Skrevet av Emne: kjørelys/rele 98 xj  (Lest 1719 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
kjørelys/rele 98 xj
« på: Ma.,11,Oktober,2010,09,36 »
Idag morges tok jeg meg en kjøretur tur med jeepen til jobb,den har ikke blitt brukt til kjøring i mørket siden i vår,så i sommer og frem til i dag har det bare vært automatiske kjørelys i bruk.Kjørte ca 10 min så slo lyset seg av ,ned til park,skjøv da inn bryteren til avslått så de automatiske kjørelysa (nærlys)virka.Det skjedde et par ganger til at lysa kutta når jeg lysbryteren,så jeg måtte bruke kun de automatiske kjørelysene på resten av turen.Når jeg hadde igjen et par hundre meter slutta også de å virke,men da dro jeg ut lysbryteren og da virka de plutslig som vanlig ::)å da spørs det om det er lysbryteren  eller kjørelysreleet søm er defekt,noen som vet hvor det sitter i en 98 mod cherokee?kan prøve å koble det fra for å se om det hjelper.Vært borti noe lignende på jeeper med automatiske kjørelys?
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget jeeppo

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Re: kjørelys/rele 98 xj
« Svar #1 på: Ma.,11,Oktober,2010,20,28 »
Kjørelysreleè sitter nok i motorrommet, passasjerside, i en svart plastboks. Ta av lokket og du finner mange relèer. Selve lysbryteren er også vært årsak til problemene du beskriver. Det går mye strøm gjennom lysbryteren, så det er en løsning å montere releèr (eks. - lysforsterkerreleèr) for hovedlysene. Det avlaster strømgjennomgangen for lysbryteren mye.
Jeeppo.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: kjørelys/rele 98 xj
« Svar #2 på: Ma.,11,Oktober,2010,20,56 »
takk for det,skal få tak i et lysforsterkningssett imorgen,har kikket i sikrings/relè boksen og der er det et relè som klikker i det lysa kutter og kommer tilbake,de kommer tilbake etter 4-5 sek,men kan ikke vente på det når jeg kjører i mørket :D kommer fort 100 m på de sekunda på landeveiskjøring.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Re: kjørelys/rele 98 xj
« Svar #3 på: Ti.,12,Oktober,2010,16,29 »
Som jeepoo sier: kjøp et lysforsterker-sett hos Biltema.
Da fungerer lysbryter/rele bare som styrestrøm-brytere, siden lysene da tar strømmen DIREKTE fra batteriet.
Som igjen betyr bedre/sterkere lys pga minimalt tap gjennom ledningene :)
Jeep-fan....nu me ny bil :-D

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: kjørelys/rele 98 xj
« Svar #4 på: On.,13,Oktober,2010,20,00 »
Joda,jeg har handlet et slikt sett,men har ikke hatt tid til å montere enda.Jeg monterte ett sett for 3 uker siden på Subaruen vår,det fungerte meget godt :)..jeg har fjernet et relè i sikringsboksen i motorrommet,det som klikket mens lysa slo seg av og på,og nå har jeg hatt to turer på drøyt 1 time hver og da har lysene fungert helt normalt,alt annet på bilen fungerer også normalt etter at det ble lagt  i koppholderen i konsollen.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?