Skrevet av Emne: Ledning til safarigrind?  (Lest 3181 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Ledning til safarigrind?
« på: Fr., 2,April,2010,23,42 »
Jeg har safarigrind på zj'n, med 2 stk. Bosch xenon fjernlys fremme og skal montere 2 stk. rektangulære rygge/arbeidslys med 2 stk. 55w H3 i hver lykt. Ingen er koblet ennå, og jeg er litt i tenkeboksen om jeg skal koble dem som arbeidslys via egen bryter, eller kutte ut orig. ryggelys og koble dem som det,via relè. Og....Noen som har tips hvordan trekke kabel til taket(bak/fremme)??? Må jeg bruke 2,5mm2? Jeg lurte på en svart 5x2,5mm2 gummikabel, slik klarer jeg meg med ett hull. Hvor stor mm2 ledning til 2 stk. 35w xenon, og til 4stk.55w halogenpærer. Hvor mange amp. sikring?  Mange sp.mål dette.. ::) ....På forhånd takk!



« Siste redigering: Lø., 3,April,2010,13,40 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Ledning til safarigrind?
« Svar #1 på: Lø., 3,April,2010,22,24 »
Tror ikke det er lov med verken ekstra, eller så sterke ryggelys. Mener de må kobles som arbeidslys med egen bryter. Uavhengig av reversen på bilen.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Ledning til safarigrind?
« Svar #2 på: Lø., 3,April,2010,22,56 »
Mener de må kobles som arbeidslys med egen bryter. Uavhengig av reversen på bilen.

Sånn at du kan slå dem på når et forb.........a fehue ligger en halvmeter fra bakfangern din på motorveien (eller skipsleia som det heter på deres kant av landet...).   8)
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Ledning til safarigrind?
« Svar #3 på: Lø., 3,April,2010,23,36 »
Sitat
Tror ikke det er lov med verken ekstra, eller så sterke ryggelys.
Du kan ha max 2 ryggelys. Hvis de kikker på røde blinklys på bilen, vurderer jeg orange pærer, putte dem inn der ryggelysene er, og bruke lysene på grinden som ryggelys via relèer.

Sitat
Sånn at du kan slå dem på når et forb.........a fehue ligger en halvmeter fra bakfangern din på motorveien (eller skipsleia som det heter på deres kant av landet...).
Hehe, ja det var en fin bruksmulighet jeg ikke tenkte på, simon. Tror faktisk jeg går for den, og noen ganger der i ødelandet jeg bor, kan det faktisk være ok å bruke dem bare for å se hvor man går og hva man gjør, og det er jo fint uten å måtte ha bilen i revers.... 8) Men så var det dette med kvadrat på ledningene og ampere på sikringer da.... ::)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tom K

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 53
Re: Ledning til safarigrind?
« Svar #4 på: Sø., 4,April,2010,21,11 »
Mener å ha lest at reglene for arb lys er at de skal kun virke når parklys er på, altså de skal IKKE kunne slåes på når hel eller halvlys er tent

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Ledning til safarigrind?
« Svar #5 på: Ma., 5,April,2010,21,14 »
Mener de må kobles som arbeidslys med egen bryter. Uavhengig av reversen på bilen.

Sånn at du kan slå dem på når et forb.........a fehue ligger en halvmeter fra bakfangern din på motorveien (eller skipsleia som det heter på deres kant av landet...).   8)

Enten skipsleia eller samme potetranda  ;D

Høres riktig ut det med at de kun kan virke med park lysa ja. Simon har jo ett godt poeng.

ang. kvadrat. er det ikke samlet watt / volt = ampere da?

Fant ett forslag ifra ett annet forum:
1,5 Kvadrat = 10 Amp
2,5 Kvadrat = 16 Amp
4,0 Kvadrat = 20 Amp
6,0 Kvadrat = 25 Amp
10 Kvadrat = 40 Amp
16 Kvadrat = 63 Amp

Så om du har 4 stk ekstralys på taket med 55watt pærer i hver: 55*5 = 220,  220/12=18,33ampere.
Altså bør du ha minst 4kvadrat.
Om du putter inn litt ekstra kraftige pærer som veldig mange gjør så blir regnestykket noe anerledes.
135*4 = 540,  540/12=45 ampere. Altså du må opp på 16 kvadrat kabel, og mest sannsynlig kjøpe deg ny kraftigere dynamo.


fant en grei formel i ett annet forum:
Det vesentlige er hvor mye spenningsfall du tillater. Her er formelen:
A = 0,02 * L * I * ΔV
A: Kabeltverrsnitt i mm²
L: Total kabellengde i meter (frem+tilbake)
I: Strøm i Ampere
ΔV: Spenningstap i Volt

I tillegg må kabelen tåle strømmen. Standardorganisasjonen NEK lager tabeller for maksimal strøm ved forskjellige kabelarealer. Overført til en formel blir det omtrent slik:
A = 10,8 * I^0,62
Denne formelen har stor sikkerhetsmargin, så du kan trygt øke strømmen med 50% når den ikke brukes til fastmontasje.

Tverrsnittet blir relativt høyere ved stor strøm enn ved liten strøm. Dette kommer av at overflaten øker med diameteren mens tverrsnittet øker med d². Overflaten bestemmer nedkjølingsevnen og dermed temperaturen.
« Siste redigering: Ma., 5,April,2010,21,32 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Ledning til safarigrind?
« Svar #6 på: Ma., 5,April,2010,23,07 »
Wow. Med tungen beint i munnen når jeg trykker på kalkulatoren, holder det plenty med 2,5 kvm. ledning til begge 35w xenonlyktene. (35wx2=70w:12= 5,833Amp). Via ett 30A relè og bryter, selvfølgelig.  Og arbeidslysene bak med 2 pærer i hver, à 55w. (55wx2=110w:12=10,166Amp). Dvs. at jeg kan kjøre begge arbeidslysene via et 30A relè og gå med 2stk. 2,5kvm ledn. derfra og til lyktene(en til hver), og selvfølgelig via bryter.  :) Da er det nok ok med gummikabel med 5x2,5kvm.ledning i. Lurer på om det går an å jorde i racket, som er i alu, og er festet med metallklemmer til railsen, som igjen er festet i taket med umbrakoskruer.... Og jeg lurer på om det er en "lur" måte/lurt sted  å gå med kabelen.(gjennom taket i bilen til racket eller?) Takker Tomas.
« Siste redigering: Ma., 5,April,2010,23,22 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Ledning til safarigrind?
« Svar #7 på: Ma., 5,April,2010,23,50 »
Nå er ikke jeg noen elektrikker, men husk på at du må i beregne tap i kablen i henhold til lengden.

Veit ikke helt hvor det er lurt å ta ut strøm hen, men jeg lurte litt på bak i taket eller noe. Da kan du legge kablen oppunder taket bakover. så slipper den å ligge å forstyrre eventuelle ledninger til stereoanlegget som pleier å ligge langs gulvet. Kjedelig å ha pipelyd i stereoen når du har på lysa.

Jording til aluminium er vel ingen god ide. Aluminium og stål går veldig dårlig sammen pga korrosjon. Skal du skru aluminium mot stål, skal det vel egentlig være spesielle mellomlegg for å hindre galvanisk tæring på den svakeste legeringen. Veit på seilbåt, så får man noe helt spesielle greier til å smøre på om man skal skru noe stål greier inn i masta. Dette for at ikke masta skal knekke pga tæring.
Se bare hvor dårlig speilene på alle TJ'er ser ut. de er av aluminium, skrudd mot stål. Lakken varer i ca 2 - 4 år. hehe

Ellers ang strøm så kan du jo ta ut i tilhengerkontakten din hehe ;D ;D
Da får du hurtigkobling også  ;D
« Siste redigering: Ma., 5,April,2010,23,53 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Ledning til safarigrind?
« Svar #8 på: Ti., 6,April,2010,00,49 »
Sitat
Ellers ang strøm så kan du jo ta ut i tilhengerkontakten din hehe
Ja, og bare en spiralkabel derfra og opp til racket...... ::), eller ikke. ;D Tilkoblingen til hengerkontakten er vel også 2,5mm2.
 Jeg har sett at det går en feit rød kabel langs venstre side i taket, men jeg tror jeg vil ha relèer og hovedstrøm til dem fremme under huven, og bore et lite hull i karrosseriet, :o, slik at kabelen kommer igjennom, og tette rundt med sort TeC7. Andre lurere måter?
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Ledning til safarigrind?
« Svar #9 på: Ti., 6,April,2010,14,51 »
Høres riktig ut det med at de kun kan virke med park lysa ja.


Når jeg viste min, så spurte han om de eksterne lampene som slenger her og der, og jeg fortalte at det var traktorlamper til arbeidslys, på egen bryter.   Det var helt fint svar, dengang. Men det var jo i Trondheim, da.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)