Motor-, Gir- og Differensial oljer:
En standard bil kan med trygghet følge servicehåndboka sine intervaller. Men, hvis du tar turen ut i skog og mark, litt dypping i en vanndam eller noen gjørmehull, så forkortes intervallene drastis.
Alle oljer har det til felles at når de blir gråaktige i fargen, så inneholder den vann. Noe den absolutt IKKE skal inneholde! Er oljen gromsete med klomper, så er også tiden for en skikkelig skift av systemet!
Motorolje:
På våre TJ`er ( YJ, XJ osv ) så er det ingen grunn til å ikke kjøre på fullsyntetisk. Denne bør byttes årlig og oftere avhengig av kjørestil. 3 gode dypp i vann = skift olje. Ihvertfall en grundig inspeksjon!
Girolje:
På manuelle girkasser bruker du standard mineral girolje. Men med fordel kan du gå over til syntetisk olje. Hvis du spør forhandler, så vil de se at det er anbefalt å bruke i Norge, Sverige og Finland grunnet det nordiske klimaet. Mineral oljen blir veldig seig i kulden og kan være vrien når gradestokken passerer -15grader. Det gjør ikke den syntetiske! Denne bør byttes samtidig med motorolje. Årlig oge avhengig av kjørestil!
På automatkasser gjelder det samme som på manuelle. Men vær OBS!! Mange automatkasser har bare et lufterør som stikker opp på topp av kassa og pekende forover. Akkurat som et periskop på ubåt, men med traktfunksjon når du "snorkler". Her burde det monteres på en slange for å flytte lufteinntaket opp på torpedoveggen, så høyt du kommer!!!
Transferolje:
Her skal du også bruke helt standard ATF olje. Denne oljen bør byttes etter 3 gode dypp i vann og gjørme. Ved en eventuell demontering av kassa, så bruk tettnings pasta på tube som pakning. Ikke nødvendig å kjøpe pakninger her! Har du ikke olje suger, kan det lønne seg å fjerne Skliplata under transfer kassa for å komme til bunnpluggen. Denne har en fjær på seg, så vær forsiktig når du tar den ut ( bolten er skruen som markere hakkene i shift spaken for 2H-4H-N-4L ). Fyll på i det nederste hullet i bakkant til det begynner å renne over. Sette inn skruen og du er klar til å kjøre.
Differensialer:
Her brukes GL 4 med "limited slip" tillegg. Disse bør som allt annet byttes etter 3 gode dypp i vann og gjørme. Det beste her er å demontere lokket på diffen helt. 8 - 10 skruer. Et eller annet sted på lokket er det hakk for å stikke inn en skrutrekker for å skille lokket fra huset. Husk stor kanne/spann under for olja!! Sprut inn litt fersk olje og la det renne til det er tomt. Rengjør lokket og huset for gammel pakning og smør på pakningspasta både på lokket og huset. Vent i 10 min før du setter det sammen og skrur skruene inntil slik at det mangler en runde eller to før det er tight. Vent gjerne en time eller to før du etterstrammer alle boltene. Når lokket er ferdig strammet. Fyll på i det nederste hullet i bakkant til det begynner å renne over. Sette inn skruen og du er klar til å kjøre.
Med 3 gode dypp i vann, mener jeg dagsturer med jevnlige dypp. 1 helg på Rena, Dagstur til Svinndal etc representerer et dypp hver!