Å kjøre denne motoren på "full blås" er ikke noe du skal gjøre uansett. Den trives rundt 2000-3000 omdreininger, og det er det den er laget for. Å kjøre avgårde med en gang er ikke noe problem så lenge du ser det er trykk, men du skal ta det rolig til den har nådd normal driftstemperatur. At det er så vanvittig stor forskjell på oljetemperatur og vanntemperatur vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke om jeg kjøper at toppene beveger seg i forhold til hverandre før motoren har nådd driftstemperatur.
Dette med at motoren tilter bakover har sikkert fyren noe rett i, men jeg noterer meg at det virker som om det aller oftest er bakerste topp som ryker, altså den som bør ha best kjøling fra oljen, men som ligger mest i le for luftstrømmen..?
Å la oljetrykk stabilisere seg og la motoren gå litt på tomgang etter driftsstopp gjelder vel for de fleste turbodieseler?
Når det gjelder Fram-filtre, så er jeg ikke i tvil om at det er søppel. Jeg kom til å kjøpe det denne gangen, og det ville ikke tette skikkelig. Prøvde et til, og da gikk det litt bedre. Men det var noen dråper med én gang. Fikk inntrykk av spinkel konstruksjon. Oljefilter er såpass billig at det ikke er noen vits i å spare på. Kanskje du sparer en femtilapp på å kjøpe Fram eller Biltema, ikke akkurat noe å bli rik av. Særlig ikke hvis det resulterer i økt slitasje og i verste fall ekstra verkstedregninger.
Og så var det dette med oljer, da. Det kan vi sikkert diskutere i evigheter. Noen sier synth synth synth, andre sier stikk motsatt. Teorien for førstnevnte er at syntetisk = raskere smøring fordi oljen er tynn som kald. Teorien bak sistnevnte er at mineralolje kanskje henger igjen bedre rundt i motoren til neste start, og at den derfor gir bedre smøring ved kaldstart. Ikke vet jeg. Det alle i alle fall er enige om, er at olje og filter skal skiftes ofte. Det er sannsynligvis bedre med billig olje to ganger i året enn dyr olje én gang.
Det er mye bra å få kjøpt på Biltema. Jeg vet ikke om jeg hadde turt å kjøpe en del til denne motoren der, dog.