Skrevet av Emne: Vibrasjoner  (Lest 5458 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Vibrasjoner
« på: Ti.,17,Juli,2007,17,58 »
Er det noe annet en ubalanserte felger som kan gi lignende vibrasjoner? Felgene mine skal være balansert, men når jeg nærmer meg 70 begynner det og vibrere kraftig, ved brems på girene i nedoverbakke kan det av og til bli så ille att jeg blir nødt til og bremse, virker nesten som om dekkvibrasjonene treffer resonansen i fjærene hvis det er mulig.

Det ligger en heil haug av lodd i felgene. kan det være at dekkene er blitt urunde? (BF AT)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Vibrasjoner
« Svar #1 på: Ti.,17,Juli,2007,20,09 »
Er dette forran eller bak??
Kan godt være du bør ta en hjulstillingskontroll... hvis spissingen er feil vil bilen nermest begynne å "pakke" forran i mellom 70 og 80 km/t. Det gjorde den på min etter jeg byttet styring, men etter forstillingskontroll ble dette fenomenet helt borte..
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vibrasjoner
« Svar #2 på: Ti.,17,Juli,2007,22,13 »
Det kan være flere ting.

Spissingen er en. det er viktig at du tar forstillingskontroll hvis du hever bilen.

Vær sikker på at hjulene dine er balanserte. Lodd kan dette av.

Hvis ristingen er forran, så kan det også være defekt/dårlig styredemper, eller slitte foringer på track baren. Er det sistnevnte, så vil du kunne høre klakkelyder hvis du svinger fra side til side når du kjører.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Vibrasjoner
« Svar #3 på: Ti.,17,Juli,2007,22,43 »
Helt rett som Thomas sier, men styringen på den bilen er ikke mer enn et år gammel, kommer fra min bil, og ble satt over på den bilen i februar i år, før dette er den omtrent ikke brukt. så styredemper, eller foringer på track baren, eller kuler sjenerelt på styringen kan du se bort ifra ved dette tilfellet...   ;)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vibrasjoner
« Svar #4 på: Ti.,17,Juli,2007,22,45 »
Det rister i rattet, så begynner nok foran.

Ingen klakkelyder og styredemperen er 1 år gammel

Hjulstillings kontroll og en balansering ser ut til og være en bra plass og begynne.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vibrasjoner
« Svar #5 på: To., 9,August,2007,12,18 »
Var på verksted og fikk sjekket spissingen idag, den lå på -2 grader og i følge papirene på stabstaget (U- Turn) skal spissingen være nærmere 0. Når den ble stillt til 0 ble vibrasjonene kraftigere en noen gang. Det var litt opp ned slark i stabstaget, men ingen ting sideveis. Begge leddene på styre staget var det slark i.

Vil det hjelpe med nye kule ledd eller er det noe annet som forårsaker disse vibrasjonene tro?

PS: Med swaybaren avkoplet kommer vibrasjonene mye tidligere og kraftigere...
« Siste redigering: On.,15,August,2007,14,20 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Vibrasjoner
« Svar #6 på: To., 9,August,2007,12,38 »
Hvis forstillings kontrollen er riktig og allt er justert, så gjenstår det kun 2 muligheter.

1: Dekkene er IKKE balansert, Og / eller de er ikke runde.

   For å sjekke rundheten så jekker du opp begge hjula på en aksel så vidt over bakken, snurr hjulet rundt for hånd og se om det
   er egge formet.

2: Slitne foringer og stag. Stab stagene skal ikke kunne gi slike vibrasjoner, men som du sier er de slitne og klare for bytte. Ikke kjøp
   orginale. Gå for avtagbare eller slik en som jeg har ( noe dyrere, men utrolig bra!! ) Sjekk alle foringene samt boltfeste på ramma
   til kontrollarmene. Disse kan bli litt ovale og dermed slark.

Kan ikke skjønne noe annet.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vibrasjoner
« Svar #7 på: To., 9,August,2007,22,36 »
hvis du sier du har slark i kuleledd, så er ivertfall det første sted å begynne å bytte deler. slark, skal det ikke være. Det kan være med å bidra til ristingen. Hvis du i tillegg har dekk i ubalanse, så vil dette forsterke effekten. Viktig å balansere. Lodd detter fort av i skauen.
Riktig fremgangsmåte er å bytte det du finner slark i eller etterstramme til slarken er borte. så gå over til neste ting. Se om det hjelper ved hver ting du bytter.
Jeg regner ikke med at dekkene dine er ovale hvis ikke du har noen skikkelige offroad dekk på bilen. jeg har kun hørt om en person som har hatt ovale dekk  ;D Behøver ikke nevne navn, men jeg tror stein kjenner han  ::)
Kan være en ide å la en 2.person sitte inne i bilen og svinge rattet frem og tilbake slik at du selv kan ligge under bilen og se etter tings som beveger seg mer enn de skal.

Rister det fremdeles etter at alt dette er sjekket, så må det være noe annet.
Tipset til stein med å jekke opp bilen og se på dekkene mens de ruller er ikke dum. Det kan jo være at en felg har vært borti en fortauskant og blitt skjev.
« Siste redigering: To., 9,August,2007,22,42 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Vibrasjoner
« Svar #8 på: Fr.,10,August,2007,10,20 »
Viktig å balansere. Lodd detter fort av i skauen.

Du mener vel umulig ? Men det er klart, hvis du har apparatet hjemme kan du jo avbalansere hver gang du spyler av gjørma.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vibrasjoner
« Svar #9 på: Fr.,10,August,2007,14,48 »
Det virker ikke som om det er ubalanse i dekkene, ved og kikke ut av vinduet kan jeg se at vibrasjonene begynner ved at hjulet beveger seg sidelengs som når man svinger men mye kjappere.

Det står andre stab og styre stag på bilen min av merke U- Turn, noen som vet hvem som selger dette?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Vibrasjoner
« Svar #10 på: Fr.,10,August,2007,16,27 »
Sjekk også om hjulene ligger flatt inn mot navet.   Dersom du har fått noe rusk (småstein) mellom felg og nav, kan det bli kast.  Bytt hjulene, mellom foran og bak, og motsatte sider for å se om noe endrer seg.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget eivindbp

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • "No guts - no glory!"
Sv: Vibrasjoner
« Svar #11 på: Fr.,10,August,2007,23,42 »
Stein er ikke den eneste som har opplevet dette. Det at dekk ikke er helt runde er ikke helt ukjent.

Kjører bil på jobb som skal være godkjent for hastigheter betydelig høyere enn det som er tillatt for normale bilister, med brede lavprofildekk som må spesialbestilles og som har hastighetskode som er høyere enn normalmodellen av biltypen (husker ikke hva) Etter et år måtte vi bytte 2 av 4 dekk. Dette på grunn av at de var urunde og skjeve. Det ble forsøkt å korrigere med balansevekter mellom 150 og 200 gram (!), og det hjalp litt. Mulig at belastninger som normalt ikke blir påført høyhastighetsdekk som kjøring over midtrabatter, potholes i god" fart og passering av fartsdumper i mye høyere fart enn grensen på stedet etc kan ha framkalt problemet? (dekkimportøren tok dette som garantisak...)

Enkelte belastninger offroad kan vel være like harde eller hardere på corden i dekkene?

Hvis dekket har vært kjørt med svært lavt lufttrykk i terreng og forskjøvet seg / rotert på felgen (skulle tro at du da ville miste lufttrykk i dekket samtidig) vil jo balansevektene være helt ute av stiling (eller dekket om du vil?) En av "tankene" bak bead-locks?

Skyter fra hoften ut i løse lufta midt på natten her.............
Eivind BP
JCN medlemsnr 236
- 87 YJ som nå har fått nytt hjem
- 94 XJ

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vibrasjoner
« Svar #12 på: Ma.,13,August,2007,19,00 »
Ok endelig litt fremgang :)

Feste til styredemperen, det som sitter på styrestaget, var helt løst. Strammet det og vibrasjonene er mye svakere og kan "kontrolleres" ved og øke farten eller bremse.

Må få bestillt nye kuler til styrestag og stabstag siden det er noe vandring her, håper det løser seg da.

Jekket opp bilen og begge dekkene er runde.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Vibrasjoner
« Svar #13 på: Ma.,13,August,2007,22,12 »
Sitat
Må få bestillt nye kuler til styrestag og stabstag siden det er noe vandring her, håper det løser seg da.

Bare ikke kjøp de orginale stab stagene! Det kommer du til å angre på!! Kjøp QD!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Vibrasjoner
« Svar #14 på: Ti.,14,August,2007,00,08 »
Har QD, men mente ikke de men stabstaget nede mellom hjulene.

Det er endeleddene på begge sidene av de to sølvfargede stagene som er slitt, stagene er av merket U- turn

« Siste redigering: Ti.,14,August,2007,00,11 av sandviper »
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered