Skrevet av Emne: Oljelekkasje EGR-ventil og lavt oljetrykk  (Lest 3060 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Olav Gram Andersen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
  • 1997 2,5TD
Oljelekkasje EGR-ventil og lavt oljetrykk
« på: Fr., 1,Juli,2011,23,51 »
Hadde planer om¨å selge min 1997 Jeep Cherokee 2,5 TD nå, og fikk den EU-godkjent 30.06. Den 01.07 oppdager jeg IGJEN at det lekker olje ut av EGR-ventilen. Den ble byttet første gang for 2 mndr siden, men lekkasjen gjentok seg, og nå ser det ut til at det skjer for annen gang ??? Og med det som av verkstedet ble beskrevet som en originaldel.

Er lite lysten på å selge noe jeg ikke er noenlunde sikker på at fungerer som det skal. Selv er jeg ingen mekaniker, men leser inleggene her på forumet med interesse og det har lært meg mye (i teorien !) Med så mye flinke folk er det kanskje noen som har vært borti noe lignende som meg? Skal gi litt historikk på hendelser:

Motorhavari i 2007 og innkjøp av en ny VM Motori fra VEGE i Sverige. Den har fungert greit i 73.000 km, med regelmessige oljeskift (men jeg har kanskje latt det gå litt lenge; 12000/15000 km, sett opp mot anbefalinger på forumet om hyppige bytter på 5000/6500 km). Bilen har gått 266.000 km.

Vinteren 2011 var lang og kald, og akkurat da en kuldeperiode ble avløst av mildvær sent i januar ble bilen umulig å starte. Viste seg å være luftlekkasje i holderen til dieselfilteret med den følge at dieselen rant tilbake. Først ble bare filteret skiftet på verksted, men skikk på det fikk jeg først når jeg la en o-ring under hånpumpeskruen på toppen av holderen. Har måttet bytte o-ring en gang etter at startproblemene oppsto på nytt, men har startet greit i ettertid.

Omtrent samtidig merker jeg også at oljetrykket faller og ligger mye rundt 2 og lavere. Ved oppstart tar det lenger tid enn tidligere før oljetrykket stiger. Midt i april blir EGR-ventilen byttet da det lekker olje fra den. Da oljelekkasjen ikke ser ut til å ha avtatt i området blir nye slangeklemmer til turboen byttet midt i mai (en i ettertid unødvendig reparasjon!). I juni blir EGR-ventilen byttet igjen ... og jeg trodde da at saken skulle være løst. Men nå¨ser det ut til at også den nye originale EGR-ventilen lekker olje (gjennom den bevegelige og synlige delen; stang som trekker seg inn og ut avhengig av pådrag).

Når dette skjer for annen gang tenker jeg: Er det en annen bakenforliggende årsak som bør sjekkes ut?

Etter oljeskift i på verkstedet i mars (tror det var med Castrol 15W40) gjenomførte jeg en rvs-renovering  http://www.rvsteknikk.no/
Syntes jeg merket litt effekt, men pga lekkasjen fra EGR-ventilen som oppsto rett i etterkant, har jeg ikke erfart effekten ennå, verken på oljetrykk eller motorgange. Trykket har variert og ligget mye lavt, og motorens gange har vært noe grov.

Kan denne rvs-behandlingen ha medført at avleiringer har satt seg i oljefilter ("tettet" det) og resultert i at oljepumpa har fått en uforholdsmessig tung jobb ? ... med følgekonsekvenser også for EGR-ventilen ?

Kan problematikk knyttet til støtstenger, vippearmer og ventilløftere (hva jeg har lært her inne !) ha noe med mitt problem å gjøre?

Setter stor pris på all mulig respons og om noen har lignende erfaringer. Og hvis det er noen som kan gi meg et hint om mekanikere - fortrinnsvis i Østfold - som virkelig kan Jeep, tar jeg gjerne imot tips. Jeg kan nås på tlf 900 888 42, alternativt mail o.gram.a@online.no

(Slettet salgsannonsen på FINN i kveld, men hvis det er en Jeep-entusiast som anser de ovennevnte problemer som overkommelige og som kunne tenke seg å overta en ellers grei bil til en fornuftig pris, så ta gjerne kontakt ;))

Utlogget peterder

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Re: Oljelekkasje EGR-ventil og lavt oljetrykk
« Svar #1 på: Lø., 2,Juli,2011,10,04 »
Håper du fikk litt nyttig informasjon på telefonen. Postet her og, så ser du hvem du snakket med akkurat :) Lykke til med å fikse problemet!

Utlogget Olav Gram Andersen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
  • 1997 2,5TD
Re: Oljelekkasje EGR-ventil og lavt oljetrykk
« Svar #2 på: Lø., 2,Juli,2011,13,21 »
Ja ! Takk for responsen. Da skal turboen sjekkes nærmere ;)

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Re: Oljelekkasje EGR-ventil og lavt oljetrykk
« Svar #3 på: Sø., 3,Juli,2011,12,12 »
......Og glem for all del ikke å poste løsningen, om/når du finner den, slik at andre kan lese seg til den...Lykke til!  ;)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Olav Gram Andersen

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
  • 1997 2,5TD
Re: Oljelekkasje EGR-ventil og lavt oljetrykk
« Svar #4 på: Fr., 8,Juli,2011,11,29 »
Da har bilen vært på sjekk og fikk konstatert at turboen var defekt. Jeg spurte hva sjekken besto i og fikk til svar at de hadde koblet fra en slange, startet opp og at turboen da sprutet olje  :-[   Så da må jeg vel legge det til grunn at den er defekt.

Skulle ikke være noen som har en turbo til en 1996 modell liggende ??? (skal legge inn en forespørsel på egnet forumside også)  ... Tar også imot tips på hvor dette kan skaffes rimeligst mulig.

Som jeg nevnte i første innlegg skal bilen selges, og jeg er da fristet til å velge (den for meg) billigste løsning. En eventuell kjøper ville muligens investert litt mer og valgt en renovert eller ny turbo. Så istedet for at jeg alene velger en minimumsløsning, kan du som potensiell kjøper være med å påvirke valget til en ny/renovert turbo mot at du selv tar en del av kostnaden (investering for fremtiden ;))

Utlogget valdres

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 166
Re: Oljelekkasje EGR-ventil og lavt oljetrykk
« Svar #5 på: To.,28,Juli,2011,07,54 »
Jeg kjøpte meg en 96 mod delebil og der var det med ett par turboer,jeg vet ikke tilstanden på disse og vet ikke hva jeg skal se etter om dem er bra.
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo