Stein har 220 ca i sin TJ, men det er kun på grunn av avgiftsnivået mener jeg. han har dessuten en av de lettere og minste V8'erne man får tak i, også pga avgiftsnivået. hans bil er nemlig ikke 10 år enda. Så er vil du kunne stå noe friere.
Veit om en som godkjente stor V8 i en hilux. Dette gikk fint fordi han endret ikke topphastigheten på bilen. Dette dokumenterte han med regnestykker ut ifra utveksling i aksler, utveksling i girkasse, transfer og turtall. du får jo grand cherokee 5.7 liter hemi med 350 hk. er vel ikke noen spesielle aksler bremser osv på den kanskje. en ide vil ivertfall være å utforske disse bilene litt.
men det er klart at om man har WJ bremser forran (2-stemplede kalippere) kraftigere pumpe, samt skivesett bak så vil man ha nok kraft til å stoppe kjerra. Ett problem du kan møte på er vekt grensen på bilen. du må passe på å holde deg under tillatt totaltvekt på bilen. Det betyr at når du skal godkjenne, så ville jeg fjernet vinsj, vinsjfeste, reservehjul og holder, tømt bilen for absolutt alt tenkbart, satt på softtoppen og fylt helium i dekka.
dette for å få lavest mulig egenvekt. Mener stein ikke kan sette inn baksetene pga han har ikke nok kg å gå på på lasteevnen på bilen. tror egenvekten hans er tett oppunder totalvekten.
Og lasteevnen på TJ er ikke akkurat høy. ivertfall ikke etter at man har kostet på kjerra noen få kroner. De som pansrer bilen under bruker opp en del kilo der. ARB veier faktisk en del mer enn original diff. Dekka veier ganske mye mer, kraftige fangere i flere milimeters tykkelse veier ganske så mye.
Men jeg sjekket ut hemi oppsettet til aev en gang i tiden, og jeg mener hele det settet ikke veier forferdelig mye mer enn den høvelbenken som sitter der idag.
det står jo en flott donor bil oppi nord-norge nå
GC WJ SRT-10