Skrevet av Emne: Hvordan bytte varmeregister?  (Lest 7408 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #15 på: On., 8,Desember,2010,17,14 »
Har du sjekket om det er noen luftlommer i systemet da,ta av lokket på tanken og klemme litt på slanger,kan være at du får flyttet lomma..
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #16 på: On.,20,Juli,2011,15,33 »
Sliter med varmen i min 99 2,5td også. Tidligere i år begynte varmereguleringa å halte. Tok lang tid fra jeg justerte på knappen til varmen endret seg. Nå skjer ingenting og det er kaldt vær. Tror dette kan skyldes spjeldet som står foran varmeregister og blander kald og varm luft. Den blir drevet av en stepmotor i underkant. Har lest noe om at motoren kan dra spjeldet for langt, og dermed ødelegge spjeldaksling. Spjeldet (blend door)er vist på dette bildet fra offroadlinken, stepmotoren er tilgjengelig fra undersiden.

Kan det være dette som er problem hos deg, og har noen som har vært bort i dette

Spjeldet som blander kald og varmluft blir styrt av en vaier som er koblet direkte til knotten man regulerer varmen med, så det er nok ikke noe problem her med at aksel blir ødelagt.
Vrir du på knotten mens bilen står stille, så hører du at spjeldet flytter seg akkurat like langt som du vrir på knotten og det siste hakket på varmen så kan man høre et lite dunk og da går spjeldet helt igjen, så er nok bare varmeregisteret på disse bilene som det kan være litt dårlig gjennomstrømning i som gjør at det evt. blir mindre varme ut til kupeén.

Forrige generasjon XJ før siste facelift har muligens stepmotor som styrer spjeldet, men det vet jeg ikke noe sikkert om.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Arg1

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 39
  • Nofear Offroad Team
Re: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #17 på: Ti., 9,August,2011,13,14 »
Hei igjen.

Burde vel ha fulgt opp litt ettersom jeg la igjen et svar her, men fort gjort å glemme  :P

Registeret mitt er tett, fullt av avleiringer. Snakket med Andersen radiator service i Oslo og de kunne fortelle at i XJ er det kun ettrørs registrer og at dette garantert vil tette seg før eller senere. De kunne mot et lite vederlag på 1500,- skifte ut registeret med et to rørs register. Da må man ta ut det gamle, sende det til skift og montere etterpå. Må regne med en ukes nedetid på bilen inkl skruing.

Har etter tips sett på denne; http://www.jeep4x4center.com/heater-core-4874045.html og vurderer å kjøpe den, sende den til registerbytte.

Are

Utlogget lasse johansson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
LITE VARME I CUPEEN
« Svar #18 på: Ma.,12,November,2012,17,45 »
Lite varme i cupeen, i min 99 Laredo , god varme på motor som blir fort varm. Har akkurat renset og skiftet kjølevann, hjalp ikke, leste noe her inne om reguleringsknappen . Den er veldig lett å skru på, hører heller ingen lyder , eller temp. forandringer, kjøpte bilen i sommer, så fant ikke dette før nå. air con har vært veldig bra. Vet heller ikke om regulerings knappen er elektrisk eller wire, noen har vært borte i problemet, og vet nærmere om hva som er i veien.... ???

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: LITE VARME I CUPEEN
« Svar #19 på: To.,15,November,2012,00,45 »
Lite varme i cupeen, i min 99 Laredo , god varme på motor som blir fort varm. Har akkurat renset og skiftet kjølevann, hjalp ikke, leste noe her inne om reguleringsknappen . Den er veldig lett å skru på, hører heller ingen lyder , eller temp. forandringer, kjøpte bilen i sommer, så fant ikke dette før nå. air con har vært veldig bra. Vet heller ikke om regulerings knappen er elektrisk eller wire, noen har vært borte i problemet, og vet nærmere om hva som er i veien.... ???
Det er ihvertfall wire på min 98 mod XJ og det regner jeg det er til og med sistproduserte XJ i 2001!... ;)

Bildet viser hvordan det ser ut på baksida av panelet der man justerer viftehastighet, hvor det skal blåse og temperaturen.
Den grønne ringen er wiren som er festet til den plastsaken  med tenner på (gul ring) som blir dratt av tannhjulet (blå ring) som sitter på den knotten man justerer temperaturen med.
Den røde ringen viser der wiren er festet og denne delen kan sprekke og en bit kan falle av så wirer-en mister holdet sitt og løsner, så sjekk det på din Cherokee :)

Det var sånn på min da jeg kjøpte den og der sto også varmen på fult og gikk ikke å regulere ned.
Jeg fikset det veldig enkelt med å feste wirer-en med to tynne små strips i kryss over biten som stod igjen på akkurat samme sted der den opprinnelig stod, og det har nå holdt i 3,5 år :)
« Siste redigering: To.,15,November,2012,00,51 av Knudie »
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #20 på: To.,15,November,2012,00,54 »
På XJ II (97-01) kommer man også til armen som styrer spjeldet, der wirer-en er festet til hvis man tar en titt oppunder beinplassen på passasjersida forran og da kan man regulere den med hånda sånn midlertidig ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget lasse johansson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #21 på: To.,15,November,2012,14,34 »
Tusen takk for svar, får se på det i helgen... :)

Utlogget Thor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #22 på: Fr.,16,November,2012,20,20 »
Hei, var inne i denne tråden for 2 år . Jobben med å demontere dashbordet frista ikke, så først i høst gadd jeg å se på saken. Det viste seg å være motoren under spjeldet på passasjersiden som ikke fungerte lenger. Ny motor montert i løpet av 15 minutt, og nå fungerer tempreguleringa helt flott.
Mitt råd er å se på slike ting før du går igang med storarbeid. Min Jeep er en 99 Cherokee 2,5 tid.

Thor

Utlogget lasse johansson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #23 på: Ti.,20,November,2012,14,52 »
Enig vil prøve alt før en begynner på dasjbordet,for det så ikke bare bare ut. Den motoren til spjeldet er det bare å løsne den , da ser eller hører en om det er bevegelse når en stiller på varmen...?  Hvor fikk du kjøpt motor og hva ga du for den...?  Takknemlig for svar..... :)

Utlogget Thor

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 49
Sv: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #24 på: On.,21,November,2012,06,09 »
Stemmer, løsne 3 skruer , og se om aksel går rundt når du dreier på tempreguleringa. Motoren kjøpte jeg i Houston, Texas, kosta ca 600kr der. Hva prisen er i Norge vet jeg ikke.

Utlogget lasse johansson

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Sv: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #25 på: On.,21,November,2012,12,45 »
Takk for svar, da prøver jeg det.... :)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Hvordan bytte varmeregister?
« Svar #26 på: On.,21,November,2012,22,25 »
Hei, var inne i denne tråden for 2 år . Jobben med å demontere dashbordet frista ikke, så først i høst gadd jeg å se på saken. Det viste seg å være motoren under spjeldet på passasjersiden som ikke fungerte lenger. Ny motor montert i løpet av 15 minutt, og nå fungerer tempreguleringa helt flott.
Mitt råd er å se på slike ting før du går igang med storarbeid. Min Jeep er en 99 Cherokee 2,5 tid.

Thor
Er det motorstyring på 99 mod. og oppover da tydeligvis... Det er det ikke på 98 ihvertfall. Mulig det er forskjell på biler med og uten aircondition? Tipper heller det er det det står på...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.