Du må fortelle konemor at XJ'en med diesel ikke har 4x4 som kan benyttes slik hun tror. Hvis ikke vil dere ettehvert få drivverkshavari på den.
1) Under normal bruk vil foraksel og bakaksel rotere med ulik hastighet.
Innstillingen "4x4 Part Time" betyr nettopp "Part Time" - deltid. Transferkassa du har etter dieselen er en NV231 (eller NP231). Den transferen kobler foraksel og bakaksel stivt til hverandre, de må altså kunne rotere like fort. Det betyr at her kan 4x4 kun brukes når det er slipp i underlaget uansett om det er høy eller lavgir som er i bruk.
På Ltd'en har du en transferkasse som heter NV242 (eller NP242). Den har i tillegg en innstilling som heter "4x4 Full Time". Full Time betyr nettopp det, dvs. "alltid". Full Time kan altså benyttes på tørr asfalt. Forskjellen her er at 242-kassen har en helmekanisk planetdifferensial som tillater at bakaksel og foraksel roterer med ulik hastighet - det er i stillingen "Full Time". I "Part Time" er differensialen låst og oppførselen blir som for 231-transferen og den innstillingen kan følgelig bare brukes på underlag med slipp som beskrevet ovenfor. Kraftfordelingen i Full Time er ca. 48/52% frem/bak, noe som gir bilen svak karakter av bakhjulsdrift fremdeles. I Part Time er kraftfordelingen 50/50%.
2) Jeg er ikke 100% enig i at Cherokee'en ikke har sperre. De som har 242-transfer kan jo nettopp sperre senterdiff i 4x4 Part Time.
3) I 4x4 LO er det alltid "Part Time" - dvs stiv kobling 50/50 mellom foraksel og bakaksel. Nedgiringsforholdet er 2,73:1 som gir en fantastisk dreiemomentøkning til drivhjulene. Moro.
4) Hva med de 4x4-bilene der man ikke trenger tenke på dette? De har forskjellige automatiske løsninger på problemet, viskoseclutcher og lignende mer eller mindre "smarte" varianter som tillater at foraksel og bakaksel kan rotere med ulik hastighet i forhold til hverandre under alle slags forhold. Den helmekaniske koblingen i en 231- og 242-transfer kan da virke litt kjedelig, men de er langt mer robuste enn de aller fleste "smart"-systemer.
231-transfer er stort sett levert til XJ med manuellgir.
242-transfer er stort sett levert til XJ med automatgir.
Den stive koblingen (Part Time) mellom for- og bakaksel kan også gi noen overraskende bremseopplevelser så lenge 4x4 er innkoblet. Vær oppmerksom på det!
Jeg har en 242-transfer og bruker 4x4 stort sett slik; våt asfalt er 4x4 Full Time. Is/snødekket vei, annen vei jeg er sikker på at er glatt nok: 4x4 Part Time. Når det er nødvendig blir det også litt 4x4 lav.
Lykke til!