Skrevet av Emne: Frode sitt CJ7 prosjekt  (Lest 135205 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #225 på: Sø., 9,Mars,2008,23,38 »
Etter mye sykdom i hjemmet (omgangssyke) har jeg endelig fått gjort noe i garasjen igjen.
Ferdig med stativet, og greide med mye banning og pågangsmot å henge balja opp alene. Hadde ikke tolmodighet til å vente på hjelp. Nå kan jeg dreie karosseriet rundt som jeg vil og kommer til der jeg trenger.
Når jeg nå har fått studert balja litt ser jeg at der er en del rust, men ikke verre enn at jeg skal få lappet balja. Alt går for arbeid.. Jeg ender nok med å sandblåse hele greia, den er innsatt under med dårlig tectyl som må bort.












JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #226 på: Ti.,11,Mars,2008,00,14 »
I slutten av denne uka blir det som julekvelden igjen..
Blokka kommer, ferdig borret, med imonterte stempeler og slipt veiv.

Felgene fra BG kommer, 35x12.5 BF Mud (kjøpt av en kompis som driver med dekk), bakakslingen med skivebremser og Mosere.

I neste uke kommer det en liten pakke pakke fra Summit med pakningssett til motor, varmeapp vifte(-73 Blazer opgradering), varmeregister og diverse henglser i rustfritt (pulverlakkert sort).

Nå har jeg mye av det som trengs for å montere, bilen vil nok begynne å ta form før jeg må på shopping neste gang.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #227 på: On.,12,Mars,2008,23,29 »
Dekka og felgene kom i dag, var ned på jobb og la dekka på felg i kveld.
Ikke fått tatt bilde enda, men det ser bra ut.

Blokka kommer i morgen sammen med bakakslingen. Har funnet fram motorstativet i kveld og er klar til å starte på motoren.









JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #228 på: To.,13,Mars,2008,00,16 »
Måtte ut en tur og ta dekka ut av Passaten så jeg slipper å kjøre rundt med de i morgen.
4 35"x12.5 fyller godt opp i bagasjerommet, nesten så jeg lurte på om jeg måtte legge ned et sete eller to ;D
Knipset et bilde,  ser fram til å få de på akslingene og se hvordan styrevinkelen blir..

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget uffe

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 171
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #229 på: To.,13,Mars,2008,06,57 »
Må bare ta av meg hatten selv om jeg ikke bruker hatt ! Kul at se hur du tar dej tid till oppussingen og det er desutom gøy at svippe innom dine sider for at se hvordan det skrider videre !

Gleder meg til at se slutresultatet !!

Uffe
Early BRONCO V8
Cj 7 -1980 V8

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #230 på: To.,13,Mars,2008,11,36 »
Takk skal du ha :)

Er veldig spent på resultatet selv, det skjer såpass mye endringer med bilen at bilen neppe blir til å kjenne igjen i forhold til kjøreegenskaper.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Amund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 70
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #231 på: Fr.,14,Mars,2008,10,02 »
Fine greier! Jeg vil også bygge stroker... men du har fått blod på lagrene! :O

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #232 på: Fr.,14,Mars,2008,10,28 »
Lite uhell, Amund :) Trodde egentlig det skulle være blått...

Begynte på fordelingskassa i går.
Alle lager og tetninger ble byttet og lavgiren ble bygget om til 4.0:1
Var fryktelig mye deler, og det var litt vanskelig å følge boka siden
det også ble innblanding av delene fra Low gear settet.
Ble ikke helt ferdig, men tror mye skal være gjort på en kveld til.
Ikke mye bilder, er litt vanskelig uten egen fotograf :) 











JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #233 på: Lø.,15,Mars,2008,18,58 »
I dag har jeg malt framakslingen, montert nye spindelmuttere, nye calipere og klosser.
Pga nydelig vær tørket malinga ganske fort, så jeg fikk også satt hjula på akslingen.













JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #234 på: Sø.,16,Mars,2008,22,00 »
I dag har jeg montert framakslingen på ramma. Ikke fått laget nytt paralellstag og styrestag, men det kommer nok. Panhardstaget skal pulverlakkes før det monteres. Svingradiusen ble langt bedre enn jeg hadde trodd. Må bare justere ut stoppskruen en halv centimeter i forhold til hvordan det var når akslingen stod på en Scout med vesentlig mindre hjul.
Har også fjernet det som var av rust i gulvet. Ble luftig, nå :)  Lage noen nye plater og sveise inn.









JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #235 på: Ma.,17,Mars,2008,23,34 »
Litt stille på forumet for tida?? Er det bare jeg som er ute i garasjen?? ::)

I dag fikk jeg blokka og bakakslingen i hus. I kveld hadde jeg epoxygrunning på akslingen.
Håper den tørker til i morgen så jeg får på farge også.
Satser på å få litt hjelp til å få blokka i motorstativet i morgen.

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #236 på: Ti.,18,Mars,2008,13,09 »
Monterte motoren i stativet i dag. Får ikke gjort så mye med den før Summit sender pakningssett i slutten av denne mnd. Uansett fint å få den i hus... Blokka ble veldig fin når etter vask. Sortfargen er veldig komplett og det er nesten ikke rust eller skader. Lurer derfor på om blokka bare skal få være som den er.
Har et lite håp om å få svartfarge på akslingen i kveld, og montere den på bilen torsdag..



JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #237 på: Ti.,18,Mars,2008,15,15 »
Monterte motoren i stativet i dag. Får ikke gjort så mye med den før Summit sender pakningssett i slutten av denne mnd. Uansett fint å få den i hus... Blokka ble veldig fin når etter vask. Sortfargen er veldig komplett og det er nesten ikke rust eller skader. Lurer derfor på om blokka bare skal få være som den er.
Har et lite håp om å få svartfarge på akslingen i kveld, og montere den på bilen torsdag..

Kan jeg få spørre om hvem som borra blokka & slipte veiva for deg.  Og ca. hva det kom på  ?
Har en 4.0 liter + en 4,2 liter fra '80, har plukket ned 4,2 og veiva må slipes.  Rådene ser ok ut.
Har ikke åpnet 4.0'en enda, er derfor usikker på om den må borres / hones.  Har jeg flaks, så holder det kanskje med ingenting.
Skal kjøpe nye stempler, ringer, lagre osv.

Planlegger egentlig bare å bygge den som den er, ser at noen da får tenningsbank, men jeg funderer på om det kan gå ved å bruke en miks av E85 og vanlig bensin ?
Skal også slipe litt forsiktig i 4.0 toppen, ikke mye, bare glatte litt hist & her.

Ellers så blir det innsug av den nye typen, 24 lb injektorer og en billig eksos header.
Har en AW4 til 4.0, har fått fatt i en np 231 som skal få utra-short SYE.  Har også en frem-mellomaksel m/CV ledd som skal kortes å bli mellomaksel bak.  Selv med AW4'em, så blir faktisk mellomakslen bakover 5-10 cm lengre enn i dag med 2,5 liter og manuell kasse.

Håpet er å få ut omtrent 160-175 hk på hjula.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #238 på: Ti.,18,Mars,2008,15,45 »
Jeg husker ikke hva motorverkstedet heter, men du kan spørre Bækken. En kompis av ham som driver.
Borringa kostet ca 2500,-
Sliping av veiv er jeg ikke helt sikker på hva kostet, for det lå i en samlesumm sammen med skifting av rådebolter, nye rådelager, montering av stempel og retting av en råde som var skeiv.

Jeg har hørt om tre andre strokerbygg og alle måtte rette veiva før montering. Begynner å lure på om man skal gå utfra at det må gjøres.

Det er vel denne du går for? :

4.5L "Poor man's" simple stroker

Jeep 4.2L 3.895" stroke crank
Jeep 4.2L 5.875" rods
Sealed Power 677CP standard bore pistons
9.2:1 CR
Stock 4.0 camshaft
Ported HO 1.91"/1.50" cylinder head
Mopar/Victor 0.043" head gasket
0.088" quench height
Ford 24lb/hr injectors with stock 39psi FPR for '87-'95 engines, stock injectors with stock 49psi FPR for '96 and later engines
247hp @ 4900rpm, 300lbft @ 3500rpm



Hk som er oppgitt går jeg utfra at er for en HO-motor.


Her er den jeg gikk for, mener jeg på å huske:

4.6L Low-buck, low CR "rockcrawler"

Jeep 4.2L 3.895" stroke crank
Jeep 4.2L 5.875" rods
Silvolite UEM-2229 +0.030" bore pistons
Increase piston dish volume to 30cc
8.75:1 CR
Crane #750501 192/204 degree camshaft
Ported HO 1.91"/1.50" cylinder head
Mill block deck 0.035"
Mopar/Victor 0.043" head gasket
0.058" quench height
Ford 24lb/hr injectors with stock 39psi FPR for '87-'95 engines, stock injectors with stock 49psi FPR for '96 and later engines
234hp @ 4500rpm, 311lbft @ 3300rpm

Option 2: Same as "rockcrawler" except:
Piston dish volume 22cc
9.5:1 CR
Crane #753905 204/216 degree camshaft
Ford 24lb/hr injectors with adjustable FPR or MAP adjuster for '87-'95 engines, Ford 24lb/hr injectors with stock 49psi FPR for '96 and later engines
262hp @ 4800rpm, 325lbft @ 3500rpm
« Siste redigering: Ti.,18,Mars,2008,16,04 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #239 på: Ti.,18,Mars,2008,17,41 »
Jeg husker ikke hva motorverkstedet heter, men du kan spørre Bækken. En kompis av ham som driver.
Borringa kostet ca 2500,-
Sliping av veiv er jeg ikke helt sikker på hva kostet, for det lå i en samlesumm sammen med skifting av rådebolter, nye rådelager, montering av stempel og retting av en råde som var skeiv.

Jeg har hørt om tre andre strokerbygg og alle måtte rette veiva før montering. Begynner å lure på om man skal gå utfra at det må gjøres.

Hmmm, interessant det med retting av veiva.  Min kommer fra en '80 modell, den har 12 motvekter isteden for 6 eller 7 som det er på de senere.
Ser også at 96 eller nyere, så kan en bruke orginale injectorer, dette fordi trykket er høyere.  Min TJ er 96/97, så da kan det hende den har høyere trykk.  Må sjekke dette nærmere.
Jeg tror ikke det effekt tallet er oppgitt med det nye innsuget, så det bør være noen få hk å hente der også.

Hadde tenkt å  bytte kammen, men må sjekke litt nærmere hvilken.  Poenget er å finne en som gir litt mer dreimomemt / effekt, men som samtidig kan redusere kompresjonen noe.  Da kan det hende det går å unngå å plane toppen av blokka...

Vi får se hva jeg finner når jeg plukker ned 4.0 motor'n.

Skal sjekke med Bækken ang. maskinering.