget 2.5 og ikke en destroket 4.2 som mange tror.
Bl.a. så har nettopp dekselet over kjededriften til 2.5 og 4.0 samme delenummeret (SVJV), og er ikke det samme som til 4.2 motor'n (?)