Skrevet av Emne: Tilkobling av tilhengerkontakt (lys)  (Lest 1610 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Tilkobling av tilhengerkontakt (lys)
« på: On., 5,Mai,2010,18,49 »
Heisann.

Skal koble opp tilhengerkontakt på min 97 TJ i morgon.
Er det slik at eg faktisk må koble alle ledningene manuelt inn på baklyset? (begge to for å få med blinklys)

Er det slik det er gjort på biler der tilhengefestet var med fra fabrikk? Eller kan det finnes en skjult kontakt for enklere tilkobling?



LT

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Re: Tilkobling av tilhengerkontakt (lys)
« Svar #1 på: On., 5,Mai,2010,19,08 »
Kablene på kobles til begge baklysene for å få med alt ja. Det jeg gjorde på min var å dra begge buntene fra kontakten opp og inn i bilen, og fant alle signalene i den tykke strømpen som ligger langs baljekanten på venstre side bakover. Da slipper du skjøter og tull under bilen, og slipper å dra ladninger begge veier, mye greiere. Du finner alt du trenger i den strømpen.

Herman
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Tilkobling av tilhengerkontakt (lys)
« Svar #2 på: On., 5,Mai,2010,19,54 »
Aha, det var jo en god ide. Kjedelig å måtte trekke ledninger til begge sider..

Målte du på alle ledninger for å finne systemet i ledningene, eller har du en oversikt over fargekoder e.l?

LT

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Tilkobling av tilhengerkontakt (lys)
« Svar #3 på: On., 5,Mai,2010,22,04 »
Hei!
Så Herman ga deg et godt svar hær, jeg har gjort dette kunn på min 2000mod TJ og der kjøpte jeg en ferdig kobling som kunne kobles mellom kontaktene til baklyktene, denne måtte modifiseres sterkt da amerikanerne kun bruker 4ledninger til tilhengeren. På 97 modelen jeg har så passet ikke disse pga andre kontakter, men hær var det uansett koblet fra tidligere eier.
AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Re: Tilkobling av tilhengerkontakt (lys)
« Svar #4 på: To., 6,Mai,2010,21,21 »
Jeg brukte bare en prøvelampe og testet. Det er ikke så mange ledninger der. La bare en murstein på bremsen, fant det, blinket begge veier og fant det osv. Blir litt trangt når det skal loddes, og ikke minst når du skal ha alle ledningene inn i stømpa igjen, men et tricks er å ikke skjøte innpå ledningene på samme sted, men fordele det med noen cm, så slipper du å få all krympestrømpe og sånn på samme sted. Ledningene fra kontakten er bare å dra igjennom gummien i innerskjermen.
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D