Skrevet av Emne: Frode sitt CJ7 prosjekt  (Lest 135198 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #285 på: Ma.,28,April,2008,10,06 »
Dersom noen har noe info om forskjellene ville jeg satt pris på det.
Fant lite info om byttet når jeg Googlet, men det er mulig jeg brukte feil ord??
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget JIM-CJ7

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #286 på: Ma.,28,April,2008,21,13 »
Sitat
Er det ikke en forskjell med luftkanalene til frontruta mon tro ?
Og hvis du ikke gjør noe bak, så får du bakdør - ikke baklem...
Bensinpåfyllinga er på feil plass.
Og et par av karroserifestene passer... nesten.
Og hvordan er det med festene for setebrakettene.
Innfestingen av baksetet i hjulkassen, er de der.
Og hvordan er det med fasongen på hjulbuene bak - passer CJ skjembreddere på en YJ.

Driver med YJ - balje selv til min CJ og kan bekrefte Per's momenter. Jeg har tenkt å dokumentere endringene, men har foreløpig endret følgende;
- Luftekanaler til fronttruterammen
- Sveiset igjen alle hullene til "plastdeksler" langs sidene
- Flyttet påfylling til bensintank (sveiset igjen hull på venstre side og laget nytt hull på høyre)
- Endret hengselfestene til baklemmen
- Justert 2 stk karrosserifester
- Fasongen til hjulbuene bak er ok, men hullene stemmer ikke.
++++ div småting og div hull i bunn som er sveiset igjen.

Driver også omfattende sveisejobb på min bror's CJ balje med resultat at nå er det vel kun "torpedoveggen" og deler av gulvet som er igjen fra orginal balje. Dvs. det har vært rent galskap å "redde" denne baljen, men er nå snart i mål og det har vært en lærerik prosess  mht. CJ og rust :P

Konklusjon er vel at det ikke er all verdens jobb med å tilpasse YJ baljen, men er usikker på om jeg hadde tatt jobben dersom min CJ balje ikke hadde vært "beyond rescue".
Jim
JCN medlem nr. 33
1984 CJ7 (under heftig restaurering)
1991 XJ (4.0 HO ellers stock enn så lenge)

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #287 på: Ma.,28,April,2008,22,20 »
Takk for et godt svar og en hyggelig telefonsamtale, Jim :)

Ser fram til bilder som viser ombygg av luftekanal. Ellers så høres det ut som at ombygget ikke er så mye i og at jeg iallefall vil bruke mindre tid enn på å restaurere CJ-balja. Og alt som kan spare meg tid men likevel blir bra er svært velkomment, nå... ;D Cj-balja får jeg jo brukt en eller annen gang, enten på denne bilen eller en annen..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #288 på: Ti.,29,April,2008,19,12 »

Ser fram til bilder som viser ombygg av luftekanal.




Det letteste er om man kutter ut en stor bit på toppen av torpedoveggen.



Så sveiser inn biten fra den opprinnlige CJ-7 balja.


CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #289 på: Ti.,29,April,2008,20,06 »
Takk for fine bilder!

Her blir det nok ingen kutting i den gamle balja, nei... :)
Den biten ser jo rimelig enkel ut å lage selv...

Etter det jeg forstår så er det bare to karosserifester som må endres.
Men jeg glemte å spørre Jim om hvilke og hvor mye..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #290 på: Ti.,29,April,2008,20,10 »
Eller bare tegner av hullene og bruker en hullsag til radiene og en karosserisag til resten?
Hullene du skal borre er også lett å overføre.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #291 på: Ti.,29,April,2008,20,17 »
Jo, det høres også ut som en løsning.. :)
Tror jeg må ut i garasjen og se hva det egentlig dreier seg om..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #292 på: Ti.,29,April,2008,21,58 »
Ingen av modifiseringene bør by på særlig hodebry så lenge du er eier av både et CJ-7 karosseri og et YJ karosseri.
Jeg solgte mitt gamle karosseri etter at jeg var ferdig med bilen og YJ karosseriet satt på plass.

Jeg mener det er karosserifestene rett foran bakhjulene som må flyttes litt ut, men det er heller ikke store jobben.

Det er over 8 år siden jeg gjorde den jobben så minnet er litt svekket på detaljene.

Husk også at enten må du bruke 2 spylerdyser som på YJ eller så må du legge i hullene oppe på torpedoen.
Festene til dashbordet er helt forskjellige og de vriderne som holder frontruta sitter lengre ut på wrangleren.

Mange nok runder med målebåndet så greier du dette uten overraskelser.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #293 på: Ti.,29,April,2008,22,56 »
Takk skal du ha, Even :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #294 på: On.,30,April,2008,00,39 »
Litt oppdatering:

Pakningssett til motor og litt andre deler fra Summit er på vei hit etter at posten har brukt 5 dager på tolling..

En diger pakke fra 4wd.com ligger hos Jetcarrier og venter på båt (ca 7 mai), jeg handlet sammen med noen kompiser. Mine ting er 200A dynamo, kanalbeskyttere fra Poison Spyder, dobbel batteriholder og 7" skjermbreddere.

Tanken har forlatt USA og er hos meg rett over helga...

-Larry driver og samler inn brukte deler til meg... Det som er på plass er YJ-balja (vistnok svært strøken), rattstamme for aut m/ tilt, aut pedalsett til CJ og til TJ (kompis), bakluke og servosnekke til chevvy pickupen, og bakluke til CJ7.
Dette, samt en ny D44 med skivebremser og ARB til en  TJ (annen kompis) sendes med Jetcarrier om 2-3 uker..

Så nå er det bare å sette seg ned og vente ;D

Jeg har bestemt (nesten) meg for å sette CJ-balja på lager en stund og bruke YJ-balja på denne bilen.
En kompis ville overhale toppen for meg (så sparer jeg litt tid).... (Takk Vidar)..
Når pakningssettet kommer på fredag kan eg starte på motoren og få den i ramma ganske snart...

Her er bilder av kinakompressoren og delene jeg hentet fra pulverlakking i dag..



JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #295 på: On.,30,April,2008,01,22 »
Karrosserifestene foran bakhjula sitter endel lenger bak på CJ enn på YJ, men det er et hull som passer ca 10 cm bak det hullet med gjengeklossen i.(det var hvertfall det på den YJ-balja jeg brukte..92 modell var det) Hullet er i en "kanal" under balja, og det går an å skyve en mutter og skive inn der bakfra. Sånn løste jeg det da jeg bytta balje på min første CJ.

På denne linken fra cj-offroad.com som gjelder hvordan man bytter til YJ-balje på 12 timer så ser det ut til at de måtte borre dette hullet. Det er altså mulig at det hullet ikke finnes på alle YJ-baljer, men "kanalen" er der så man kan skli inn en mutter etter man evt borrer.

http://www.cjoffroad.com/writeup.asp?WU_ID=24&noAdd=1

Hullene helt bakerst derimot sitter litt "bredere" på YJ enn på CJ, så her må man sveise igjen hullene i bakre crossmember og så borre nye, eller som jeg gjorde og ta med hele crossmemberen fra YJ.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #296 på: On.,30,April,2008,01,31 »
Nå har jeg ny travers bakerst og ramma er galvet/pulverlakket..
Jeg tror jeg må prøve å se om jeg heller kan endre litt på balja. 
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #297 på: On.,30,April,2008,01,50 »
Ok, men da blir det jo såpass mye jobb med den YJ-balja at jeg ikke helt klarer å se at det vil lønne seg for deg. Det så da ikke ut til å være så fryktelig mye å sveise på den CJ-balja du har synes jeg, og det skal da være mulig å galvanisere den også. Det at du har spurt BT om lov til å bytte balje og ikke fått lov er jo også et aber, jeg vil tro det er en mulighet for at de da vil se etter dette. Husk at pop-naglene som holder alle ID-platene ikke er vanlige pop-nagler, men 6-kantede messingfargede spesialnagler. Et trent øye vil altså kunne se at de er byttet.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Golden Eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 896
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #298 på: On.,30,April,2008,10,13 »
Bakre rammebjelken kan du løse med å knekke en profil og montere utapå den fastsveiste crossmemberen.
Jeg lagde en slik i rustfritt og avsluttet den originale lengre inn.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget JIM-CJ7

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #299 på: On.,30,April,2008,10,15 »
Frode - da ser jeg at du har fått utfyllende bilder og info.

Sitat
Karrosserifestene foran bakhjula sitter endel lenger bak på CJ enn på YJ, men det er et hull som passer ca 10 cm bak det hullet med gjengeklossen i.(det var hvertfall det på den YJ-balja jeg brukte..92 modell var det) Hullet er i en "kanal" under balja, og det går an å skyve en mutter og skive inn der bakfra. Sånn løste jeg det da jeg bytta balje på min første CJ.

Det er dette jeg har gjort på min YJ - balje. Sveise ny mutter på en liten bit flattjern som passer perfekt i "kanalen" og som "dyttes" inn i kanalen.

Dette ser du også raskt når du får YJ - baljen i hus.
Jim
JCN medlem nr. 33
1984 CJ7 (under heftig restaurering)
1991 XJ (4.0 HO ellers stock enn så lenge)