Skrevet av Emne: bladfjær feste  (Lest 2543 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bimmer3

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
bladfjær feste
« på: On.,16,Mars,2011,22,46 »
hei!
noen som veit hva det festet som holder bladfjæra heter, det ser ut som 2 flattjærn på ver side av fjæra å opp i ramme. festet ca under støtfanger forran å bak

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: bladfjær feste
« Svar #1 på: On.,16,Mars,2011,22,52 »
Det heter sjakler, og kommer i mange utgaver.  Ofte oppgraderer man til smørbare sjakler, hvis de første skal byttes. 

http://www.quadratec.com/category/Jeep+Shackles/125/index.htm
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget bimmer3

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Re: bladfjær feste
« Svar #2 på: On.,16,Mars,2011,23,08 »
ok takker, har et lite problem, han som hadde bilen før meg bytta disse til lengre å lengre dempere (black dimond). så nå må jeg bytte bladfjærer bak for de er knekt. så da lurte jeg på om jeg skulle bytte bak å forran, både bladfjærer å dempere. demperenne er litt slitene.

men hvor lange dempere må jeg ha? siden disse sjaklene er lenger, mellom hullene er de 165mm å totale lengden er 200mm
kan jeg få tak i noe i norge?

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: bladfjær feste
« Svar #3 på: On.,16,Mars,2011,23,17 »
Tja, hvis du ikke vil heve bilen, så ville jeg byttet tilbake til standard sjakler og støtdempere.   Sjakler får du nesten gratis av noen som har de liggende (f.eks jeg), og orginallengde på dempere er billigere.  
Det er sikkert noen som har orginale fjærer å selge også, hvis du ikke vil bruke så mye på nye deler.  Dempere, derimot bør du kjøpe nye.
« Siste redigering: On.,16,Mars,2011,23,20 av simon »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget bimmer3

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Re: bladfjær feste
« Svar #4 på: On.,16,Mars,2011,23,25 »
karosseriet er hevet fra ramma oxo ca 80mm. har lysst til å heven en liten smule. Men veit ikke helt hvor mye den er hevet med disse sjaklene som sitter på nå, noe forslag? lengde på sjakla fra hull til hull er jo 165mm, veit ikke hva de er orginalt jeg hmm?

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: bladfjær feste
« Svar #5 på: On.,16,Mars,2011,23,39 »
Hvis du vil heve litt, ville jeg uten tvil ha kjøpt et sett med Old Man Emu fjærer og støtdempere !   Det har jeg kjørt med i 10 år og det er bare gull.   

Med litt heving passer det veldig bra med 31" x 10.5" dekk, som passer på orginale hjul, og da går innenfor skjermbreddere.

NB: For å få godkjenningspapirer MÅ du kjøpe det i Norge, av forhandler som gir med TUV-papirer.  Hvis ikke vil ikke BT godkjenne bilen ved kontroll :(

Om lengde på orginalsjakler: http://www.wranglerforum.com/f8/shackle-lift-way-too-high-54915.html
De sier 4", som betyr 10 cm mellom boltene.    16,5 cm er da veldig mye mer, og jeg ville IKKE brukt så lange sjakler.

Ulempen med sjakkel-løft er at du endrer caster-vinkelen på forstillinga, og pinjonvinklene (begge aksler).  Det vil gå utover styringa, spesielt retningsstabiliteten (bilen er en dass å kjøre).  Og pinjonglagre og kryssa i mellomakselen(e), særlig bak, vil riste og bli slitt ut lenge før tiden.

http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
 
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget bimmer3

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Re: bladfjær feste
« Svar #6 på: To.,17,Mars,2011,22,19 »
på wrangleren nå har jeg ikke orginale hjul det sitter på 33x12,50 R15 LT mud terrain.
så hvis jeg bytter sjakler til orginalt, hvordan hevesett (bladfjærer + dempere) trenger jeg da for å få samme høyden som jeg har nå? hvor mange tommer?

Er ikke så inn i tommer å heving, så er fint med detta forumet å alle hjelpende hender:)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: bladfjær feste
« Svar #7 på: To.,17,Mars,2011,22,40 »
Samme hevesettet som jeg anbefalte (OME) vil bli fint med de dekka også. Det vil subbe litt i terrengkjøring, men hvis du kjører på orginalfjærer og hevesjakler nå, vil det bli en stor forbedring.

En tomme er 2.54 cm. Tegnet " etter et tall betyr tommer, feks: 31" . 
Men såkalt 2" heving blir ikke nødvendigvis akkurat 2", det avhenger av tilstanden på de fjærene du bytter fra, tyngden på bilen osv osv..

Et 31" dekk er ikke heller nøyaktig 31" høyt, det avhenger av fabrikanten. De fleste er litt mindre.  Ta en tur innom BG Nor og prat med Amund eller Odd Arild. Det er hjelpsomme og hyggelige karer, og de har eksempler på dekk , fjærer i butikken og normalt minst en bil med slikt montert på seg.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget bimmer3

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Re: bladfjær feste
« Svar #8 på: To.,17,Mars,2011,22,50 »
ok skjønner. Det er ikke orginale dempere som sitter på, de som sitter på heter black dimond, det blei sikkirt satt på lengre dempere for det sjaklene blei bytta.
tror jeg har kjøpt katta i sekken hehe, men fikk kjerra billig da å eu ok.

men da får jeg høre med de om de anbefaller noe.

karosseriet er oxo hevet fra ramme, ca 8 cm tror jeg

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: bladfjær feste
« Svar #9 på: To.,17,Mars,2011,23,04 »
Nei, nei.  En wrangelr er slett ikke pus i pose :)
Demperne er forbruksvare, så ikke tenk for mye på det.  EU ok er veldig bra å ha når du skal sette igang. 

Aha, så du har 3" bodylift også.   Det gjør mye for plassen til dekka, selvfølgelig.  Da har du plenty plass til 33" med OME-settet.
Husk bare på at bodylift er ikke så populært hos onkel Blå for tiden, så hvis ikke det er godkjent kan det hende du må plukke det av før visning.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget bimmer3

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 85
Re: bladfjær feste
« Svar #10 på: To.,17,Mars,2011,23,13 »
Det er kule biler, så vi får se hvordan det blir til slutt. Da veit jeg hvor jeg kan få tak i fjærer å dempere, greit å slippe å bestille fra statene.

takker for god hjelp så langt:)