Skrevet av Emne: Svinge med 4x4 innkoblet  (Lest 4065 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Svinge med 4x4 innkoblet
« på: To., 3,Januar,2008,13,39 »
Når jeg kjører min Cherokee 2,5 td 2001 modell med 90 000km på telleren og 4x4 innkoblet syns jeg den er rimelig treig på rattet. Jeg kjenner "drivkreftene" rykkvis gjennom rattet når jeg svinger og lurer på om dette er normalt eller om det er noen drivknuter eller noe lignende som begynner å ta kvelden.

Noen tips?

Og en annen ting, er det sperre på alle 4 hjul når man kjører i 4-lav?
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #1 på: To., 3,Januar,2008,15,51 »
4x4 high skal kun brukes på løst underlag, dvs grus eller snø/is. Hvis denne brukes på asfalt vil jeepen bli tung på rattet og du vil kjenne litt "hopping" når du svinger. For å bruke 4x4 high på asfalt må du ha en transferkasse som heter 242, den har valget 4x4 fulltime. Det valget brukes på våte veier eller når det er glatt bare deler av strekningen som skal kjøres. Denne kassen har du ikke på din da denne kommer bak en 4.0 liter motor og aut.kasse. Med andre ord, helt normalt gitt at du har opplevd dette på tørre veier.

Sperre har du ikke i det hele tatt på jeepen din hvis det ikke er ettermontert. Du har muligens diffbrems bak. Virker noe anderledes enn en sperre. I 4 lav låser du fordelingskassen slik at foraksel og bakaksel får like mye drivkraft og kraften blir giret ned ved å bruke et ekstra drev. Tror du har 1:2,72 giring i lavserie i forhold til 4 høy der du har 1:1.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #2 på: To., 3,Januar,2008,16,21 »
Takk for godt og utfyllende svar!
Jeg kjører bare med 2wd og smeller inn 4wd ved behov, men når fruen kjører bilen så insisterer hun på å alltid kjøre med 4wd siden vår bil nr 2 (eller 1?) har konstant 4wd.

Jeg mente å høre at man ikke skulle svinge noe særlig når man kjører i lavgirserie men siden der ikke er sperre så forstår jeg det slik at det ikke er tilfelle. Men jeg trodde faktisk at lavgirserien var litt mer hardcore enn bare en nedgiring av vanlig 4wd.

Jeg har faktisk en 4,0 ltd stående og ser at den har ett ekstra valg på fordelingskassen. Det dette valget er altså bare en mulighet å kjøre konstant 4wd uten særlig mer slitasje på drivverk? den har altså ikke noe bedre fremkommelighet enn dieselbørsa?

Og siden jeg er så godt igang. Hvordan er Cherokee i terrenget i forhold til Pajero, Patrol, Land Rover osv?
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #3 på: To., 3,Januar,2008,21,02 »
Man bør ikke kjøre med 4 høy inne hvis det ikke er så glatt på veien at det er behov for det hele tiden.

4 lav brukes som regel bare ved terrengkjøring i forholdsvis lave hastigheter og derfor kan du svinge uten for mye slitasje på drivverk. 4 lav gjør også at begge aksler får like mye kraft i tillegg til nedgiringen. Det bare virker mer hardcore siden jeep funker så bra, he he.

Dette valget på 4 literen din er sikkert 4 full time, er merket med grønt. Den gjør at du kan kjøre med 4 trekken inne på alle underlag, altså hele tiden(full time). 4 part time er det samme som 4 high i din 2,5TD. Denne brukes bare på løst underlag. 4 literen har derfor samme fremkommelighet i terrenget som dieseldyret ditt men med flere valg etter føre og forhold. Mange vil nok også mene at 4 literen er noe bedre siden den har aut.gir og mer respons i gasspedalen, noe som man får bruk for i enkelte situasjoner. F.eks å rense dekkmønsteret etter en gjørmetur for å ha bedre grep på f. eks stein.

Jeg vil si at Cherokee er bedre enn de fleste i terrenget. Har selv vunnet en terreng touring mot pajero med 31", suzuki 410 på 31", Hilux på 35" og Blazer på 35". Vet ikke helt hvorfor egentlig men akselavstanden er etter min mening helt optimal og cherokee kommer ofte med diffbrems, noe som hjelper endel.

`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #4 på: To., 3,Januar,2008,23,33 »
Du må fortelle konemor at XJ'en med diesel ikke har 4x4 som kan benyttes slik hun tror. Hvis ikke vil dere ettehvert få drivverkshavari på den.

1) Under normal bruk vil foraksel og bakaksel rotere med ulik hastighet.

Innstillingen "4x4 Part Time" betyr nettopp "Part Time" - deltid. Transferkassa du har etter dieselen er en NV231 (eller NP231). Den transferen kobler foraksel og bakaksel stivt til hverandre, de må altså kunne rotere like fort. Det betyr at her kan 4x4 kun brukes når det er slipp i underlaget uansett om det er høy eller lavgir som er i bruk.

På Ltd'en har du en transferkasse som heter NV242 (eller NP242). Den har i tillegg en innstilling som heter "4x4 Full Time". Full Time betyr nettopp det, dvs. "alltid". Full Time kan altså benyttes på tørr asfalt. Forskjellen her er at 242-kassen har en helmekanisk planetdifferensial som tillater at bakaksel og foraksel roterer med ulik hastighet - det er i stillingen "Full Time". I "Part Time" er differensialen låst og oppførselen blir som for 231-transferen og den innstillingen kan følgelig bare brukes på underlag med slipp som beskrevet ovenfor. Kraftfordelingen i Full Time er ca. 48/52% frem/bak, noe som gir bilen svak karakter av bakhjulsdrift fremdeles. I Part Time er kraftfordelingen 50/50%.

2) Jeg er ikke 100% enig i at Cherokee'en ikke har sperre. De som har 242-transfer kan jo nettopp sperre senterdiff i 4x4 Part Time.

3) I 4x4 LO er det alltid "Part Time" - dvs stiv kobling 50/50 mellom foraksel og bakaksel. Nedgiringsforholdet er 2,73:1 som gir en fantastisk dreiemomentøkning til drivhjulene. Moro.

4) Hva med de 4x4-bilene der man ikke trenger tenke på dette? De har forskjellige automatiske løsninger på problemet, viskoseclutcher og lignende mer eller mindre "smarte" varianter som tillater at foraksel og bakaksel kan rotere med ulik hastighet i forhold til hverandre under alle slags forhold. Den helmekaniske koblingen i en 231- og 242-transfer kan da virke litt kjedelig, men de er langt mer robuste enn de aller fleste "smart"-systemer.


231-transfer er stort sett levert til XJ med manuellgir.
242-transfer er stort sett levert til XJ med automatgir.

Den stive koblingen (Part Time) mellom for- og bakaksel kan også gi noen overraskende bremseopplevelser så lenge 4x4 er innkoblet. Vær oppmerksom på det!

Jeg har en 242-transfer og bruker 4x4 stort sett slik; våt asfalt er 4x4 Full Time. Is/snødekket vei, annen vei jeg er sikker på at er glatt nok: 4x4 Part Time. Når det er nødvendig blir det også litt 4x4 lav.  :D


Lykke til!
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Bones

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #5 på: Lø., 5,Januar,2008,17,26 »
Dette er svært så lærerikt og interessant, takk til dere begge :-)

Gamle-Jeep'n har stått i 3 mnd nå med kaputt styring, men etter langt om lenge kom endelig styresnekka fra statene og jeg fikk den på veien før helga.
Jeg må si jeg ble imponert over styringen, og ikke minst motoren etter å dura rundt i en diesel Jeep en stund. Jeg har alltid sverget til bensin og nå fikk jeg ett nytt bevis på hvorfor. Motoren går veldig mye bedre enn dieselen (tross i at dieseldyret er 12 år nyere) og det er mye mer behagelig med en motor med ett bredt arbeidsregister enn en med så kort som en diesel tross alt har. At denne i tillegg har en "bedre" fordelingskasse og girkasse gjør jo pakken svært så bra. Men jeg er redd den må selges, selv om det kanskje er dieseldyret som burde pakket sekken og dratt....
'96 Grand Cherokee 5,2 V8
--------------------------------------------------
Ex '01 Cherokee 2,5 td
Ex '89 Cherokee 4,0

Utlogget sveinjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #6 på: On.,27,Februar,2008,23,18 »
Her var det mye bra lesing for en nybegynner med Jeep Cherokee 4 L. Ved innkobling til 4x4 full time skal det da lyse noen lampe?
mvh sveinjeep

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #7 på: To.,28,Februar,2008,02,58 »
Ja da skal det enten lyse fulltime eller en slags tegning over akslene. Begge lyser grønt. Ved bruk av 4 lav eller 4 part time lyser part time med oransje lys. Alt dette skal lyse opp i venstre side av dashbordet. Der bremselyset er.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sveinjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #8 på: To.,28,Februar,2008,08,29 »
Dette skjer ikke med min, hva kan vær feil ??? Er det noen som vett om noen i Arendals området som kan skrur på Jeepen og har peiling på bilen. Kan ikke gå til merkeverksted koster 1200.- pr time.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #9 på: To.,28,Februar,2008,20,19 »
Har du sjekket pærene i dashbordet at de er i orden? Ville ha sjekket de elektriske koblingene bak der også i samme slengen..

Jeg bor i Arendal og kunne sikkert sett på det for deg, men kommer ikke hjem enda da jeg er på jobb i nordsjøen foreløpig..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget sveinjeep

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 10
Sv: Svinge med 4x4 innkoblet
« Svar #10 på: To.,28,Februar,2008,21,29 »
ja det hadde vært fint, har noen andre ting jeg også lurer på. bare kontakt meg. :) :) :)
« Siste redigering: To.,28,Februar,2008,21,31 av sveinjeep »