Skrevet av Emne: Bytte motor Wrangler '87  (Lest 2871 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Axel

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Bytte motor Wrangler '87
« på: Ti., 9,Januar,2007,13,53 »
Motoren som sitter i min Wrangler '87 (4,2l/forgassser/rekkeseks) tok farvel. Rådelager har skåret seg. Jeg har funnet en erstatningsmotor av akkurat samme type, men han som skal selge den vet ikke hvor lenge den har gått, og jeg lurer på om jeg har noen alternativ som kan brukes uten at det koster allverden. Jeg forstår det slik at det å sette inn en innsprøytningsmotor blir veldig dyrt pga en rekke tilpasninger i motoren. Jeg vil imidlertid gjerne vite hvor lenge bilen ble levert med en forgassermotor som passer, og som kanskje er bedre enn '87 modellen. Bilen fikk forøvrig ny forgasser for bare 12 måneder siden.

takker for all hjelp,
Axel Daasvand

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Bytte motor Wrangler '87
« Svar #1 på: Ti., 9,Januar,2007,15,37 »
Mener YJ hadde 4.2L frem til 90 så kom 4.0L t.o.m. 95
Men om det er en 87 eller 90 mod 4.2L spiller ingen trille, Heller hvordan de er stelt med.
4.2L står det vel en del rundt om, 2 stk i garasjen vår samt en 2.5L

Perfekt anledning til V8 dette ville jeg si  ;)
« Siste redigering: Ti., 9,Januar,2007,15,40 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget F R E D R I K

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Bytte motor Wrangler '87
« Svar #2 på: Ti., 9,Januar,2007,15,39 »
Bilen din ble levert med forgasser tom 89 tror jeg..Alle 4.2 literne med forgasser passer rett i bilen din. 4.0 liter fra nyere wrangler og cherokee er også mulig å sette inn, og det er ikke mye tilpasninger som må til hvis du får med ledningsnett o.l. fra donorbilen. Har kanskje en 4.2 liter med forgasser du kan få kjøpe billig av meg, har planer om å skifte motor i min så da har jeg en 4.2 til overs.

Utlogget eivindbp

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • "No guts - no glory!"
Sv: Bytte motor Wrangler '87
« Svar #3 på: Ti.,23,Januar,2007,02,23 »
Hei!

Du kommer til å slite med følgende:
1. Motoren bruker en forgasser som er styrt av en elektronikkboks og noen sensorer og vakumslanger.

2 En konvertering til en Weber frogasser 32/36 eller en 38/38, og en "Nutters bypass". Eventuellt "Holley Truck Avenger" forgasser og i siste instans et eller annet "trottle body fuel injection system". www.4wd.com eller kwaters@4wd.com.

3. Kanskje du ønsker å bytte coil til en mer moderne type, feks en "Duraspark conversion/ DUI Screamin demon eller DUI HEI" - se 4wd.com.

4. Bytte til en ny 4,0L motor men da må du også modifisere ledningsnettet i bilen/ montere ECU fra ny motor. +++++++

5. Kjøp ny brukt 4,2l motor, nesten gratis? Se på 6=8. ( www.cliffordperformance.com )
    Her snakker vi om torque og hp som en V8, men til en vekt og kostnad av en 6'er. Kombinert med et Stroker konsept blir dette mer enn heftig. (skift innerakslinger først!!!!!!!!! Og det til en kraftigere type! Skal du montere ARB/ Ox/ Auburn så må du sørge for å montere 30 spline akslinger! jeg angrer allerede på å ha montert 27 spline ARB samtidig som jeg byttet akslinger! ( $ 200, - så hadde jeg hatt 30 spline CrMo-akslinger med 30% ØKT STYRKE!)

6. Du har gjort en oppgrqadering av motor og drivverk/ utveksling. Flotte greier, men på grunn av at stikkakslingene dine ikke håndterte belastningene får du æren av å være passasjer på bergingsbilen som frakter din "trail-rig" hjem!

Har gjort noen erfaringer her, og vet om noen som har forebygget dårlige erfaringer for meg, - ta kontakt!

mvh
EivindBP

Eivind BP
JCN medlemsnr 236
- 87 YJ som nå har fått nytt hjem
- 94 XJ

renegade

  • Gjest
Sv: Bytte motor Wrangler '87
« Svar #4 på: Ti.,23,Januar,2007,11,40 »
4. Bytte til en ny 4,0L motor men da må du også modifisere ledningsnettet i bilen/ montere ECU fra ny motor. +++++++

5. Kjøp ny brukt 4,2l motor, nesten gratis? Se på 6=8. ( www.cliffordperformance.com )
    Her snakker vi om torque og hp som en V8, men til en vekt og kostnad av en 6'er. Kombinert med et Stroker konsept blir dette mer enn heftig.

4:  Det er vel ikke så mye som må gjøres med ledningsnettet i en YJ m/4,2 liter - nærmest ingenting.  Derimot, så må en montere lendingsnettet fra 4.0 motor'n m/ecu'en og bensinpumpa  i tanken osv.  Og det er jo litt jobb.  En 4.0 liter trenger svjv kun 4 kabler koblet fra ledningsnettet til 4.0 motor'n og videre til bilen.

5: Tja, det med vekt & kostnad for å bygge en sekser som yter som en 8tter, det er et relativt innfløkt regnestykke.  Når det gjelder vekt, så veier ikke en sbc m/aluinnsug og evn. alutopper noe mer (faktisk mindre) enn en 6'er.  Så forutsatt at en bygger 8er'n med de rette bitene, så er ikke vekt noe tema.
Videre, når det gjelder effekt, så må en typisk stroke 6er'n for å komme i nærheten av det som en 305-350 motor yter.  Og det er ikke akkurat gratis det heller.  I tillegg, så må en typisk bytte til en off-road gasser eller injection for å få det til å gå sånn nogenlunde i skogen.
Det som er sikkert, er at begge deler koster noen $$$ og at det tar litt tid.  En fordel med å bytte til 6er, er at YJ kom typegodkjent med denne motor'n, så det bør være relativt problemfritt overfor 'tilsynet.

Det ligger "uendelig" med info om dette temaet på 'nettet, bare å sette seg ned med Google.