Skrevet av Emne: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??  (Lest 3386 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« på: Ti., 6,Februar,2007,09,28 »
Skal bestille adapter for TH 350 til NP 231 kasse fra Novak. Men de spør om jeg har 21 eller 23 splines aksling??

Logisk tenker jeg at 21 spline på 2,5L og manuell, mens 4.0L og automat har 23 splines ??? Noen som vet?

Skal se om jeg har noen bilder fra splittingen av t-kassa når jeg satte inn SYE og om jeg kan telle der...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« Svar #1 på: Ti., 6,Februar,2007,09,40 »
Tror nok det er 21 splines ved AX-5 girkasse og 23 splines ved AX-15 girkasse.
Og siden du har 2,5L motor har du vel også AX-5 girkasse?
I hvertfall er det den kobinasjonen på YJ vraket vi har delt opp, og så vidt jeg vet ingen forskjel på YJ vs TJ når det gjelder 2,5L

edit:
There are versions of this chain driven transfer case that take 21 and 23 spline input shafts. The 23 spline version is used behind the AX-15 and the 21 spline is used behind the AX-5 and the BA 10/5. The output for the front driveshaft is on the drivers side. Low range is 2.72 and high is 1.00.
« Siste redigering: Ti., 6,Februar,2007,09,46 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« Svar #2 på: Ti., 6,Februar,2007,09,43 »
Usikker faktisk.... Kan ha NV 3550 da denne kom på enkelte modeller i år 2000 skifte... Men jeg tror at jeg har AX-5...?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« Svar #3 på: Ti., 6,Februar,2007,09,51 »
Men jeg tror at jeg har AX-5...?
En måte og se dette er vis det ikke er noen merke tags(Jeg fant ingen på vraket)
Har du et støpejern "adapter" sånn ca midt på girkassa så har du AX-5 kasse. (er jeg blitt fortalt)

Se her du:
http://www.jeeptech.com/models/tj.htm

« Siste redigering: Ti., 6,Februar,2007,09,53 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« Svar #4 på: Ti., 6,Februar,2007,09,52 »
Snakket med Hoelern nå og han talte over et sye-kit i butikken og kom til 23 splines. Det er det samme kitet som jeg har på bilen, så da satser jeg på at det er slik og at logikken slo feil igjen....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« Svar #5 på: Ti., 6,Februar,2007,10,36 »
Snakket med Hoelern nå og han talte over et sye-kit i butikken og kom til 23 splines. Det er det samme kitet som jeg har på bilen, så da satser jeg på at det er slik og at logikken slo feil igjen....

Hmmmm, men SYE-kittet, er ikke det på utgående aksel i transfer'n ?  Ikke inngående som du nå jakter på ?
Jeg trodde at SYE kittet hadde 32 spline på utgående aksel, der hvor yoken bllir skrudd fast.
Og den er vel ike i direkte inngrep med inngående aksel ?
Eller ??

Kom NV3550 noengang bak 2,5 liter'n, jeg trodde den kun kom bak 4.0 ?

Ser at du har fått svar, men du kunne ha sjekekt dette ved å sjekke girkassa, har den jern (rusten) skive mitt i så er det ?? og er det aluskive midt i så er det ??  Husker ikke i farta hva som var hva, det finens på 'nettet.

En annen sak er at du *må* oppgi årsmodell på bilen.
Problemet er at i tillegg til at det er 21/23 splines problematikken, så er det i tillegg forskjellige lengder på drevene.  Og for å gjøre forvirringen komplett, så er det også forskjellig "skjæring" av selve drevdelen.  De ser like ut, men de er vistnok forskjellig.  Overgangen for skjæringen er i 94-95 (så det er uproblematisk for deg/oss).

Jeg har funnet ut at jeg mest sannsynlig kan bruke th400 med det adapteret jeg har på den.  Th400'en har 23 spline ut, adapteret er beregnet på D300, men den har samme boltesirkel som NP231.  Det er mulig jeg må borre noen nye hull i adapteret, for å få riktig vinkel på transfer'n.  I tillegg, så må jeg bytte  (som deg) inngående aksel i transfer'n.
Skal måle litt mer nøyaktig, men det kan se ut som om jeg trenger den lange varianten av den akslen.

Så da kan det hende jeg forsøker meg med å løfte hele pakka i CJ'en rett over i TJ'en, montere et TPI anlegg, Megasquirt computer, o2 sensor osv.  Får jeg den ikke til å gå rent nok, så kan jeg da gjøre gjenbruk av computer'n og TPI anlegget...

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« Svar #6 på: Ti., 6,Februar,2007,11,03 »
Er du ikke sikker, ta den lille jobben med å løsne transferen fra gear kassen for å dobbelt sjekke.

Når det gjelder jp å logikk, er det ikke altid dette stemmer.

Kan hande at din bil er en mellom modell å da er det umulig å vite for sikkert.

Uansett så er det meget kjedelig å bestille feil adapter.. den kan bli liggende lenge på hylla før du blir kvitt den.



Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« Svar #7 på: Ti., 6,Februar,2007,12,48 »
Sitat
Hmmmm, men SYE-kittet, er ikke det på utgående aksel i transfer'n ?  Ikke inngående som du nå jakter på ?
Jeg trodde at SYE kittet hadde 32 spline på utgående aksel, der hvor yoken bllir skrudd fast.

Jo, delvis riktig... utgående har vel 34 splines, men du bytter hele mainshaften som går fra inni girkasse, tvers igjennom og ut til yoken. Derfor har jeg en slik orginal aksel liggende som du har spurt om å kjøpe.....

Sitat
I tillegg, så må jeg bytte  (som deg) inngående aksel i transfer'n.

Jeg må ikke bytte den akselen i transfer kasse, men jeg må bytte hylsa i girkasse. Denne hylsa følger med i både Advance Adapter sitt sett og i Novak sine sett. Så TH 350 kassa må splittes....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« Svar #8 på: Ti., 6,Februar,2007,15,53 »
Sitat
Hmmmm, men SYE-kittet, er ikke det på utgående aksel i transfer'n ?  Ikke inngående som du nå jakter på ?
Jeg trodde at SYE kittet hadde 32 spline på utgående aksel, der hvor yoken bllir skrudd fast.

Jo, delvis riktig... utgående har vel 34 splines, men du bytter hele mainshaften som går fra inni girkasse, tvers igjennom og ut til yoken. Derfor har jeg en slik orginal aksel liggende som du har spurt om å kjøpe.....

Sitat
I tillegg, så må jeg bytte  (som deg) inngående aksel i transfer'n.

Jeg må ikke bytte den akselen i transfer kasse, men jeg må bytte hylsa i girkasse. Denne hylsa følger med i både Advance Adapter sitt sett og i Novak sine sett. Så TH 350 kassa må splittes....


Slik jeg mener det er:
På en TH350/TH400, så bestemmer du deg for hvilken *utgående* aksel du vil ha i TH 350'en.  Du kan her velge mellom 21 eller 23 spline.  Dette er avhengig av hvilken *inngående* aksel du har i transfer'n - NP231.  Så hvis du har 21 spline inngående i transfer'n, så velger du 21 spline *utgående* aksel i TH350'en.

Det er 2 varenummer på Novak sin gjemmeside, samme adapter, men med enten 21 eller 23 spline (ny) utgående aksel til th350'en.  Du behøver derfor ikke bytte inngående drev i transfer'n din, du velger bare adapter med riktig ny utgående aksel til th 350'en.  Vær klar over at en da må åpne th350'en for å  bytte den utgående akslen.
(Men det er du klar over).

For *meg* så er situasjonen den, at jeg har et adapter allerede, som boltemessig passer mot NP231'en, men min utgående akslling i TH400'en er 23 spline (for å passe mot D300'en).  Jeg må derfor bytte inngående aksling/drev i transfer'n fra 21 spline til 23 spline.  Jeg kan alternativt kjøpe en ny utgående 21 spline aksel til TH400'en og fikse det på den måten.  Men jeg kommer antageligvis til å bytte i transfer'n, da jeg da kan flytte th400'en rett tilbake til CJ'en når den tid kommer.

Så du trenger ikke å åpne transfer'n i det hele tatt, men du må åpne girkassa.  En annen sak er at 21 spline er marginalt svakere enn 23 spline, men jeg mener at den forskjellen er såpass liten, at det er ikke noe å bry seg om (?)

trur eg ...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: 21 eller 23 splines mellom gir og transfer ??
« Svar #9 på: Ma.,12,Februar,2007,22,40 »
Gravde frem den gamle halvdelen av transferkassa som ble byttet da jeg monterte Teralow. Den hadde 21 splines, så nå er bestillingen sendt til Novak adapters  :o
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!