Skrevet av Emne: Div spørsmål jeep tj.  (Lest 1761 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Brooklyn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Div spørsmål jeep tj.
« på: On., 7,August,2013,18,11 »
Etter en kontroll på biltilsynet i dag må det gjøres endel ting før godkjenning..  Første er dokumentasjon ang 33 " hjul?? Finnes dette?. Amcar klubben???  Andre er bredde av bil, eller lengde fra lykt til skjermkant.. Hva må gjøres??  Breddere er 6" brede??   Karross heving??  Finnes det dokumentasjon som kan vises ang dette????   Håper på svar asap.. Ting  gjøres..  Og er det noen som har justerbare kontroll armer på tj??? Har bestilt nå pga caster justeringer....  Det var det de hengte seg opp i.....     

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Div spørsmål jeep tj.
« Svar #1 på: On., 7,August,2013,20,32 »
1. Dokumentasjon på hjul:
Jeg har prøvd med papirer fra Amcar, men det godtok de ikke i det heletatt.
-Måtte kjøpe med tuv godkjenning, og da var maks 32" på TJ.

2. Lengde mellom lys og ytterkant av skjerm; her var jeg heldig(de målte det ikke!) men jeg har lest her på forumet at man har fått det godkjent ved å montere ekstra kjøre/fjernlys på fangeren....søk litt på forumet.

3.Det finnes karosseri heving med Tuv, Men jeg tror ikke du får tak i tuv papirer uten å kjøpe med settet. Grunnen er at et sett med tuv koster mye mer en et sett uten tuv, da blir det dårlig butikk om forhandleren bare gir bort tuv godkjenningen+ merkelappene som skal fester på puckene!

4)Hvorfor har de hengt seg opp i caster'en . Har du hevet bilen din mye på fjærene? Har du bøyd kontrollarmen? Caster'en er jo ferdig innstilt fra fabrikken.

Det står en del om BT (biltilsynet) og problemene med BT på forumet...
« Siste redigering: On., 7,August,2013,20,34 av Kris »
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Brooklyn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Div spørsmål jeep tj.
« Svar #2 på: On., 7,August,2013,23,46 »
Ja. Kontroll armer hadde blitt bøyd..  Etter forrige eier klinket inni en bil.. Fant ut det i dag.  Nye er bestillt. Vet om flere som har fått 33 i vognkort.. Hva i all dager gjorde de???  Får sjekke litt ang klosset med tuv da..  Bilen har ome sett..

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Div spørsmål jeep tj.
« Svar #3 på: To., 8,August,2013,00,15 »
Det finnes ingen bodylift med frittstående TUV papirer. Men det finnes papirer på PA bodylift i kombo med ProCom fjører. Det settet inneholder også 32" dekk...

Før gikk ting greiere! Min 2000 TJ er godjent med 6" heving og 36" dekk....:-) nesten ferdig godkjent med 8 sylindre også, mangler bare EU kontroll og vekt . I disse dager, så er veien laaang for godkjenning av 33". Men EMU hevesett ( med papirer ) lar seg gjøre.

Har justerbare kontrollarmer både oppe og nede, foran og bak. Riktig justert, så blir bilen vesentligere bedre på veien!

Lykke til!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Div spørsmål jeep tj.
« Svar #4 på: To., 8,August,2013,00,50 »
De fikk det sikkert godkjent for en tid siden.

Det som er fortalt til meg er at i 2007 ble det sendt ut et skriv til BT om at de måtte stramme inn rutinene. Dette ble feiltolket av de fleste på BT. De tolket det som at ingen ting var lov så lenge ikke bilprodusenten gikk god for modifiseringen.
En produsent vil naturligvis ikke gå god for andres produkter som endrer bilens egenskaper uten at de selv har testet dem ut på bilen, og er sikre på at de fungerer uten at bilen blir for eksempel en veltepetter.
Derfor har man et alternativ, en tuv godkjenning (uavhengig laboratorium) som tester produktet, og går god for at produktet fungerer i henhold til krav og direktiver.
Dette koster penger, det er derfor produkter (felger, hevesett ol.) med tuv godkjenning er vesentlig dyrere en produkter uten tuv godkjenning.
 
Det var noen BT stasjoner som gikk så langt at de ikke ville godkjenne produktene selv om man hadde tuv godkjenning.

Så vidt jeg vet har det kommet ut et nytt skriv der BT er instruert til å godta tuv godkjenning.   

Det er mange biler som er godkjent med store dekk. Jeg vet om TJ'er som er godkjent med 35" dekk, men jeg er helt sikker på at disse er godkjent før 2007. Om noen har fått godkjent mer en 32" etter 2007, så må vedkommende ha hatt en årelang fight med BT.

Har du et ome sett så har jeg dessverre flere dårlige nyheter!
Jeg hadde selv et ome 2" sett med tuv. kjøpte så et Performance Accessories  karosseri hevesett (BL) med tuv.
Da jeg viste den hos BT fikk jeg beskjed om at disse to settene ikke var godkjent sammen!!!
Jeg fikk beskjed om å skru av settet og vise bilen igjen!

Etter noen år kjøpte jeg et procomp 4" fjær hevesett med tuv, skrudde igjenn på BL'en og vips så ble den godkjent fordi det står i tuv papirene til procomp at den kan monteres sammen med Performance Accessories BL!

Jeg har hatt noen runder med BT og det er ikke lett, så lenge man ikke har papirene i orden!
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)