Skrevet av Emne: VM 2.5 pålitelig med høg KM?  (Lest 1015 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget frozenskipper

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
VM 2.5 pålitelig med høg KM?
« på: Fr., 4,Oktober,2013,21,42 »
Vil gjerne kjøpe XJ som førstebil, men tror nok ikke ein 4.0 er realistisk på grunn av bensinutgifter og urderer derfor 2.5TD. Virker som de stort sett er pålitelige, men jeg har hørt skrekkhistorier om syllindertopper som sprekker og koster masse å bytte.
Lurer på om disse motorene er noe å stole på etter 250.000km++?  Drivverk er vel gjerne skuddsikkert på disse bilene, så det er ikke det jeg er mest bekymret for.
Det er kanskje mange som ikke varmer motoren skikkelig, eller lar den kjøle seg før ein slår av tenninga?

Utlogget Magnus Marthinsen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: VM 2.5 pålitelig med høg KM?
« Svar #1 på: Sø., 6,Oktober,2013,10,41 »
Først vil jeg si at du bør gå for 4.0l. Veldig mange lar seg skremme av høye bensinutgifter, men heller det enn en upålitelig dieselmotor som du garantert må koste masse penger på. 4.0 literen er skuddsikker og meget driftssikker, bare pass på de vanlige tinga som vann og olje.

Finner du en litt eldre XJ med 4.0l, så kan du få grei forsikringspris også! Det er lurt å tenke på når du er ung. Jeg er 22 år og har en 87" 4.0l XJ og betaler rundt 695,-  per måned. Det er billig:) Men om du får en av dine foresatte til å forsikre den så er det ingen stor sak.

Motoren er tørst, men du kommer fint ned i 1,2l på mila ved litt rolig kjøring (langkjøring) Så jeg vil ikke si at det er så ille, du får mye motorglede til gjengjeld! 2,5 vm motoren er en båtmotor som de har klart å sette i en bil... Det betyr trangt motorrom og dårlige uttenkte løsninger. På første generasjon må du ta av dieselpumpa for å bytte glødeplugg nummer 2!

Om du på død og liv skal Vm 2,5 så finn en som nylig har fått byttet topper. Det er en ekstremt kjent svakhet på disse motrene, de sprekker bare sola skinner på panseret en varm sommerdag.. Med andre ord, meget ømfintlige vår varme. Alt over 100 grader betyr havari..

En vm 2,5 motor i god stand, går egentlig ganske bra! Bra dreimoment og turboen hjelper til mye. Min gamle diesel xj havna på dynga i sommer. Da stoppa klokka på 468 000km... Den bilen hadde vært igjennom 2 topp- bytter. Toppene røyk den tredje gang nå, så da fikk den lov å gå av med pensjon.. Motoren lakk olje som faen også.. Ellers så var det en god bil!

Men 4.0 literen er det som hører hjemme i en Jeep, det er den som tross alt er designet for bilen! Lette motorer å skru på og deletilgangen er bra fra USA, i norge er det dyre deler... Om du kommer en 4.0l med manuell kasse ( helst etter 1991") så eer det bare å kline til! Du angrer ikke :)

Du har jo et tredje alternativ også, 2,1 renaullt diesel, men den gidder jeg ikke å snakke om..
 
Min Jeep-historie:
Jeep YJ 2,5 95" (Nåværende bil)
Jeep XJ 4.0 2dørs 87"
Jeep TJ 2.5 97"
Jeep WJ 4.0 99"
Jeep XJ 2,5TD 95"