Skrevet av Emne: Vedlikehold/heving bakaksling/bremser, i siste liten før rusten vinner!  (Lest 15708 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Hadde samme problem med att stemplene gikk tregt med nye klosser, med nye klosser så må jo stemplene jobbe på en litt "nytt" område, pussa over stemplene med #800 sandpapir, smurte stemplene godt og satte de i, la en trefjøl mellom stemplene, brukte trykkluft for å kjøre stemplene ut og en tvinge for å skru de tilbake, etter noen omganger med dette så gikk stemplene "smooth as shit from a ducks ass"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
PS! Denne hadde jeg egentlig ikke tenkt å hefte deg med, men siden du linker til jeepforum.com... den vekker nok medfølelse hos deg:
http://www.jeepforum.com/forum/f310/big-rust-problems-1431467/
Takk for den, det var jo rusta hull der  :)
bildene av min vakte en smule oppstandelse over dammene  ;D http://www.jeepforum.com/forum/f310/big-rust-problems-1431467/#post14391875

"Dude, you win. That has to be the worst swiss cheese axle I've seen on a WJ."
"Holy crap! They must salt the bejeezus out of the roads in Norway..... "
« Siste redigering: Fr., 2,November,2012,17,51 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Hadde samme problem med att stemplene gikk tregt med nye klosser, med nye klosser så må jo stemplene jobbe på en litt "nytt" område, pussa over stemplene med #800 sandpapir, smurte stemplene godt og satte de i, la en trefjøl mellom stemplene, brukte trykkluft for å kjøre stemplene ut og en tvinge for å skru de tilbake, etter noen omganger med dette så gikk stemplene "smooth as shit from a ducks ass"
Høres fornuftig ut, da har jeg noe å gjøre i helga  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Rustjobben på forakslingen din fortjener absolutt litt oppmerksomhet nå som jeepen din er tilbake på fire hjul. Samtidig setter rustjobben den bagatellmessige gjenstående bremseutfordringen i perspektiv.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
ja isolert sett er det jo bagatellmessig. Men jeg ble jo redd for at simmeringene på stikkakslingene kunne ha tatt skade av varmen f.eks.
Det er jo ikke noe jeg har lyst til å skifte på nytt igjen. Ellers kan vel skivene slå seg i verste fall, og de og klossene bli glasert. Men glasering er vel bare å pusse ned hvis bremseeffekten mot fomodning skulle tape seg. Håndbrekkskoene har iallefall ikke tatt skade for det funker utmerket nå.
Så er det bare kaliprene som er problemet nå så er det jo flott  :) Payback time fordi jeg ikke kjøpte nye i samme slengen som resten av delene.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
men allikevel... ingen store tegn til bedring etter en natt med "moving" av stempelet på høyre side >:(

tok først bort en bremsekloss, da ble det ca full vandring på stempelet inn og ut. virket som det gikk lettere etterhvert, iallefall de første 3/4 vandring.
Men med stemplet nesten helt inne går det tregere.
Lærdommen er; bytt kalipre etter 10-12 år uansett ved klossebytte.

Noe bedre på ene siden etter langvarig lang og kortdistansemoving av stemplet.
Problemet sitter nok på innsiden av stempelet. Skulle vel ha fylt kalipern med CRC, latt stå en stund og så blåst gjennom med trykkluft mens jeg hadde dem av bilen.
Løsningen hadde vært nye klosser med mindre tykkelse...
« Siste redigering: Sø., 4,November,2012,02,01 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
konklusjon etter en delvis bortkastet helg med "moving" av stempler:
Venstre side ble bortimot helt OK ser det ut til, mens høyre side har jeg gitt opp.
Har tatt ut stemplet, og det ser helt fint ut inni kalipern, ingen rust og stemplet er som nytt.

MEN det er umulig å presse stemplet lengre enn halvveis inn med håndmakt (har tatt ut pakningen).
Presser jeg med håndmakt blir det sittende bom fast og jeg må bruke trykkluft for å få det løs (smeller som f... )

Gummipakningen er et annet kapittel. Aner ikke hvordan den skal kunne monteres tilbake i sporet igjen da den har blitt mye større i diameter enn den skulle ha vært. Kanskje det er meningen man kun skal montere ny pakning.

Noen som skjønner noe av dette?  ???

Sakset fra et forum: "Worth noting it's common for teves (ATE) to develop sticky piston after they have been forced back to take new pads. When it happen to me I thought I was just unlucky but have later learned this is more common than the exception."
http://www.jeepforum.com/forum/f310/1999-2002-front-calipers-teves-vs-akebono-1269818/

« Siste redigering: Sø., 4,November,2012,08,51 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget jensobents

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 158
Ser hva som blir skrevet, men hva er forklaringa på at stemplet ikke lar seg skyve helt tilbake ?? Boringa kan jo ikke krympe, og stemplene sveller vel ikke ?
Byttet klosser på konas WJ (Akebono system) og fikk da EKSTREM vibrasjon i greiene når 80 kmt ble passert. Trodde bilen skulle hoppe av veien ! Fant to små varmeflekker på ei skive. Pussa skivene med smergel og satte tilbake de to gamle klossene som ikke slites, og vibrasjonene var vekk. Logisk ? Nei...

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
prøv å pusse stempelet med fint smergel, smør godt inn med syrefri vaselin, hold fingrene på god avstand når du bruker trykkluft for å moove de ut igjen ;D

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Ergelig og ufortjent!!

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
OK karer her er kanskje et svar på gåten:

Jeg målte jeg stemplet med digitalt skyvelære, det viser 47,93 mm innerst og 48,03 mm ytterst (rett innenfor sporet til støvtettingen).
det logiske burde da være at det er samme diameter hele veien ? Men kanskje det er slightly konisk for at smøring med bremsevæsken skal komme til.
Så har jeg liggende et eminent måleverktøy for innvendige mål i sylindrer o.l. Det viser at boringen er 48,03 mm ytterst i sylinderen (rett innenfor sporet til støvtettingen). Har målt med samme skyvelære som stemplet.
Dette vil jo si at det er ca 0 klaring mellom stempel og sylinder når stemplet er mer enn ca 3/4 inne. Så her har det kanskje vært heng fra bilen var ny eller var de originale klossene tynnere tro, slik at stemplet aldri har vært helt inne ?

Tror jeg prøver følgende spennende løsning. Har liggende et sett biltema 50 mm sliperondeller i ymse korninger som passer perfekt i sylinderen...  :P Her gjelder det å ikke ta for mye. Tok bittelitt øverst og allerede går stemplet litt lengre inn.
Sjå bilete:

Det er slett ikke morsomt å plages så inni hampen, men tilfredstillelsen blir stor om man greier å løse en produksjonsfeil fra fabrikanten. It's a Jeep thing  ???
« Siste redigering: Sø., 4,November,2012,16,07 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Navyen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 192
Det der ser ut som en god plan. Jeg antar et skikkelig bremseverksted ville honet caliperen de også. Forhåpentligvis klarer du å sette det sammen med den gamle pakningen uten å gå til anskaffelse av repsett.

Forresten, hvordan var det å kjøre høy Jeep?
« Siste redigering: Sø., 4,November,2012,18,39 av Navyen »

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Ja nå er trolig biffen fikset  :)
Gjenstår bare å prøve å få på den gamle støvtettingen igjen. Må nok bruke et slags lim, håper det holder en stund.
Stemplet glir nå så lett som varm kniv i smør praktisk talt og går helt og fullt inn med fingerpress uten noe tull. Og ut kommer det glidende fint og lett med en liten dæsj trykkluft, istedenfor med et smell som før, eller "smooth as shit from a ducks ass"  :)
Pakningen fikk jeg på plass ja, det er jo nesten magisk  :) Brukte rubber grease i sylinderen og på pakningen.

Fikk bruk for min fleksible drillaksling fra 80-tallet. Skulle nok ha begynt med 180 korning istedenfor 120, det var fint lite som skulle til. Avsluttet med litt 240 korning.
Det er vel like fint som en hon vil jeg tro ? Det er noen bittesmå riper i stemplet etter all "movinga" i går, prøvde å polere med autosol.
Får bytte stempel om det skulle bli nødvendig, de koster jo ikke mange kronene.

Høy jeep funket greit, men har ikke kjørt noe offroad ennå. Skal montere kraftigere styredemper og justerbar trackbar foran ved neste etappe.
« Siste redigering: Sø., 4,November,2012,19,42 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Gikk greit å lime støvtettingen. Da gjenstår det bare å se om jeg "honet" for mye i kalipern eller om det spiller mindre rolle. Det var snakk om noen hundredels millimeter fra eller til. Manualen anbefaler ikke å ta mer enn 0,025 mm men tipper 0,05 mm går greit når det er for små toleranser fra før av.
Alt OK foreløpig, hjulene snurrer fritt, iallefall det med honet kaliper. Prøvetur neste, med lasertermometer med på turen.

Og turen gikk utmerket. Bakskiven jeg ikke har honet ble ikke mer enn håndvarm når jeg ikke hadde bremset på en stund. Så det går seg vel til.
Honesiden ble like kald som frambremsene etter ei mil uten å bremse så den er friskmeldt inntil videre.
« Siste redigering: Ma., 5,November,2012,01,46 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
prøv å pusse stempelet med fint smergel, smør godt inn med syrefri vaselin, hold fingrene på god avstand når du bruker trykkluft for å moove de ut igjen ;D
Husk at stemplene er av en slags bakelitt (phenolic), vet ikke om det er lurt i det hele tatt å pusse dem med noe. Men kalipren derimot var jo fort gjort å fikse. Skal bestille meg noen stempler og pakninger/støvtettinger en annen gang, kan være greit å ha liggende.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.