Skrevet av Emne: Frode sitt CJ7 prosjekt  (Lest 135184 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

renegade

  • Gjest
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #345 på: Ma.,16,Juni,2008,21,40 »
Er det en bil som finnes i Norge med samme spesifikasjoner? Slik at du får bruke den Europeiske typegodkjenningen?

Hjelper ikke, fordi bilen er ikke typegodkjent etter EU-regelverk.
Meeeen det er ikke noe problem, den blir registrert er § 1-15 eller hva det nå er.
Den regelen som ble inført for noen år siden.
Har sjekket det med VaV (Våre andre Venner) og det er en kurant sak.  Den må dog holdes orginal, men nå er det jo ikke så interessant å gjøre med en Toyota uansett...

Det som må gjøres ved registrering å bytte lys foran og bak, muligens også sikkerhetsbeltene (tror jeg).

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #346 på: Ma.,16,Juni,2008,21,58 »
Per: Var det jeg trodde, ja...


Petter: Har hatt fri  en stund, nå. På tide å få brukt noe av delene som er kommet de siste dagene..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #347 på: Lø.,21,Juni,2008,20,48 »
Jobbet litt med Jeepen i går.
Jeg tok ut de gamle frostpluggene i blokka og monterte i nye.
De gamle tok jeg ut ved å sveise fast store skiver i de og bruke en karosseri-"napper".
Jeg la flytende pakning på de nye og satte de i. Jeg fant et pressverktøy som passet akkurat i hullet og slo dem inn til passende plassering. Legger ved noen bilder av dette samt et bilde av kanalbeskytter/rock slider ferdig pulverlakkert ved Ørsta Stål.









JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #348 på: Ti.,24,Juni,2008,20,32 »
Jeg har justert registeret og er klar til å montere sammen fronten av motoren.
Tok litt tid før jeg forstod hvordan registeret skulle settes opp. Chilton boka og en tråd på nettet fikk meg til å tvile på meg selv.. Etter litt lesing i Haynes og noe googling fant jeg ut hva som skulle gjøres.
Tannjul på kammen og veiva settes inn slik at merkene på de peker rett mot hverandre. For å dobbeltsjekke at det er blitt rett vrir man veiva til merket på kammen peker ca kl 1 og merket på veiva peker ca mot kl 3. Da skal det være 15 pinner i kjeden mellom de to merkene. Skal ta et bilde og legge inn i tråden..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #349 på: Ma., 7,Juli,2008,07,31 »
Jeg tror jeg har fått svar på spørsmålet før, men etter å ha bladd gjennom garasjen finner jeg det ikke...
Er det forskjell på BL sett om man skalbruke YJ balje eller ikke?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #350 på: Ma., 7,Juli,2008,11,00 »
Jeg tror jeg har fått svar på spørsmålet før, men etter å ha bladd gjennom garasjen finner jeg det ikke...
Er det forskjell på BL sett om man skalbruke YJ balje eller ikke?
Selve ant. Balje fester skulle være det samme. Men YJ har vel 2 fester ved Grill/front ned mot ramme, mot CJ som har senter BL "puck" ved grillen.
Samt noe stag +/- om du velger aut vs manuel BL sett.
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #351 på: Ma., 7,Juli,2008,12,16 »
Takk Petter.

Men jeg tenkte mer på om det var foreks var andre bolter til karosserifestene, om selve "pucken" er større eller mindre osv..
Dersom boltene til YJ er grovere er det mulig de ikke passer i hulla på CJ BL.
En annen ting er om hulla på ramma er like store for YJ og CJ karosserifester.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #352 på: Ma., 7,Juli,2008,12,28 »
Du kan bruke et BL til CJ-7 Frode.
Det passer med diametre og gjenger og du får riktig puck under radiatoren.
Da er heller ikke rammehulla noe tema.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #353 på: Ma., 7,Juli,2008,13,50 »
Neida Even, det stemmer ikke. BL settet til YJ har tykkere bolter. Mener det er 1/2" og 7/16" mens BL sett til 7-er har 7/16" som de tykkeste. Ellers er alt likt. YJ har også bare en "puck" under grillen. De to festene rett foran bakhjula må du sette inn en gjengeplate eller mutter i den "kanalen" rett over festet, siden det festet ligger litt lenger frem på YJ.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #354 på: Ma., 7,Juli,2008,14,18 »
Hmmm... Dersom det er slik at boltene er grovere på YJ, så må jeg prøve om 1/2" bolter går gjennom hulla i CJ klossene/puckene.
Da blir det evt kun snakk om å skafffe nye bolter, og da kan jeg kjøpe rustfritt....
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #355 på: Ma., 7,Juli,2008,21,15 »
Bare husk at A4 rustfri har en styrkeklasse som tilsvarer ca. 5.6, altså en god del svakere en de mer vanlige 8.8 boltene!  Er boltens styrke vesentlig må man altså gå opp i diameter for å kompensere for svarkere materiale.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #356 på: Ma., 7,Juli,2008,23,06 »
Min skrue leverandør sier at han kan skaffe rustfrie bolter i andre styrker også.
8.8 var ikke noe problem mente han.. Også i tommer...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #357 på: Ma., 7,Juli,2008,23,22 »


Legger meg flat om gjengene er forskjellige for når jeg tenker meg om så tok jeg ikke utgangspunkt i et ferdig sett selv. De bilene jeg har vært borti og montert ferdig sett på har alle vært wranglere. Sorry for villedningen. En glemmer litt på 9 år.

Jeg har YJ balje og lagde BL selv med karosseriforinger for CJ og svart POM som jeg dreide og borret i ønsket høyde.
Lagde skiver i rustfritt og kjøpte bolter i rustfritt.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #358 på: Ma., 7,Juli,2008,23,57 »
Den gamle balja ble løftet på plass i ramma i går for å måle ut hvor høyt girkasser ol. kan komme.
Jeg har nå lakket den sort, så den ikke skal ruste bort når jeg lagrer den.
Hentet fronten og panseret i dag. Skal prøve det på bilen i morgen og se hvordan den ser ut.

Bilen blir høy. Fra bakken og opp til kanalbeskytter er det ca 80cm. Må ha stige... :)










JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #359 på: Ti., 8,Juli,2008,01,14 »
Sitat
Bilen blir høy. Fra bakken og opp til kanalbeskytter er det ca 80cm. Må ha stige...  :)

Hehe..jeg kommer heller ikke inn i garasjen min ::)   Lett at det blir litt høyde når en først er i gang :)

CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15