Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61760 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #60 på: Fr.,28,August,2009,23,53 »
Bare sett meg på venteliste for lock-fix... det blir verdt turen selv om det blir noen tusen km  ;D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #61 på: Sø.,30,August,2009,20,30 »
Beklager ventingen gutter... Jeg har hatt en svært hektisk periode, det har verkstedet som skal hjelpe meg også, men jeg må klare å sette av noen timer en dag for å få gjort dette. Imidlertid er det oppstått et problem som gjør dynotesten litt "scary". Jeg har hele tiden hatt litt kjølevannslekasje, og denne tror jeg at jeg har funnet, det later til at O-ringen på vannpumpa må byttes. Men siden en ulykke skjelden kommer alene... Nå blåser bilen kjølevesken ut gjennom overløpsslangen som sitter i halsen til kjøleveske lokket, dette har jeg byttet, men problemet vedvarer. Bilen har noen ganger de siste dagene røket hvitt, lite lukt, men kanskje noe syrlig, noe som får tankene mine til å vandre mot kjøleveske. Røyken ser ut til å komme kun på kald motor, eller nå den står noen minutter på tomgang etter varmkjøring. Disse tingene gjør meg noe bekymret, og jeg må løse disse før jeg prøver å dra ut det lille ekstra fra motoren. Jeg inbiller meg at trykket på kjølesystemet må være for høyt, og frykter at dette kommer fra en lekkasje i toppakningen, som fører til kjøleveske i eksosen når bilen går på tomgang, og overtrykk i kjølesystemet  under belastning. Bilen later imidlertid til å yte det den skal, og den fusker ikke, eller gjør andre pussige ting, og ingen varsel lamper lyser. Jeg har snakket med det lokale merkeverkstedet, men deres beste forslag var " Noe må være galt. " sitat slutt.  :-X Hvis det er noen som har vært borte i disse symtomene så hører jeg gjerne fra dere, kunne også tenke meg å høre om det er noen verksteder å anbefale, da jeg ikke helt stoler på det lokale merkeverkstedet. Er det noen der ute som har byttet toppakningen selv, og vet om dette er svært vanskelig, jeg ser det er noe trangt der inne, og hva koster operasjonen på verksted, samt delepriser.

Det ble mye på en gang, og ikke alt on-topic, men slik blir det som regel med meg... vær overbærende.

-Cid-

Off topic, men de symtoman dær e samme som æ hadde på min bil.  Va bare en liten lekasje i begynnelsen, menne overtid bei det snakk om 5 liter på 10 mil osv.  Men bilen presterte heilt som vanlig.  E egentlig ikke så vanskelig å bytt pakning/toppa  å det e sekkert toppan å ikke pakninga som e gåen.  Ska vel ha start på min igjen om en par daga.  Så får vi se om det hold.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #62 på: Ma.,31,August,2009,11,38 »
Bare sett meg på venteliste for lock-fix... det blir verdt turen selv om det blir noen tusen km  ;D
Jeg også
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #63 på: On.,28,Oktober,2009,20,51 »
Hvordan går det med lock-fixen??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #64 på: To.,18,Mars,2010,12,03 »
Nå begynner jeg å bli spent. Skjer det noe i denne saken?
Anyone??? ??? ???
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #65 på: To.,18,Mars,2010,16,07 »
Ikke for å strø salt i såret - men for å dempe forventningene...

WJ med 3.1l Detroit/WM diesel har vel 42RH eller 44RE kasse?
Selv om H står for hydraulic og E for Electronic, tror jeg begge disse er avarter av A500 "TorqueFlite" - en svært så mekanisk/hydraulisk kasse fra 1957. 42RH foretar girskifte basert på hydraulisk signal og 44RE foretar girskifte basert på et elektrisk signal. Konverteren er helt (hydro)mekanisk.
Jeg tror det er svært optimistisk å tro at man kan omprogrammere denne, enten det er med DRB3 via OBDII eller på annen måte. Når noen påstår det, er det sannsynligvis pga forveksling med RFE 54 som sitter bak WJ 4.7. Dette er en fullelektronisk kasse som kan omprogrammeres til RFE545 for å få et gir til - og en overdrive til. RFE 545 kan sikkert lett omprogrammeres til å låse konverter når man måtte ønske ved hjelp av DRB3 via OBDII port. RFE 545 går forøvrig i lockup i hhv 78 og 85 km/t i 4 og 5 gir.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #66 på: To.,18,Mars,2010,16,30 »
44RE-kassen i WJ 3,1 har vel elektrisk/elektronisk styrt lockup i converter såvidt jeg har lest i servicemanualen.
Det er vel ingen kasser som har lockup innkobling på ca 120 km/t (75 mph) som standard?
Så hvorfor/hvordan skulle den ellers ha blitt feilprogrammert om det ikke var elektronisk styrt?
« Siste redigering: To.,18,Mars,2010,16,34 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #67 på: Fr.,19,Mars,2010,08,38 »
44RE-kassen i WJ 3,1 har vel elektrisk/elektronisk styrt lockup i converter såvidt jeg har lest i servicemanualen.
Det er vel ingen kasser som har lockup innkobling på ca 120 km/t (75 mph) som standard?
Så hvorfor/hvordan skulle den ellers ha blitt feilprogrammert om det ikke var elektronisk styrt?

Nå er jo ikke jeg jeep eier lengre, men kassa i WJ er nokk elektronisk styrt, det er her hele problemet ligger.  Hadde den vært Hydraulisk styrt haddet det nokk gådd ann å justere en eller annen ventil for å endre tidspunkte hvor lockup en legger inn.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #68 på: Fr.,19,Mars,2010,20,07 »
ja du får jo lov til å være her selv om du kjøre Lada  ;)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #69 på: Ma.,22,Mars,2010,10,35 »
ja du får jo lov til å være her selv om du kjøre Lada  ;)

Ja det e jevt å endelig kjør orntlig bil, kjør btw Ford også :P
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #70 på: Ma.,22,Mars,2010,16,34 »
Ordentlig bill........den eineste ordentlige bilen du hadde har du jo solgt ;)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #71 på: Ti.,23,Mars,2010,08,21 »
Ordentlig bill........den eineste ordentlige bilen du hadde har du jo solgt ;)

Jepp det e heilt sant, men nu står den tell salgs igjen på NLCK.no!!  Fine blåe HJ60 en min!!  ;D
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #72 på: Ti.,23,Mars,2010,08,43 »
Back on topic!

Får vi lockup på 70 km tro?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #73 på: Ti.,23,Mars,2010,10,29 »
det er ingen missforståelser eller blanding av kasser her inne. Vi kjenner også til 54 kassa som egentlig er en 54-5 kasse via en TSB, som sitter i V8 4.7. WJ har den elektronisk styrte kassa RE44. Dette er den samme kassa som sitter i andre WJ'er fra tidlgere år, hvor lockupen fungerer utmerket slik den skal.
JEg har vært i kontakt med min lokale jeepforhandler som henviste meg til jeep avdelingen hos BOS. jeepfolka har nemlig blitt med over dit. De forklarte meg at dette ikke ville bli prioritert, men jeg presset på så de laget en sak videre mot østerrike.
BOS fikk svar ifra østerrike om at saken ikke ville bli prioritert, og heller ikke løsning for hvordan man kom seg inn i elektronikken for å endre dette selv. Men de forklarte alle punktene som gav informasjon for når lockup skulle legges inn.

Det er ingen tvil, Kassa er elektronisk og det er en programmeringsfeil.123 km/t tilsvarer ca 74 mph. noen har blandet mph og kilometer her. alle andre kasser legger seg inn i rett under 80.

FOlk med god kjennskap til elektronikk bør kunne hacke seg inn her for å justere dette.
Hvis de greier det på motorer, så bør de ihvertfall kunne dette på kasser.
« Siste redigering: Ti.,23,Mars,2010,10,36 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #74 på: Ti.,23,Mars,2010,12,03 »
Dette er jo en sak for Forbrukerrådet, FBI, TV2 hjelper deg osv.
Her har vi kjørt rundt i disse bilene i inntil 11 år mens det hele tiden har vært programmeringsfeil med dem som koster forbruk og miljø. Og produsenten driter i det! Ring Bellona!  ;D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.