Skrevet av Emne: Dekk og godkjenning  (Lest 3956 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ThomasSW

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Dekk og godkjenning
« på: To., 6,Mars,2014,13,14 »
Lurer på hvordan gå frem for å få større dimensjon ført i vognkortet.
Jeg har ingen planer om heving, og ønsker et noe originalt preg på bilen, men standarddimensjonen blir for liten.
På BT hevdet de at jeg ikke kan få ført inn noe som har rulleomkrets over 5% av standard.
Dette forstår jeg jo ikke kan stemme helt, men hva er deres erfaringer?

Min TJ har 215/75R15 i vognkortet som gir lite å jobbe med. +5% gir da max 235/75R15 eller tilsvarende.

Kunne tenkt å få bilen godkjent med største fabrikkmonterte dimensjon. A.la. Rubicon med 245/75R16 eller 30" pakken som var tilgjengelig fra fabrikk. Dette bør da gå uten problemer eller?
 

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #1 på: To., 6,Mars,2014,15,09 »
Hvis bilen kom med 30" fra fabrikk, så burde det holde at du får dokumentasjon på dette fra importør.
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".

Utlogget Terje77

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 42
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #2 på: To., 6,Mars,2014,23,52 »
255/70-15 er Max du kan få på uten å gå over 5%
It's a JEEP thing.

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #3 på: Fr., 7,Mars,2014,19,12 »
Lurer på hvordan gå frem for å få større dimensjon ført i vognkortet.
Jeg har ingen planer om heving, og ønsker et noe originalt preg på bilen, men standarddimensjonen blir for liten.
På BT hevdet de at jeg ikke kan få ført inn noe som har rulleomkrets over 5% av standard.
Dette forstår jeg jo ikke kan stemme helt, men hva er deres erfaringer?

Min TJ har 215/75R15 i vognkortet som gir lite å jobbe med. +5% gir da max 235/75R15 eller tilsvarende.

Kunne tenkt å få bilen godkjent med største fabrikkmonterte dimensjon. A.la. Rubicon med 245/75R16 eller 30" pakken som var tilgjengelig fra fabrikk. Dette bør da gå uten problemer eller?

Jeg tenkte det samme som deg og satte på ca 30" - 245/75R16. Men har ikke vist det. Har jeg heller ingen planer om. Ingen som ser det allikevel, er så liten forskjell fra 235/75 til 245/75. Som du sier kom dette originalt på Rubicon modellen. Jeg har også et papir et eller annet sted som bekrefter det (skal prøve å finne det). Men, bare å kjøre med det, værste som kan skje er at du får mangellapp av feks vegvesenet, men det tviler jeg på. Jeg har kjørt med 30" i snart 3 år uten prob...

RW

Utlogget ThomasSW

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #4 på: Fr., 7,Mars,2014,19,33 »
Ok. Noe gnissing med 245/75 15?

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #5 på: Fr., 7,Mars,2014,22,58 »
Jeg har kjørt rundt med 30" mud dekk på TJ'en uten at noen bryr seg i mange år. Bilen ser naturlig ut med denne dimensjonen. 

Jeg gikk opp i størrelse for noen år siden, og fikk dette godkjent og skrevet inn i vognkortet,
32"dekk med 15x8" felg med TÜV papirer. Dekk og felg (med TUV papirer) kjøpte jeg hos BGnor.
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #6 på: Lø., 8,Mars,2014,11,51 »
Ok. Noe gnissing med 245/75 15?

Ingenting overhodet. Har forresten mud dekk jeg også..

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #7 på: To.,13,Mars,2014,11,59 »
Jeg har vært igjennom denne mølla. 32"x11,5" er største dekk du får felger med TUV med til TJ. jeg betalte vel rundt 11-12000.- for 5 felger og ca 6000.- for 5 dekk. Fikk dette godkjendt men i følge BT var ikke dette en selvfølge.

Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget A-Ball

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 154
  • The A-Ball
Dekk og godkjenning
« Svar #8 på: To.,13,Mars,2014,17,44 »
Og disse felgene er utgått iflg. BG-nor...... :(
1996 Jeep ZJ

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #9 på: Fr.,14,Mars,2014,08,11 »
Vil det si at det har blitt vanskelig å få tak i felger med tuv?
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget ThomasSW

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #10 på: Sø.,30,Mars,2014,23,59 »
Ok. Noe gnissing med 245/75 15?

Ingenting overhodet. Har forresten mud dekk jeg også..

Kjører du standard felger? Hva er innpress?
Vet Rubicon kom med "moab" felgene 16x8 med innpress +12 for å klarere 31". 30" pakken hadde 15x8 felger med enten 25 mm eller 19mm innpress. Har lest at mine standard "grizzly" 15x7 med innpress +38 kan stå i fare for å gnisse med 31".
Alle disse alternativene bryter med 7,5 millimeter regelen hva gjelder innpress.
Er det slik at det holder med papirer fra importør på felger og dekk som er innenfor hva TJ kunne utstyres med originalt eller trengs TuV i alle tilfeller?

Utlogget Redwrangler

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 136
  • Jeep Wrangler TJ 1999
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #11 på: On., 2,April,2014,13,31 »
Jeg har 245/75 på 16" felg, disse: http://www.quadratec.com/products/92615_11X0_B_PG.htm

Gnisser ingenting hos meg..

Papirer... det har vi ikke sett :P

Utlogget abjornsen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 201
Sv: Dekk og godkjenning
« Svar #12 på: On., 2,April,2014,18,58 »
Prøv http://www.asp-eberle.com/. De har felger med TUV med maks dekkdimensjon 32x11,5x15. Tenkte å bestille meg et sett felger. Har noen fine svarte 17" med TUV