Skrevet av Emne: Høyt forbruk... "normalt" eller ei?  (Lest 1424 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget raymre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 71
Høyt forbruk... "normalt" eller ei?
« på: Ti.,25,Mars,2014,23,05 »
Heisann hoppsann!

Syns TJ'n har begynt å bruke mye suppe.. :( Mulig jeg bare har levd i gledeståke de første månedene og trodd at den har brukt mindre enn den faktisk har, men siste måling var på opp mot 1,5 liter pr mil.... Syns det er litt over hva den bør være og over hva en bør kunne forvente at den bruker.. Har 30" BF All Terrain dekk, 2,5 sport, 1999 modell, rulla ca 103´...

Så, det store spørsmålet, er det sannsynlig at noe er gæli, eller er dette "innafor"? Og hvis det er sannsynlig at noe er gæli, så kommer jo oppfølgerspørsmålet, er dette noe "kjent" feil/mangel, og i så fall, hva er det sannsynlig at er årsaken?

Takker og bukker for hjelp!  :)

Utlogget RØROS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 148
Sv: Høyt forbruk... "normalt" eller ei?
« Svar #1 på: On.,26,Mars,2014,11,55 »
1,5 liter pr mil er nok ganske normalt ved småkjøring. Jeg har målt på min og det matcher, men ved blandet kjøring er den nede på 1,2. Ved pen kjøring på langtur har den faktisk gått på ned mot literen. Har 31x10,5x15 på kjerra, BF Goodrich MT KM2, og merker at ved lavere fart enn 60 km/t på glatt underlag er det bare å glemme 5. gear.

En periode var bilen plaget av at eksos-skjøten midt under gikk opp. Da økte forbruket noe fordi det sitter en føler like ved skjøten.