Har hatt en god Jeep dag idag!
Har endelig fått hatt bilen på løftebukk, takker Drammen motorhistoriske klubb for lån av garasje, løftebukk osv! (Fattern har vært medlem der siden 70-tallet, så det koster meg ingenting å stå der..)
I og med at det var medlemsmøte der i dag også var det svært mange som viste interesse for denne bilen, de var under, inni og over bilen omtrent..
Diagnosen er:
-Klunkelyden jeg har drivi å kuka med de siste månedene er noe så enkelt som høyre kryss foran, det er såpass gåent at det må byttes umiddelbart, kun 2-wd på meg til det er bytta! Grunnen til at jeg ikke skjønte at det var gåent tidligere er egentlig helt utrolig.. Skjønner ikke at jeg har sett det.. Veldig veldig enkelt å se at det var ødelagt når man kunne stå å se under bilen innendørs..
Da blir det jakt etter nytt kryss, hvis noen her har et liggende så skrik ut.. Det er en av de siste 94-modellene, registrert i 95, men med ABS, så det er vel de "store" kryssa jeg skal ha..
Tror jeg setter bort jobben, har ikke så god erfaring med å skru Jeep, og har ikke presse eller noe her..
Kan vel ikke koste all verden på et vanlig verksted å få byttet det..
Ellers fikk bilen mye skryt for å være rustfri under og generell tilstand..
Fikk også tilbud om å få sveisa kanalen, en bekjent av fattern knekker opp og sveiser inn ny bakdel til kanalen i løpet av noen uker, tenker jeg venter til snøen har gått og veiene er tørre...
Sjekket bolter og fjærfester, de er uten rust, og boltene ser absolutt ut som om de lar seg løsne!
Sjekket også oljen i transferkassen, den var veldig bra, rød og fin, helt klar.. Oljen i bakdiffen var også "strøken" og riktig mengde.. Oljen i framdiffen sjekket jeg også en gang til, den er mindre bra i forhold til de andre, men den byttes vel når krysset byttes..
Er en bitteliten oljelekkasje fra oljefilteret, så det er på høy tid å bytte dette og motorolja.. Alt i alt, men unntak av disse småtingene er bilen ganske så tip-top!
Happy Jeep`in!