Mener de må kobles som arbeidslys med egen bryter. Uavhengig av reversen på bilen.
Sånn at du kan slå dem på når et forb.........a fehue ligger en halvmeter fra bakfangern din på motorveien (eller skipsleia som det heter på deres kant av landet...).
Enten skipsleia eller samme potetranda
Høres riktig ut det med at de kun kan virke med park lysa ja. Simon har jo ett godt poeng.
ang. kvadrat. er det ikke samlet watt / volt = ampere da?
Fant ett forslag ifra ett annet forum:
1,5 Kvadrat = 10 Amp
2,5 Kvadrat = 16 Amp
4,0 Kvadrat = 20 Amp
6,0 Kvadrat = 25 Amp
10 Kvadrat = 40 Amp
16 Kvadrat = 63 Amp
Så om du har 4 stk ekstralys på taket med 55watt pærer i hver: 55*5 = 220, 220/12=18,33ampere.
Altså bør du ha minst 4kvadrat.
Om du putter inn litt ekstra kraftige pærer som veldig mange gjør så blir regnestykket noe anerledes.
135*4 = 540, 540/12=45 ampere. Altså du må opp på 16 kvadrat kabel, og mest sannsynlig kjøpe deg ny kraftigere dynamo.
fant en grei formel i ett annet forum:
Det vesentlige er hvor mye spenningsfall du tillater. Her er formelen:
A = 0,02 * L * I * ΔV
A: Kabeltverrsnitt i mm²
L: Total kabellengde i meter (frem+tilbake)
I: Strøm i Ampere
ΔV: Spenningstap i Volt
I tillegg må kabelen tåle strømmen. Standardorganisasjonen NEK lager tabeller for maksimal strøm ved forskjellige kabelarealer. Overført til en formel blir det omtrent slik:
A = 10,8 * I^0,62
Denne formelen har stor sikkerhetsmargin, så du kan trygt øke strømmen med 50% når den ikke brukes til fastmontasje.
Tverrsnittet blir relativt høyere ved stor strøm enn ved liten strøm. Dette kommer av at overflaten øker med diameteren mens tverrsnittet øker med d². Overflaten bestemmer nedkjølingsevnen og dermed temperaturen.