Skrevet av Emne: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?  (Lest 5500 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #15 på: To.,25,Mars,2010,07,22 »
Sondre: Jeg er helt enig med deg ang felg, har du i vognkortet feks 10x15 et-46, så kan du bruke hvilken som helst felg med de specsene, forutsatt godkjent load.
MEN, dette blir praktisert forskjellig i hele landet, som alt annet hos biltilsynet.
Skriver de derimot inn feks artnr på felgen i vognkort, vil ikke noe annet enn den felgen være lovlig.

Tomas: Du nevner at det umulig kan være lov å ta en "freeride" i norge for produsenter som ikke bruker masse penger på TUV. Her må vi huske på at Norge er et land hvor det IKKE er påbudt med TUV papirer på alt som gjøres med bilen. TUV er et tysk godkjenningsorgan som Norge kun bruker som støtte i enkelte saker. I Tyskland selges det ikke felg uten at den er TUV-godkjent til bilen, i Norge kan vi bruke 15 mm regelen. Dokumentasjon kan også komme fra produsent/importør. Dette vil si at all dokumentasjon som du kan finne om andre felger, i mange tilfeller kan brukes, så lenge det faktisk er Biltilsynsmannen som tilslutt har det avgjørende ordet og kan godkjenne det han vil.

Utdrag av Kjøretøyforskriften:
Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:  
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.  

Står tydelig nevnt i loven ovenfor at det KAN kreves dokumentert, ikke at det SKAL dokumenteres, altså "godkjenningsmannen" kan selv velge hva han vil godta!




« Siste redigering: To.,25,Mars,2010,07,24 av thaugen »

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #16 på: To.,25,Mars,2010,09,49 »
Sondre, grunnen til at man kan bruke kopi deler er nok fordi man ikke endrer bilens høyde, bredde eller vesentlig endring av kjøre egenskaper. Men jeg er helt enig. det burde vært tatt material tester osv for å kontrollere at materialene ikke er vesentlig dårligere enn originalt.
Husk, hever du bilen , gjør du mye med bilens egenskaper på veien. Øker du rulleomkretsen, så blir bremsene VESENTLIG redusert, spesielt om du drar på tilhenger. Ikke bare får du dårligere bremser, men wrangler TJ 2.5 som har lov til å dra 2000 kg på kula vil kunne få mye lettere varmgang i bremsene f.eks. Det er det jeg mener at all godkjenning egentlig ikke er gjennomtenkt eller konsekvent.

Stein sitt tilfelle med V8 er vel ett av de tilfellene hvor de kanskje tenkte litt lenger. For etter hans ombygging med felger, dekk, sperrer, alt ekstra av jern, inkl girkasse, transfer og V8, så nådde han taket på tillatt totalvekt, og fikk vel etter det jeg kjenner til beskjed om at han ikke hadde mer kg å gå på for å få satt inn bakseter, så jeg mener å huske at den alltid kommer til å måtte gå på grønne skilt.

Det som er litt artig er at om man tenker motsatt. HAdde stein godkjent med bakseter først, for så å ta V8, så hadde de mest sannsynlig ikke tenkt på dette, og de hadde da ikke foreslått en nedregistrering til 2seter igjen. Altså bilen ville sikkert blitt godkient både med V8 og bakseter.

(hvis ikke stein har fått ordnet dette nå da).

Og Thaugen, det overrasker meg at du ikke ser problemet med at om en felgprodusent betaler 120tusen for å få tuv papirer på en felg, så skal det papiret også gjelde andre felgmerker med tilsvarende dimensjoner. Jeg er helt enig med deg at jeg hadde gjort akkurat det samme selv, men lovteksten kan man ikke tolke slik man vil.

Det er helt greit at TUV ikke er påbudt i norge, men det blir heller ikke godkjent noe som helst uten minst TUV papirer.
Og det er ikke slik du sier at BT kan godkjenne det de vil, de har ganske mange lovtekster å forholde seg til, men problemet er at ikke alle sammen kjenner denne godt nok slik at den blir praktisert forferdelig forskjellig. noe som vi utnytter hver gang vi godkjenner fordi vi spør på forumet hvor man bør godkjenne, hvor folk er grei, hvor andre har fått godkjent ditt og datt, og det hadde jeg selv også gjort. Så ikke missforstå der heller.
Problemet med BT i dag er at de har såpass lite kjøretøykompetanse at de ikke har mulighet til å godkjenne noe særlig uten å få ett papir som sier at det kan godkjennes.
Så BT i dag godkjenner svært lite uten papirer, men velger å praktisere retten til å IKKE godkjenne ganske mye selv om man har MASSE papirer, det kan Stein Moe i amcar skrive under på.

Det finnes ingen TUV papirer på biler i dag, så alle slike papirer følger kun ekstra utstyret, og det er produsenten av ekstrautstyret som står for godkjenningen, derfor skulle det i alle TUV papirer stå produktnummeret for produktet som er testet og godkjent.

Men for all del, kjøp felgene. det hadde jeg også gjort, så jeg er ikke noe bedre enn alle andre her :)
JEg bare liker å krangle litt når det gjelder BT og regelverket. Og til info, hehe jeg argumenterer aldri for hvorfor bilen min ALDRI skal godkjennes når JEg er hos BT hehe, merkelig nok. ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #17 på: To.,25,Mars,2010,10,08 »
En liten ting til for å understreke dette.

For noen år siden var det heftige diskusjoner på enten offroad eller her inne hvor man diskuterte hevesett. Feks procomp hevesett som BGnor selger er ett hevesett bestående av fjærer og dempere med pregede serienummer på begge deler. BT godkjenner IKKE procomp hevesett ifra USA siden DE ikke kommer med TUV papirer. de koster en brøkdel av de på BGnor, men allikevel så kreves det TUV papirer med hver enkelt bil, skrevet ut til den bilen sitt registreringsnummer. Og dette i ett land hvor TUV ikke er påbudt. Selv om man kunne peke til ett 10-talls biler som VAR godkjent med de fjærene og demperne, med akkurat like serienummer.
Det var da forespørsler her inne om å kopiere hverandre sitt TUV papir for å da kunne kjøpe billige sett ifra statene, og da ta med seg ett TUV papir for å få godkjent. Men det var det veldig få som var interessert i. En kopi var heller ikke godt nok for BT.
Det var til og med eksempler på at BT krevde at TUV skulle oversettes ifra Tysk, fordi ikke alle forsto det. OG da måtte det være oversettelse ifra en godkjent oversetter. Men andre BT igjen mente at ett oversatt TUV var for en kopi og regne og dermed ikke til å stole på. Så noen mente det skulle være tysk 100% original. Selv om da BGnor på sin side helt sikkert skriver ut en kopi til hver og en som handler hevesett.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #18 på: To.,25,Mars,2010,10,42 »
Sondre: Jeg er helt enig med deg ang felg, har du i vognkortet feks 10x15 et-46, så kan du bruke hvilken som helst felg med de specsene, forutsatt godkjent load.
Og her er det helt sikkert en saksbehandlingsfeil fra BT. Det skulle nok stått referert til akkurat den felgtypen og kanskje ett dokumentnummer til TUV papirene.

Står tydelig nevnt i loven ovenfor at det KAN kreves dokumentert, ikke at det SKAL dokumenteres, altså "godkjenningsmannen" kan selv velge hva han vil godta!

Men, hvis du leser punkt a, så står det jo akkurat at TUV er påbudt selv i ett land hvor TUV ikke er påbudt. "Sporviddeendringem må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV i Tyskland for vedkommende motorvogn."

Så det er jo merkelig at i ett land hvor du sier TUV ikke er påbudt, så er det faktisk referert til i lovteksten. Understreker ikke det bare mitt poeng om at TUV faktisk er ett av de få tingene BT bare støtter seg til? og ikke bare i enkelte tilfeller som du referer til?

Ser ut til at det blei en svær hønsefarm av ei lita fjær her  ;D ;D

Men det understreker vel egentlig at mye av det vi driver med er tolkninger og at vi strekker regelverket og bruker uvitende BT (u)sakkyndige for å få godkjent våre bygg i mange tilfeller. Vi sier minst mulig på en godkjenning, og svarer kun på akkurat det vi må hehe. i tillegg utnytter vi de kunnskapsløse og godkjenner der det er enklest. kjenner meg godt igjen der gitt. ;D
« Siste redigering: To.,25,Mars,2010,10,44 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget thaugen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 150
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #19 på: To.,25,Mars,2010,13,52 »
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

Her står det at sporviddeendringen ELLER innpressing KAN kreves dokumentert tillatt!
Dermed står det jo egentlig ingenting om felgen, men om bilen tåler den sporviddeendringen... Ergo kan vel TUV papirene egentlig bruker om hverandre på felgene, da det egentlig sier at gitte spesifikasjoner på en felg er godkjent for bruk på den bilen.

JEg sitter på ca et par tusen TUV godkjenninger på felger. Måten disse blir laget er nettopp som tråden her ønsker, sjekker at en bil feks Toyota Avensis kan bruke Felg A 8x17 et35 under visse forutsetninger, kommer det en nye felg B med samme spesifikasjon, blir den lagt til TUV uten noen test.

Angående tyske papirer: her må det skilles mellom Dekk/felg og andre ting som gjøres med bilen. Leser du loven nøye så står det faktisk forskjellig ting om oversettelse her. Jeg jobbet nesten ett år for at tyske papirer skulle godtas ved godkjenning av felger, og dette har jeg nå fått skriftlig godkjennelse på at de gjør.

Ikke misforstå meg, vet at TUV er en av få de støtter seg til, men det er definitivt ikke påbudt. Du kan endre opp til 15mm, over det er det enten TUV, eller kjøretøyfabrikanten, elmen det står i neste linje at det KAN kreves dokumentert, ikke at det må dokumenteres.

Men tipper alle her er enige at reglene er alt for vanskelig å forholde seg til, spesielt med mange forskjellige tolkninger.


Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #20 på: To.,25,Mars,2010,14,50 »
Dette blei en voldsom diskusjon.. hehe, men uanasett, en liten ting som eg lurer på angåande TÜV papirene mine.. Der står det nemlig ET -20

MEN, felgen er jo -19... dette er vel for å få en BS på 3.75 på en 15x8 felg.

Er jo berre 1mm forskjell, men dersom TÜV og felg skal være så ekstremt tilpasset kvarandre, så er jo dette litt rart?

Kan det være at ASP-Eberle bruker samme TÜV papir på fleire felger?

LT


Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #21 på: To.,25,Mars,2010,14,52 »

....Ergo kan vel TUV papirene egentlig bruker om hverandre på felgene, da det egentlig sier at gitte spesifikasjoner på en felg er godkjent for bruk på den bilen....


Det var akkurat det argumentet jeg brukte i godkjennelsen av felgene (MT 10x15") på Wrangleren og den gikk igjennom og har ET-46 innskrevet i vognkortet.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget sondre85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 65
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #22 på: To.,25,Mars,2010,15,27 »
Men kjetil hvilke felger fant du som var tüv godkjente med -46 inpress, jeg har bare funnet felger med -43 inpress. Og BG nor hadde bare felger med -38 i innpress.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #23 på: Fr.,26,Mars,2010,14,15 »
ASP aberle hadde en som var TuV godkjent til TJ med -45 inpress.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered