Sondre, grunnen til at man kan bruke kopi deler er nok fordi man ikke endrer bilens høyde, bredde eller vesentlig endring av kjøre egenskaper. Men jeg er helt enig. det burde vært tatt material tester osv for å kontrollere at materialene ikke er vesentlig dårligere enn originalt.
Husk, hever du bilen , gjør du mye med bilens egenskaper på veien. Øker du rulleomkretsen, så blir bremsene VESENTLIG redusert, spesielt om du drar på tilhenger. Ikke bare får du dårligere bremser, men wrangler TJ 2.5 som har lov til å dra 2000 kg på kula vil kunne få mye lettere varmgang i bremsene f.eks. Det er det jeg mener at all godkjenning egentlig ikke er gjennomtenkt eller konsekvent.
Stein sitt tilfelle med V8 er vel ett av de tilfellene hvor de kanskje tenkte litt lenger. For etter hans ombygging med felger, dekk, sperrer, alt ekstra av jern, inkl girkasse, transfer og V8, så nådde han taket på tillatt totalvekt, og fikk vel etter det jeg kjenner til beskjed om at han ikke hadde mer kg å gå på for å få satt inn bakseter, så jeg mener å huske at den alltid kommer til å måtte gå på grønne skilt.
Det som er litt artig er at om man tenker motsatt. HAdde stein godkjent med bakseter først, for så å ta V8, så hadde de mest sannsynlig ikke tenkt på dette, og de hadde da ikke foreslått en nedregistrering til 2seter igjen. Altså bilen ville sikkert blitt godkient både med V8 og bakseter.
(hvis ikke stein har fått ordnet dette nå da).
Og Thaugen, det overrasker meg at du ikke ser problemet med at om en felgprodusent betaler 120tusen for å få tuv papirer på en felg, så skal det papiret også gjelde andre felgmerker med tilsvarende dimensjoner. Jeg er helt enig med deg at jeg hadde gjort akkurat det samme selv, men lovteksten kan man ikke tolke slik man vil.
Det er helt greit at TUV ikke er påbudt i norge, men det blir heller ikke godkjent noe som helst uten minst TUV papirer.
Og det er ikke slik du sier at BT kan godkjenne det de vil, de har ganske mange lovtekster å forholde seg til, men problemet er at ikke alle sammen kjenner denne godt nok slik at den blir praktisert forferdelig forskjellig. noe som vi utnytter hver gang vi godkjenner fordi vi spør på forumet hvor man bør godkjenne, hvor folk er grei, hvor andre har fått godkjent ditt og datt, og det hadde jeg selv også gjort. Så ikke missforstå der heller.
Problemet med BT i dag er at de har såpass lite kjøretøykompetanse at de ikke har mulighet til å godkjenne noe særlig uten å få ett papir som sier at det kan godkjennes.
Så BT i dag godkjenner svært lite uten papirer, men velger å praktisere retten til å IKKE godkjenne ganske mye selv om man har MASSE papirer, det kan Stein Moe i amcar skrive under på.
Det finnes ingen TUV papirer på biler i dag, så alle slike papirer følger kun ekstra utstyret, og det er produsenten av ekstrautstyret som står for godkjenningen, derfor skulle det i alle TUV papirer stå produktnummeret for produktet som er testet og godkjent.
Men for all del, kjøp felgene. det hadde jeg også gjort, så jeg er ikke noe bedre enn alle andre her
JEg bare liker å krangle litt når det gjelder BT og regelverket. Og til info, hehe jeg argumenterer aldri for hvorfor bilen min ALDRI skal godkjennes når JEg er hos BT hehe, merkelig nok.