Skrevet av Emne: Heving av WJ  (Lest 1491 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget abjornsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 201
Heving av WJ
« på: On., 9,Desember,2015,19,47 »
Hei, ser det er en del som har hevet sin WJ. Lurer selv på å heve min V8 2004 mod. 2". Hvordan er kjøreegenskaper på landevei? WJ er jo i utgangspunkt noe gyngende på vei :) Må være et TUV sett.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Heving av WJ
« Svar #1 på: On., 9,Desember,2015,20,24 »
Har ingen problemer med kjøreegenskapene på landevei.
Har kjørt 23.000 km med 2" heving.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget abjornsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 201
Sv: Heving av WJ
« Svar #2 på: On., 9,Desember,2015,23,00 »
Hvilket hevesett / dekkdimensjon har du valgt?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Heving av WJ
« Svar #3 på: On., 9,Desember,2015,23,10 »
Enkelt og greit fra USA med fjærspacere, lengre dempere osv.
Ingen skrikende farger  :)

265/70R16 dekk, 1" felgspacere på originalfelgene.

TÜV sett fra Trailmaster får du enten fra f.eks. Nomax i Norge eller fra f.eks. Tyskland.
Se bilde.

Et komplett hevesett består forsåvidt av flere deler/operasjoner enn bare spacere/fjærer og lengre dempere.
Ligger mere info i andre tråder her på forumet.

« Siste redigering: On., 9,Desember,2015,23,19 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget abjornsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 201
Sv: Heving av WJ
« Svar #4 på: To.,10,Desember,2015,11,39 »
Noen som har erfaring med Trailmaster sett?

Utlogget Ovesen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 55
  • Hakkepeiling
Heving av WJ
« Svar #5 på: To.,10,Desember,2015,21,24 »
Har 2" Trail Master på min WJ. Sto på når jeg kjøpte bilen. Synes min oppfører seg litt rart på humpete vei i lav fart. Føles nesten som at karosseriet ligger å ruller på understellet. Aner ikke om det er normalt eller om det kommer av noe annet. Har aldri kjørt heva bil før så jeg har ikke noe å sammenlige med. Han jeg kjøpte bilen av hadde to heva WJ'er, og han sa at den andre bilen hans var helt lik. I høy fart på riksveien merker jeg ikke noe til det. På fartsdumper svaier det litt igjen med mindre jeg treffer de dønn midt på.
2000 WJ 3.1TD Laredo
2" TM + TM styredemper.

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: Heving av WJ
« Svar #6 på: Fr.,11,Desember,2015,12,55 »
2 tommer er ikke så mye. Hvis du velger budget boost (spacere) på eksisterende fjærer har de sannsynligvis seget noe sammen, men du kommer jo 2 tommer høyere enn det du er.
Vurderer budget boost i stål. 2 tommer foran og 1,5 bak for å rette opp stuket litt. Felger blir 8x17 (org 7,5 x 17)som bygger den siste 1/2" utover. Dekk blir 245/70-17. Originaldempere blir beholdt da det er bra nok siden jeg ikke skal koble fra krengingsstabilisatoren. Bilen blir brukt på vei og endringen er kun for det estetiske.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Heving av WJ
« Svar #7 på: Fr.,11,Desember,2015,16,11 »
Spacere i poluyrethan har jo en fordel med at bilen blir noe stillere innvendig, jeg syns iallefall jeg merket det.
2" er ikke så mye men min ble iallefall høy nok bak. Det er UC (up country) fjærer bak originalt har jeg funnet ut. De er noe stivere eller lengre enn standard.
Ville ikke ha hatt bilen 1 cm høyere iallefall. Det er nok problemer med at hengerfestet er i høyeste laget og høy innlastingshøyde også.

Foran er det også en fordel at bilen ikke heves så veldig over originalt, så lenge man kjører med standard mellomaksling med Rzeppa CV-ledd i begge ender.
Har iallefall gått fint på min hittil. Men med 3" heving og mere anbefales det sterkt å bytte mellomaksling til en med helst 3 U-joints.

Andre ting som bør gjøres ved heving er jo modifisering av stabstaglinker foran og bak, bump stops foran og bak, samt evt. justerbar track bar.
« Siste redigering: Fr.,11,Desember,2015,16,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.