Skrevet av Emne: Frode sitt CJ7 prosjekt  (Lest 135181 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #75 på: Ma., 7,Januar,2008,15,32 »
Ehhh.. Er det jeg som roter, nå? Er ikke CV og dobbeltkryss det samme, over there iallefall?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

renegade

  • Gjest
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #76 på: Ma., 7,Januar,2008,15,49 »
Ehhh.. Er det jeg som roter, nå? Er ikke CV og dobbeltkryss det samme, over there iallefall?

CV= Constant Velocity og de kan ha forskjellig utførelse.

Jeg antok at du tenkte på dobbeltkryss oppe og enkeltkryss nede.  Og da skal som sagt pinionen på linje med mellomakselen, muligens minus 1 grad eller 2.


Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #77 på: Ma., 7,Januar,2008,15,53 »
det som omtales som cv ledd på TJ`en i haynes manual. er to kryss, med ei kule mellom disse. Kulesaken blir omtalt som sentering kit.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #78 på: Ma., 7,Januar,2008,20,22 »
Har forstått det slik at amerikanerne regner cv og dobbeltkryss for å være det samme.
Uansett så er min plan som Renegade beskriver...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #79 på: Ti., 8,Januar,2008,00,09 »

Mer bilder...
Innerlagrene i akslingene var fine, de ytre ble byttet. Spindelmutrene var dårlige, de må jeg bestille. Noen tips om hvem som kan ha de på lager her til lands?

Bikkja til Bækken passer på så ingen stjeler ARB'en . Jeg er mer bekymret for at han skal spise den opp enn at noen stjeler den.
Framakslingen er nå så godt som ferdig. Det står igjen noe arbeid med styring og montering av ARB/giring på bakaksling.




















JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #80 på: Ti., 8,Januar,2008,07,32 »
Snedig med drain på huset. Hvorfor er ikke det standard når det normalt skal skiftes olje i huset hver 36000km og ved aktiv offroadbruk langt oftere?
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #81 på: Ti., 8,Januar,2008,08,33 »
Snedig med drain på huset. Hvorfor er ikke det standard når det normalt skal skiftes olje i huset hver 36000km og ved aktiv offroadbruk langt oftere?

Det er vel bare sånn at jeep leveres som halvfabrikat og må bygges om for å bli perfekt :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #82 på: Ti., 8,Januar,2008,09,30 »
Slik jeg har forstått det så er det ikke drain fordi amerikanerne vil ikke at folk skal skifte olje selv, det blir bare søl og forurensing.  Dette gjelder ikke bare akslinger meg også f.eks. B&S gressklippermotorer.  På mine gamle Dana akslinger (1953 modell) er det imidlertid drain og det er altså veldig kjekt å ha, absolutt!!
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #83 på: On., 9,Januar,2008,08,55 »
Det er jo forsåvidt en god grunn det, da.
PÅ XJ'en skiftet jeg olje etter hvert Rena-treff og det er litt mer pes å suge den ut enn å bare lade renne ut.
Prøvde å få tak i nye hjulspindelmutterer i går, men ingen hadde på lager. Jeg får bestille fra USA neste gang jeg skal ha noe.

Noen som husker bredden på en CJ7 widetrack bakaksling?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #84 på: On., 9,Januar,2008,09,07 »
Here are some stats:

...The Ring gear on the AMC 20 is 3/8" larger than the Scout II
...The Scout II has a larger contact area on the ring & pinion gearset for the same ratios (45/11 for the Scout and 41/10 for the AMC)
...The Scout II uses thicker axle tubes
...The Scout II uses 1.31" axle shafts and the AMC 20 uses 1.25"
...The Scout II uses 30 splines and the AMC has 29
...The Scout II rear drum brakes are 42% larger than the AMC 20
...The Scout II rear axle is 2" wider per side than the AMC 20 widetrack
...The Scout II uses equal length axles on each side, the AMC doesn't
...The Scout II yoke is approximately 1/4" closer to the transfer case than the AMC 20
...The Scout II uses shims to adjust the bearing preload, the AMC uses a crush sleeve, which, I have heard, can relax over time and heavy wheeling
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #85 på: To.,10,Januar,2008,18,08 »
Nå er det stortsett kun montering av giring/ARB bak som Bækken har igjen.
Jeg henter nok bilen ganske snart og beggynner på resten av arbeidet.
Det ble en del tenking ang hvordan styringen skal settes sammen.
Ved full innflex vil en normal pitmanarm ta borti paralellstaget. Jeg må derfor få laget en pitmanarm etter mål. Den må ha 1" lift og være 5 3/4" lang. Hvem lager sånt?
Ellers så bygger jeg om til inverted t-steering, dvs at styrestaget går nedpå paralellstaget.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Steering/Steering_Research/steeringresearch.htm
Stagene kommer veldig fint og høyt opp. Litt spent på hvor mye sving jeg får pga kontrollarmene, men bilen blir jo kort og veldig bred så det blir sikkert nok.
De orginale styrekulene var gåen, men de får stå på til nye styrestag er bygget.
Panhardstaget kommer også veldig bra ute av veien, høyt oppe.
Her er noen bilder:








« Siste redigering: To.,10,Januar,2008,18,10 av Frode »
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #86 på: Fr.,11,Januar,2008,08,04 »
Utrolig artig å følge prosjektet!  Jeg vil anbefale deg å få styrestaget ned på knokkelhuset i stedet for ned på parallellstaget.  Når styrestaget går ned på parallellstaget så får dette vriding noe som gjør styringen mindre presis og som gir større påkjenninger på p-ender osv.  Det er jo mange som har det slikt originalt, men det blir jo ikke bedre av den grunn  ;D

Vet ikke om noen som lager pitmanarmer etter mål, men siden det vel er Saginaw snekke (eller en kloning av Saginaw) du skal bruke, så passer pitmanarmer fra en rekke amerikanske biler, så det er helt sikkert mulig å finne noe brukbart.  Skal du ha så lite dropp på pitmanarmen så må du nok regne med noe "bumpsteer", d.v.s. at bilen svinger av seg selv når den fjærer.  For å ungå det bør styrestaget være mest mulig vannrett.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #87 på: Fr.,11,Januar,2008,08,48 »
Takk!

Akkurat hvor styrestaget kommer får vi se litt på etterhvert. Jeg har funnet et firma i Canada som lager pitmanarmer på mål.
Men det var da jeg skulle ha 1" løft på armen (ikke drop, altså). Etter litt måling og prøving viser det seg at det må være en flat arm, og det er mange som lager. Eneste er at jeg må ha en som er 6" lang.

Lager droppet på pitmanarmen bumpsteer i seg selv? Jeg trodde det var kvaliteten/tilstanden på foringer og at styrestaget og panhardstaget var noenlunde paralelle som var viktigest?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #88 på: Fr.,11,Januar,2008,10,03 »
Uttrykte meg kanskje litt klønete her...  Nei, pitmanarm lager ikke bumpsteer.  Bumpsteer kommer av at avstanden fra pitmanarm til innfestning ved hjul varierer ved innfjæring.  Da styrestaget har fast lengde må i stedet hjulet bevege seg (svinge) for å kompensere for denne avstandsforsjellen.  Om styrestaget står i f.eks. 20graders vinkel, så er det den tenkte horisontalkomponenten til styrestaget minus lengden på styrestaget som forteller hvor mye styrestaget vil "dytte" på hjulene ved kraftig innfjæring.  Når man kjører på dårlig vei med mye inn og utfjæring vil styrestaget trekke/trykke på hjulene hele tiden noe som gjør kjøringen "utfordrende" selv om rattet holdes stille.  Slike biler oppfattes ofte som uforutsigbare og skumle å kjøre.

Nå har du imidlertid et panhardstag som vil hjelpe en hel masse.  Klarer du å få omtrent lik lengde og innfestning omtrent på samme  sted som styrestag og lik vinkel på disse, så skulle det meste av bumsteer'en være borte av seg selv.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Frode sitt CJ7 prosjekt
« Svar #89 på: Fr.,11,Januar,2008,10,21 »
Flott!
Da er vi enige. Jeg tror at vinkelen på styrestaget blir rimelig bra.
Dette blir jo spennende å prøve på vei, men det finnes uansett så mye komponenter for å bygge om D44 styring at jeg skal vel komme i mål til slutt. :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten