Skrevet av Emne: Mye hvitblå røyk, koking på tomgang og mulig sprukken topp...?  (Lest 1510 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Min kjære 98 XJ har nok fått den kjente barnesykdommen... :(
Plutselig en morra jeg startet opp og etter noen minutter på tomgang begynte den å spy veldig mye hvitblå tung røyk ut av eksosen. Etter jeg kjørte en stund og nådde driftstemperaturen og sto på tomgang igjen, steg temperaturen mot 100' og det boblet ut av ekspansjonstanken. Det grøste nedover ryggen min mens en haug med tanker om "da går nok feriepengene i år til rep. av bil" raste gjennom hodet mitt :(

Det er nok mest sannsynlig en eller flere av toppene som har sett sine beste dager...
Siden jeg ikke har råd til rep. nå, puttet jeg på 1. stk. "Bar's Leaks" tettemiddel for kjølesystem som er ca. 120 ml. væske med små partikler i som vistnok er god for å tette sprekker opp til 0,9mm, til 130 kr fra Bilxtra bare for å prøve å fikse dette midlertidig så jeg kunne bruke bilen litt til. Det virket faktisk med en gang og bilen verken ryker mer, koker eller blir varmere enn normalt!

Er det noen kloke XJ-huer her som har sånn ca. peiling på hvor mye dette kan komme til å koste meg om jeg setter den på et verksted? Også med det samme jeg er i gang med å bytte topp, er det kanskje like greit å bytte alle fire til de uoriginale med bedre legering eller så kan en vel banne på at neste topp sprekker en eller annen gang...?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Mye hvitblå røyk, koking på tomgang og mulig sprukken topp...?
« Svar #1 på: Sø.,11,April,2010,16,49 »
Regn i alle fall med 25.000 på verksted, kanskje mer. Det lokale Jeep-verkstedet her (Iver bil) ville ikke garantere jobben uten at de byttet alle fire topper, men det kan godt hende du kunne fått det billigere ved å skifte bare den/de sprukne topp(er). Selv byttet jeg alle fire selv på min '95. Kostet rundt 13 lapper.

Det var jo litt av et vidundermiddel du har fått tak i. 0.9 mm er jo masse! Disse sprekkene er sikkert bare en bitteliten brøkdel av det, og oppstår ofte bare når det blir varmt. Er generelt litt redd for midler som legger seg igjen her og der i kjølesystemet, men det går sikkert bra :)

Lars Erik
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget xj-tor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Jeg hadde akkurat samme symptomene på min. Jeg tok ut toppene og sendte til trykktesting hos Cylmo i Trondheim. De konstaterte at en hadde sprukket. Jeg kjøpte en ny topp, nye strekkbolter til alle toppene, toppakning, slipesett og nye støtstenger. Med kostnadene for trykktesting, så det ble det oppunder 10000,- for alt.

Jobben gjorde jeg selv etter å ha lest larseko sin glimrende guide her på forumet (stor takk til deg larseko  :) ). Det eneste jeg gjorde annerledes er at jeg tok av toppene med innsug og eksos manifoiler på. Det sparte meg for noen timer med noen kronglete muttere. Har du mer enn gjennomsnittlig teknisk innsikt, så klarer du dette selv.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Har du linken til guiden? Finner den ikke... Hadde jo spart en del på å gjort det selv ja! ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget xj-tor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Her er guiden til larseko: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,4138.0.html
Det kan også være kjekt å ha manualen til motoren. Send meg mailadressen din på pm, så kan jeg sende den til deg.

Utlogget xj-tor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Ser forresten mailadressen din her når jeg er innlogget. Bare si ifra du hvis du vil ha den.

Utlogget rubber

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 117
  • Evenes- Bogen
æ kjøpte en 98 xj 2,5td med def motor(sprukket topp) dem sku ha 40t for jobben æ fix sjøl, da kom delene 1 stk topp å pakningsett til 6500 kr å 8 timer skruing. for du må av med alle toppene  før du kan starte monteringen!
xj 1998 2,5TD 2,5OME 31x10,5-15 cooper stt

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Vil gjerne ha manualen :) Det hadde vært flotters!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget xj-tor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Da skal du ha den på mailen din.