Skrevet av Emne: Tj spørsmål.. Nettopp fått meg..  (Lest 1723 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Brooklyn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Tj spørsmål.. Nettopp fått meg..
« på: On.,10,April,2013,22,38 »
Spørsmål er, dekk. Er 33-12,50 på nå..  Tenker på evt erfaringer med 33-10,50 på denne bilen..  Bra?? Dårlig??  Styring, er det reelle ting som kan bør gjøres med dette når bilen er heiser med ome og er litt vandrende side til side på veien..  Kom med tips..  Skal godkjenne heving og dekk..  Hva trengs??

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Tj spørsmål.. Nettopp fått meg..
« Svar #1 på: To.,11,April,2013,09,28 »
Hei.

Det går vel akkurat med 2,5" løft på 33" dekk men Du bør ha bumpstopp om du skal uttafor flat vei. Styringen blir litt mer slarkete med store dekk men sjekk at boltene til trackbaren er strammet skikkelig. og at alle ledd i styreststemet ikke er slitte, Inkludert bærekuler. Ønsker du en tightere styring med mer kraft og kjåppere utveksling kan du montere Dodge Durango snekke fra 99-2000durango (gjelder opp til 2002 tj).. En fordel ville være å dreve om akslingene for å fremdeles kunne bruke de høyeste girene. Men dette koster fort 15-20K.

Det du trenger for godkjenning av heving er TUV dokumentasjon. Dette finnes på OME om du kjøper fra eks BG-nor. Kjøper du fra statene får du ikke dette med.

Når det gjelder dekk må du ha TUV på felgene som sier hvor store dekk du kan ha og vidt meg bekjendt er maksimalt 32" X 11,5" Fås også fra BG-nor men koster 10.000.-++ for 4 stk. (kjøpte selv 5 stk i høst.) Det er likevel opp til BT å vurdere godkjenning eller ikke da man må unntak fra kjøretøyforskriften ved eventuell ombygging.

Så må du ha skjermer som dekker dekkene fult ut. og med dette drar det med seg at bilen blir bredere enn 40cm fra ytterkant av lykt til ytterkant av skjerm så hovedlyktene må flyttes eller det må monteres erstatningslykter (godkkjendte med E-merking) med næærlys og parklys på støtfanger som står lenger ut enn orginallyktene. Nærlyset i orginallyktene må da koples ut men fjernlysene kan beholdes.
Lykke til!!!
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Brooklyn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Tj spørsmål.. Nettopp fått meg..
« Svar #2 på: To.,11,April,2013,10,36 »
Den er heiset med ome fra bgnor, så papirer finnes..  Den er drevet om til 4.88 .. Tenker 33-10,50-15 hjul og 8"felg..   Men ikke bestemt på det ennå..   

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Tj spørsmål.. Nettopp fått meg..
« Svar #3 på: To.,11,April,2013,11,06 »
Søk litt på forumet. Det står mye her om godkjenning og bt.

Skal du ha dekkene godkjent på en tj kan du ikke ha større dekk en 32"
Grunnen er at du ikke får felger med tuv som er godkjent for mer en 32".
33" dekk vil du ikke få godkjent selv med papirer fra amcarklubben eller med kopi på vongnkort fra andre biler som har fått dette godkjent tidligere...(der er iallfall min erfaring)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Tj spørsmål.. Nettopp fått meg..
« Svar #4 på: To.,11,April,2013,16,28 »
Altså det som gjelder er: TUV TUV TUV!!!
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Tj spørsmål.. Nettopp fått meg..
« Svar #5 på: To.,11,April,2013,20,24 »
Ser ut til at det er mantra'en til BT  ::)


Sakset fra kjøretøy forskriftene:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#map007

Krav om dokumentasjon
       "For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for."

Kompetent uavhengig laboratorium vil for oss som regel være TUV.

Før var det mye enklere for oss å få godkjent ting, da brukte BT sunn fornuft og sin tekniske kompetanse, nå har de hengt seg helt opp i tuv virker det som...
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)