Min kjære 98 XJ har nok fått den kjente barnesykdommen...
Plutselig en morra jeg startet opp og etter noen minutter på tomgang begynte den å spy veldig mye hvitblå tung røyk ut av eksosen. Etter jeg kjørte en stund og nådde driftstemperaturen og sto på tomgang igjen, steg temperaturen mot 100' og det boblet ut av ekspansjonstanken. Det grøste nedover ryggen min mens en haug med tanker om "da går nok feriepengene i år til rep. av bil" raste gjennom hodet mitt
Det er nok mest sannsynlig en eller flere av toppene som har sett sine beste dager...
Siden jeg ikke har råd til rep. nå, puttet jeg på 1. stk. "Bar's Leaks" tettemiddel for kjølesystem som er ca. 120 ml. væske med små partikler i som vistnok er god for å tette sprekker opp til 0,9mm, til 130 kr fra Bilxtra bare for å prøve å fikse dette midlertidig så jeg kunne bruke bilen litt til. Det virket faktisk med en gang og bilen verken ryker mer, koker eller blir varmere enn normalt!
Er det noen kloke XJ-huer her som har sånn ca. peiling på hvor mye dette kan komme til å koste meg om jeg setter den på et verksted? Også med det samme jeg er i gang med å bytte topp, er det kanskje like greit å bytte alle fire til de uoriginale med bedre legering eller så kan en vel banne på at neste topp sprekker en eller annen gang...?