De fikk det sikkert godkjent for en tid siden.
Det som er fortalt til meg er at i 2007 ble det sendt ut et skriv til BT om at de måtte stramme inn rutinene. Dette ble feiltolket av de fleste på BT. De tolket det som at ingen ting var lov så lenge ikke bilprodusenten gikk god for modifiseringen.
En produsent vil naturligvis ikke gå god for andres produkter som endrer bilens egenskaper uten at de selv har testet dem ut på bilen, og er sikre på at de fungerer uten at bilen blir for eksempel en veltepetter.
Derfor har man et alternativ, en tuv godkjenning (uavhengig laboratorium) som tester produktet, og går god for at produktet fungerer i henhold til krav og direktiver.
Dette koster penger, det er derfor produkter (felger, hevesett ol.) med tuv godkjenning er vesentlig dyrere en produkter uten tuv godkjenning.
Det var noen BT stasjoner som gikk så langt at de ikke ville godkjenne produktene selv om man hadde tuv godkjenning.
Så vidt jeg vet har det kommet ut et nytt skriv der BT er instruert til å godta tuv godkjenning.
Det er mange biler som er godkjent med store dekk. Jeg vet om TJ'er som er godkjent med 35" dekk, men jeg er helt sikker på at disse er godkjent før 2007. Om noen har fått godkjent mer en 32" etter 2007, så må vedkommende ha hatt en årelang fight med BT.
Har du et ome sett så har jeg dessverre flere dårlige nyheter!
Jeg hadde selv et ome 2" sett med tuv. kjøpte så et Performance Accessories karosseri hevesett (BL) med tuv.
Da jeg viste den hos BT fikk jeg beskjed om at disse to settene ikke var godkjent sammen!!!
Jeg fikk beskjed om å skru av settet og vise bilen igjen!
Etter noen år kjøpte jeg et procomp 4" fjær hevesett med tuv, skrudde igjenn på BL'en og vips så ble den godkjent fordi det står i tuv papirene til procomp at den kan monteres sammen med Performance Accessories BL!
Jeg har hatt noen runder med BT og det er ikke lett, så lenge man ikke har papirene i orden!