Skrevet av Emne: Frode sitt CJ7 prosjekt  (Lest 135185 ganger)

0 medlemmer og 6 gjester leser dette emnet.

Utlogget Nico

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 298
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #210 på: Fr.,22,Februar,2008,21,11 »
 ;D
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

renegade

  • Gjest
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #211 på: Sø.,24,Februar,2008,12,45 »
Forran er akslingen flyttet frem 2", så problemet burde ikke bli så stort.

Jeg tenkte å få ny lakk på eventuelle rockslidere, Amerikansk powder coating er ikke som her hjemme i Ørsta ;D

Snakket med Per Lys i kveld. Han har breddet skjermene selv i stål. Han mente også at det med 12.5" ikke er sikkert jeg må ha bredere skjermer. Han sier at skjermbreddere ala de Kath har muligens er nok framme..

Får du samme hjulavstand som en orginal brei-7'er ?
Jeg har Xenon sine 6" (?) på min D30, 12,5" på 10" White Spoke (?).  Aner ikke innpress osv.
Der er det slik at bredder'n dekker dekket untatt skulderen.  Så det er ikke utenkelig at en 7" bredder vil dekke 12,5", spes. hvis en kan finne en felg med bitte-litte granne annet innpress.

Jeg kan ta noen mål og bilder, men får ikke gjort det før til neste helg.


Da var jeg ute å sjekket i "garasjen".  Som sagt, standard brei-7'er m/D30.  Felgene er 10" white spoke, innpress ukjent men backspace er i området 4", dvs. det er ca. 4" fra anlegg mot bremseskiva til innerkant felg og tilsvarende 6" til ytterkant felg.  De bygger altså endel utover.
Dekk er 33x12,5" Allterrain.
Bredderne er Xenon sine, og de måler 5,5".
Det mangler ca. 2-3 cm på at det skal dekke, så en *virkelig* 7" bredder burde dekke.
Være da klar over at mine aksler sitter skakt på bilen, dvs. det ene hjulet sikker mer ut enn det andre.  Forsåvidt kjent fenomen - har enda ikke sett en orginal CJ hvor akslene sitter eksakt sentrert under bilen.
Uansett, det lille avviket kan være nok til at det ikke dekker på den ene siden - så vær obs på det.
Jeg tror kanskje jeg ville ha ventet med å ta en avgjørelse på dette til bilen stod på hjula, slik at en greide å måle helt eksakt hva en hadde behov for...

Skal få tatt noen bilder, kameraet var tomt for strøm...

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #212 på: Sø.,24,Februar,2008,15,27 »
Dette du nevner med skjeve aksler, hva kan være opphavet til det egentlig? Synes det ser litt skjevt ut på min bil også (YJ). Et par cm mer på ene siden, spes bak. Kjent fenomen?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #213 på: Sø.,24,Februar,2008,15,51 »
På YJ har det med panhardstagene(track bar) og høyden på fjærene og gjøre. Hvis fjærene dine er blitt for lave i forhold til originalt så vil akselen stikke ut på venstresiden foran og høyresiden bak, er fjærene høyere enn de var originalt, altså ved heving så vil det være motsatt.  :)
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #214 på: Sø.,24,Februar,2008,18,39 »
Takk, Per!
Og takk for mail, den var enda mer informativ. :)

I dag har jeg strippet balja helt og ryddet garasjen skikkelig.
Når er jeg klar til å begynne på rusta.
Motorstativ er på plass. Lurer også på å lage et roterbart stativ til balja, det er egentlig fort gjort.
« Siste redigering: Sø.,24,Februar,2008,21,14 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #215 på: Ma.,25,Februar,2008,23,15 »
I dag har jeg med hjelp av Yakuza borret opp hulla til styrekulene i knokkel/styre-armene.
Jeg går opp i større dimensjon. Jeg kjøpte løse koner, så det var bare å borre rette hull på 22mm.
For å slippe å demontere knoklene tok vi hele akslingen i søyleborremaskinen, blir sikkert ikke helt 100% rett, men det holder.
Det var et slit å få akslingen inn i Caravelle alene. Sikker på den veier 200kg.

Nå skal akslingen sandblåses lett for å få bort overflaterust og annet rusk før jeg grunner den og gir den et strøk med farge.







JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #216 på: Ti.,26,Februar,2008,06,44 »
Jeg kjøpte løse koner, så det var bare å borre rette hull på 22mm.
Hvor kjøpte du konene?
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #217 på: Ti.,26,Februar,2008,07,31 »
www.mad4wd.com

Jeg kjøpte også kraftigere styrekuler (som på bildet) og ender med gjenger som skal sveises i 1" rør som nye stag. Skal legge inn et bilde av de løse endene.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #218 på: On.,27,Februar,2008,00,10 »
Da er bakakslingen ferdig!
D44 Extra Wide Track m/ ARB, 4.56 giring og skivebremser.. :)
Dvs det står igjen å sveise fast brakettene til bladfjærene, men det blir ikke gjort før motor/gir er kommet på plass. Da tenkte jeg å legge på vekter tilsvarende hva balja og interiør vil veie, og så sveise fast brakettene.




« Siste redigering: On.,27,Februar,2008,00,28 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #219 på: On.,27,Februar,2008,16,53 »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #220 på: On.,27,Februar,2008,18,36 »
Joda.. en eller annen måtte jo komme den til slutt ;D ;D
Men jeg trodde du var altfor pro-usa til å legge ut den linken, Simon??  ::)

Burde sikkert brukt ordet "konisk-innsats" for ikke å forvirre. ;D
« Siste redigering: On.,27,Februar,2008,18,46 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #221 på: On.,27,Februar,2008,21,21 »
Kone er på finsk maskin ;D

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #222 på: On.,27,Februar,2008,21,41 »
En ting jeg lurer på...

Hvordan kom du frem til at du ønsket gå for 4.54??
Blir ikke det veldig lavt?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #223 på: On.,27,Februar,2008,22,13 »
Blir nok bra.. Er jo mulig å endre om det ikke skulle fungere..
Jeg hadde 4.88 på XJ'en med 36" dekk og det var greit.

AW4'en har overdrive, så jeg tror giringen burde passe.

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #224 på: On.,27,Februar,2008,22,35 »
I kveld har jeg sveiset stativ til karosseriet/balja.
Må borre noen hull og tre i bolter der beina er skjøtte, skjære litt plass til røret på toppen og lage et rør med bjelke som passer skruhull på bilen. Litt maling må vel til også. Blir fint å kunne snurre karosseriet rundt som jeg vil og komme til over alt i en behagelig arbeidsstilling..



« Siste redigering: On.,27,Februar,2008,22,49 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten