Skrevet av Emne: vippearmer  (Lest 1814 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
vippearmer
« på: On.,27,Februar,2008,21,51 »
spurt i en anen tråd om moment på mutteren på vippearmene, men fikk ikke noe svar.
er det noen som vet vilket moment det skal være?
er det noen som vet om det er noe som kan gjøres for at støtstengene ikke hopper av så lett?
er det  noen deler som burde skiftes?
Motoren jeg har er 2.5 td 95 mod
Tigergutt

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: vippearmer
« Svar #1 på: To.,28,Februar,2008,03,00 »
Vet ikke momentet du trenger men har tips om hvorfor de hopper av..

Disse motorene MÅ nødt for å gå på 5-40 helsyntetisk olje. Annen olje bidrar til at disse armene hopper av i lengden.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget tigergutt

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Sv: vippearmer
« Svar #2 på: To.,28,Februar,2008,21,38 »
hvor og hvor mye koster et KN filter ti denne 2,5 literen?
hvorfor er det at man må bruke anen olje enn det som står i boka da? er det andre som har den samme erfaringa med dette?
« Siste redigering: To.,28,Februar,2008,22,42 av tigergutt »

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: vippearmer
« Svar #3 på: Sø., 2,Mars,2008,19,14 »
Husker ikke hva slags olje som står i instruksjonsboka, men merkeverksted bruker bare 5-40 helsyntetisk olje på denne motoren. Er det samme på WJ med 3,1 motoren. Jeg brukte Pennzoil på min og hadde aldri noen problemer. Min bror har nå hatt den 2 år til etter meg og heller ikke han noen problemer av noe slag..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: vippearmer
« Svar #4 på: Sø., 2,Mars,2008,21,12 »
Det med oljer har jeg sikkert forkynt om før. De anbefalningene som gis av forhandleren er mer styrt av hvilke avtaler de har på kjøp/salg av olje. Også importørene har sentralavtaler her, som styrer hva som blir "anbefalt" ute i feltet. (gjelder forøvrig dekk også, men det er en annen diskusjon)

Men 5W40 er en "grei" olje for oss her i nord, og fabrikken sier at helsynt skal det være. Så da er det bare for forhandleren å finne en olje som er greit for fabrikken, importøren (som skal dekke garantier) og forhandleren sin fortjeneste.

Jeg på min gamle 258cid, ville også bli anbefalt Shell Helix 5W40 hos min lokale jeep-forhandler. Men dette ville jo bare rendt ut overalt på motoren. Jeg må nok ha noe tykkere suppe, og helst ikke syntetisk.

Vippearm-bukkene løsner, that`s a fact, men hvorfor aner jeg ikke. Om det er selve oljen som er skylden, så aner ikke jeg det, men da beviser jo dette tesen min som over. (Anbefalninger styrt av økonomi, og ikke noe annet)

Boltene til bukkene kan vel med fordel "låses" med noe gjengesikring? Hva vet jeg? Men momentet er 29,4 NM.

Mye god info her på VM Motori også...
http://www.greatlakesxj.com/tech.html
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW