Skrevet av Emne: Oppgradering av bilstereo i TJ  (Lest 1547 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget JSA

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 15
Oppgradering av bilstereo i TJ
« på: Fr., 6,August,2010,11,07 »

Har behov for en teknologisk oppgradering av bilstereo'n i min nokså ferske 2000 TJ - det er originalboks (kassettspiller!)/høyttalere som sitter i.

Er ikke akkurat noen Hifi-feinschmecker, har bare lyst på noe som kan håndtere digitale medier (bl.a. iPhone) og spiller brukbart høyt, gjerne med litt bass.
Ønsker billige komponenter for å unngå tyveri fra åpen bil (eller ihvertfall begrense tapet om noe skulle bli rappet). I utgangspunktet tenkte jeg å sette inn en enhet uten CD (Biltema og Teknikmagasinet selger disse for en femhundrelapp), sammen med en aktiv subwoofer (500-1000 kroner). Forøvrig hadde jeg håpet å greie meg med eksisterende høyttaleroppsett.   

1.) Hvordan fjerner jeg den gamle radio/kassettspilleren? Regner med at jeg må skru opp deler av dashbordet....

2.) Såvidt jeg kan se er åpningen for originalkassettspilleren større enn standard (DIN). Hvor får jeg tak i adapter (frontstykke) som passer?

3.) Regner med at Toledo-gutta har montert DIN-kobling på spilleren, så det bare er å plugge ut/inn ny spiller?

4.) Noen forslag til montering av sub/evt. høyttalere? Lage basskasse selv?

5.) Har det noe for seg å oppgradere det originale veltebøylemonterte høyttalersettet  i et tilsvarende, men litt kraftigere?

6.) Andre gode forslag til plassering av høyttalere?


Tusen takk for svar!


Jan Sigurd Aarberg, Asker
Medl. 1013


Jan Sigurd Aarberg
2000 Wrangler TJ
Medl. 1013
Dalveien 58, 1391 Vollen (Asker)
Mob. 95 25 99 15

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Re: Oppgradering av bilstereo i TJ
« Svar #1 på: Fr., 6,August,2010,12,08 »
Når det gjelder sub er jeg godt fornøyd med en aktiv utgave. Har selv 2 x 10" JBL som er tubeformet. Passer akkurat mellom baksetet og luka. Har ordnet meg med hurtigkoblinger på alle ledninger så jeg enkelt kan plukke den bort om jeg trenger den enorme bagasjeplassen eller ferdes i farlige strøk. Har orginale høytalere i dash, noen små diskant høytalere på toppen av dash og et sett i veltebøyen. Lyd i massevis! Om man velger en spiller med avtagbart frontdeksel blir det i tillegg mindre fristende for de som ikke vet forskjell på mitt og sitt.
Geir Morten
Orkdal

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Re: Oppgradering av bilstereo i TJ
« Svar #2 på: Lø., 7,August,2010,23,29 »
Sitat
1.) Hvordan fjerner jeg den gamle radio/kassettspilleren? Regner med at jeg må skru opp deler av dashbordet....

Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det for mange år siden, men mener at det bare er å Vippe ut fronten på hele midtre dashbordet. Så vipper du ut spilleren.

Sitat
2.) Såvidt jeg kan se er åpningen for originalkassettspilleren større enn standard (DIN). Hvor får jeg tak i adapter (frontstykke) som passer?

Det er dobbel DIN størrelse. Torshov skaffer ihvertfall ny frontplate. Sikkert andre også!

Sitat
3.) Regner med at Toledo-gutta har montert DIN-kobling på spilleren, så det bare er å plugge ut/inn ny spiller?

Samme som over!

Sitat
4.) Noen forslag til montering av sub/evt. høyttalere? Lage basskasse selv?


Varebil = bytt ut nedre del av veggen med snekkret kasse og subber....

Sitat
5.) Har det noe for seg å oppgradere det originale veltebøylemonterte høyttalersettet  i et tilsvarende, men litt kraftigere?


Nei, gir ikke mye for pengene. Jeg har oppgradert både 4X6" i dashen og i Soundbaren. Bortkastet. Monterte 6X9" i "hattehylla" istedet.

6.) Andre gode forslag til plassering av høyttalere?

Ta en tur til meg imorgen og se på min...?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Oppgradering av bilstereo i TJ
« Svar #3 på: Sø., 8,August,2010,23,27 »
Du vipper opp listen som ligger oppå dæsjbordet inn mot vinduet. ta en skrutrekker og stikk ned i sprekka og vipp opp. denne er kun klipset på plass. Du finner ett par skruer på toppen over de midtre ventilene. Ta  ut askebegeret og du finner en skrue der inne som må ut. da løsner hele den midtre delen av dæsjen og du kommer til skruene som holder spilleren på plass. Du får overgang til kabelklysa hos din lokale stereoforhandler. og du får kjøpt adapter som fyller hullet og gir deg vanlig standard størrelse (selv om jeg syns den blir litt slærkete fordi hele spilleren henger kun i fronten via det adapteret.). veldig enkel jobb.

Jeg bytta ut høyttalerene i den originale høyttalerbøylen. satte vel inn 6" høyttalere tror jeg (av ett bedre merke). du får på de originale dekslene så dette syns ikke, men det høres. De originale papphøyttalerne er det dårlig med lyd i. Veldig dårlig lyd. Jeg kjøpte også nye 4x6 tommere til å ha på hver side forran. du må mekke litt til, men det er veldig kjapt og enkelt.

Av basskasser har jeg hatt litt av hvert. så en som hadde laget aktiv basskasse inni baksetet. genialt. med hurtigkoblinger. kunne vippes frem for å få bedre bagasjeplass, og allikevel ha lyd. eller man kunne fjerne hele baksetet. Uansett, så bør man her velge noe som ikke tar for stor plass. (siden det ikke er så mye å ta av mener jeg)

Sjekk ut denne tråden, er noen bilder der også. ganske kult. ;D
http://www.jeepforum.com/forum/f20/jeep-wrangler-tj-seat-subwoofer-901514/
« Siste redigering: Sø., 8,August,2010,23,31 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Oppgradering av bilstereo i TJ
« Svar #4 på: To.,12,August,2010,11,29 »
Ta en titt på: "Focal" aktive sub, passer under baksetet.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO