Skrevet av Emne: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?  (Lest 5499 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Heisann.

Fekk før jul godkjent 31" hos biltilsynet. Dette var da på 8x15 felg kjøpt hos ASP-Eberle med TUV papirer.

Skal no kjøpe nye felger til sommerdekk, og vil gjerne ha svarte alufelger.. men dette finnes jo ikkje med TUV..

I Vognkortet mitt står det:

Felg: ASP 15x8 ET 20

For det første så er jo dette feil. Felgene er ET -19... men det er ein anna sak.


1. Er det eit problem å kjøpe andre felger så lenge dei har akkurat samme specs? Altså, kan eg kjøpe andre felger som er 15x8 ET -19 ? Eller må det faktisk være nøyaktig samme felg?
2. Nøyaktig den samme felgen eg kjøpte med TUV fra ASP-Eberle er jo 10x billigere fra USA uten TUV. Er TUV papirer et dokument som beskriv at nøyaktig min felg er testa og godkjent? Eller er det berre generalt at denne produsent + modell er ok?



LT

Utlogget sondre85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 65
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #1 på: Fr.,19,Mars,2010,23,25 »
Du kan fint kjøre lovlig med hvilken som helst felg, så lenge den ha samme dimensjoer. dvs 15x8 ET-20.

Det må også være inpreget "max Load" i felgen. Denne må være minimum halvparten av maks akselvekt.
Dvs at har du maks akselvekt på 1200kg bak og 1000kg foran må felgene være godkjent for 600kg.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #2 på: On.,24,Mars,2010,08,59 »
Du kan fint kjøre lovlig med hvilken som helst felg, så lenge den ha samme dimensjoer. dvs 15x8 ET-20.

Det der er vel feil.
I dagens samfunn fungerer det vel slik at TUV papirene følger det produktet de er godkjent for. Altså, bytter du til andre felger med samme spesifikasjoner, vil du kjøre ulovlig. Det er den felgen med papirer som er testet hos TUV, ikke den andre du bytter til.

Ett eksempel er hevsett. Du kan ikke montere procomp 4" hevesett, få det godkjent i vognkortet, for så å bytte til teraflex sitt 4" sett eller andre lignende etterpå.

Det du derimot kan, er å bytte til andre felger med tilsvarende spesifikasjoner som ORIGINAL felgen din. IKKE den TUV godkjente felgen.
Enda ett eksempel er vel dekkbytte. her gjelder +/- 5% reglen for omkrets. Men dette gjelder ut ifra original omkrets, og ikke den nye godkjente omkretsen. Skal du ha på noe som er mer enn+/- 5% av original omkrets, skal dette spesifiseres spesielt i vognkortet som en godkjenning.
Ett eksempel på dette ville vært om du fikk godkjent 35" dekk i vognkortet. Da ville du kunne satt på 36,75" dekk og fremdeles vært innenfor +/- 5% reglen uten å behøve godkjenning. Så dette blir helt feil.

Jeg har ingen faglig bakgrunn for dette, men for meg virker dette helt logisk.

Det er dataene som bilen er typegodkjent med som er gjenstand for endring, og det er DE du må ta utgangspunkt i når noe skal endres. Alt som ellers er godkjent i tillegg gjelder kun det som er godkjent. Og TUV papirer skal følge ALT som fraviker typegodkjenningen (original bil).
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Halvard

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 257
  • Gi Gass
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #3 på: On.,24,Mars,2010,09,09 »
Enig med Tomas her.
Du kan kjøre lovlig på to måter:
1. 31x10.5 på ASP felgene.
2. Orginaldimensjon +- 5% på andre felger.

Reglene for hva du kan bruke av felger/felgdimensjoner i forhold til de som er originalt levert er jeg ikke sikker på...
85 CJ7 304 Garage
You know you drive a CJ when you treat your gauges like they are ex-wives: While you do have to pay attention to them on occasion, you know they are a bunch of lying b*tches that are not to be trusted

Utlogget Holmis

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 624
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #4 på: On.,24,Mars,2010,10,13 »
Det du kan gjøre er å kjøpe den samme felgen fra USA når du allerede har ASP felgene, for så pulverlakkere disse. I TUV til felgene står det at de skal være mærket med ASP nummer, MEN de kan og identifiseres med orginalnummeret til US Wheels, eller nå hva produsenten for deisse felgene er...
Siden du allerede har TUV på ASP felgene vil jo all felgdata være likt. ASP merkingen er kun et merke som vil falle av etterhvert ...
Da får du i hvertfall identiske felger til en brøkdel av prisen..
AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #5 på: On.,24,Mars,2010,13,51 »
Ja der kan man se - alt blir så mye mer trafikksikkert med ett papir i hanskerommet :-)
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget sondre85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 65
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #6 på: On.,24,Mars,2010,21,21 »
Jeg var i kontakt med biltilsynet angående dette da jeg skulle søke om ombygging av min bil. Jeg hadde felger uten tüv papirer.
Jeg fikk beskjed om at så lenge jeg kunne dokumentere at det fantes tilsvarende felg som var tüv godkjent holdt dette som dokumentasjon. Tüv papiret dokumenterer at forstilling og bremser tåler de endrede momentene og spenningene som oppstår. "Max loaden" som er presset inn i felgen dokumenterer at stålkvaliteten/aluminiumskvaliteten tåler påkjenningene fra vekten av bilen.
Det er her hevesettet skiller seg, ettersom et hevesett som hever 2" ikke nødvendigvis har samme materialegenskaper som et annet hevesett på 2" og vil derfor oppføre seg forskjellig.

2 felger som har like dimensjoner vil oppføre seg likt på en og samme bil. Men vekten de tåler før de deformerer seg endrer seg med utforming og elastitetsmodulen til materialet. Derfor max loaden må stemme med aksellasten.


Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #7 på: On.,24,Mars,2010,22,12 »
Etter å ha diskutert dette med BT har jeg inntrykk av at det er kun en ting som gjelder; tuvpapirer i samsvar med "serie merke" på produktet. Så kan jo disse merkene dette av... ikke spør, ikke spør BT heller!  Før 2007 kunne mann vise til anbefaling fra amcar, kopi av andre vognkort (likhet for loven) anbefalinger fra levrandør, osv. Men nå er det nei (det var det jeg fikk til svar). Jeg hadde skaffet meg alle disse papirene og levde pre 2007 i 2010. Der gikk jeg på en smell gitt både på dekk og BL! Når det gjelder dine felger vet jeg ikke, men nevner bare at alt ble strengere i 2007! Ref. innlegget til sondre85
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget sondre85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 65
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #8 på: On.,24,Mars,2010,22,29 »
Her er min søknad som ble levert til BT i begynnelsen av måneden. Har fått positive tilbakemeldinger, men ikke vært å vist bilen enda

http://www.arendaloffroadklubb.com/dokumenter/ss.pdfhttp://www.arendaloffroadklubb.com/dokumenter/ss.pdf

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #9 på: On.,24,Mars,2010,22,56 »
Det var bare inntrykket jeg hadde. Det er supert at du la ut søknaden din. (Har lurt litt på det med søknad til BT.) Moralen er å skrive en god og utfyllende søknad før man stiller opp, noe jeg ikke gjorde (som resulterte i synsing og nei)
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget larstore

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 152
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #10 på: On.,24,Mars,2010,23,11 »
I følge svar her, så virker i utgangspunktet nok ein gang som om det er forskjell på kven i BT ein snakker med.

Det er jo forsåvidt fornuftig at det er den felgen med TÜV papir som er testes og skal brukes, men i dette tilfellet er det er jo ein U.S Wheels felg som selges for 1/5 av prisen i USA. Dersom eg hadde kjøpt denne (fra USA) så måtte det være vært ok? Det er jo ikkje NØYAKTIG den felgen eg får tilsendt fra tyskland som er testet?


Uansett, eg har bestilt ein pro-comp felg fra USA med nøyaktig samme spesifikasjoner som den eg har godkjent og innskrevet i vognkortet. I tillegg er dette ein bedre felg i forhold til max last (2200 lbs i forhold til 1500 lbs på TÜV felgen). Den er også dyrere ("bedre kvalitet") enn TÜV felgen.

Inntil videre så kjem eg til å bruke denne uten å spørre BT. Kan umulig tenke meg at det kan bli eit problem


LT

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #11 på: On.,24,Mars,2010,23,19 »

Jeg fikk beskjed om at så lenge jeg kunne dokumentere at det fantes tilsvarende felg som var tüv godkjent holdt dette som dokumentasjon. Tüv papiret dokumenterer at forstilling og bremser tåler de endrede momentene og spenningene som oppstår. "Max loaden" som er presset inn i felgen dokumenterer at stålkvaliteten/aluminiumskvaliteten tåler påkjenningene fra vekten av bilen.

2 felger som har like dimensjoner vil oppføre seg likt på en og samme bil. Men vekten de tåler før de deformerer seg endrer seg med utforming og elastitetsmodulen til materialet. Derfor max loaden må stemme med aksellasten.



Lovmessig sett:
Det er her jeg mener dere tar 100% feil, og om BT praktiserer det slik, så gjør de noe ulovlig.

Selv om load indeksen er lik, kan det være material forskjeller. Det kan være forskjeller i herding kanskje også.
Uansett. Med dimensjoner så menes det mål. Ikke utforming. Dette betyr at om det finnes en felg (10x15) med innpress -46 i verden som har TUV papirer til TJ, så kan man bruke hvilken som helst annen felg i 10x15 med innpress -46, med samme load index???
Dette er jeg ganske sikker på at ikke stemmer.
Siden det koster ganske mange tusen kroner for å godkjenne en felg i ett uavhengig laboratorium (TUV), så kan andre ta en "free ride" bare fordi de har samme målene?? dette er helt feil. og om BT praktiserer det slik så blir det ikke mer lovlig. Det viser bare ENDA en gang hvor mange IDIOTER som jobber i BT.
Nå er det ikke bare felgene som står oppført i TUV papirene til en felg. De dekker jo faktisk dekk dimensjon også. Og en skulle jo tro at det var det samme om man kjørte på 31" eller 33" høye dekk for felgen og den bærende konstruksjonen om bredden er lik på dekket. For TUV papiret sier ingen ting om bremseegenskaper, slitasje på hjullager, bærekuler, foringer osv. Dette blir ikke tatt hensyn til i en TUV godkjenning.
Så for meg blir dette helt idiotisk.

Det som ville vært mer naturlig var om TUV papirene KUN dekket felgen. Fortalte om felgen med DET innpresset og DEN dimmensjonen var sterk nok til å være montert på den og den bilen. Og dekkleverandørene hadde egne TUV papirer på hver enkelt bil, på samme måte som hevesett har i dag. Men det eksisterer jo egentlig i form av at felger allerede HAR load index, og dekk i dag allerede HAR load index, men allikevel er ikke det godt nok for BT. Så lenge dette er MINST det samme som originalt så burde det holdt for BT isolert sett. I tillegg må BT forholde seg til den økte sporvidden, forferdelig tap av bremseeffekt, slitasje på hjullager, foringer, bærekuler, servo osv osv osv.
Det er MASSE hull i dette regelverket, og BT praktiserer det akkurat slik de ønsker, lovlig eller ikke. Det er DET som er provoserende, sammen med forskjellsbehanding fra stasjon til stasjon.

Men ikke missforstå meg. Jeg hadde utnyttet de samme hullene, pratet og forklart det de ønsket å høre for at en godkjenning skulle gå igjennom. Men om man skal følge regelverket, så mener jeg at da bør man faktisk følge det, og ikke bare følge det man mener passer der og da.

Faktisk burde kanskje Jeep selv tatt TUV godkjenning på forskjellige felger med innpress for å sjekke slitasjer, krengning i svinger og fare for velt ved unnamanøver osv for å godkjenne en felg.
Og faktisk så burde det vært slik at om en TJ var var testet med en 12x15" felg med -46 i innpress, så burde man kunne montere en felg på 10x15 med -46 i innpress siden den faktisk er noe mildere. (sett at last indeksen er >= originalt) og dermed ville det ikke vært behov for TUV.

En sist ting man kan nevne er jo tillatt totalvekt.
De aller fleste YJ'er og TJ'er som er godt offroad rigget, har en egenvekt ganske tett oppunder tillatt totalvekt. Dette betyr at om man putter 4 personer i en slik bil, så er man godt over tillatt totalvekt på kjøretøyet og derav blir kjøretøyet forbudt å kjøre med.
Dette tar også BT sjeldent hensyn til. svære hjul, reservehjul, fangere, vinsj, ARB, beskyttelse under bilen osv, alt dette veier uhorvelig mange kg.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #12 på: On.,24,Mars,2010,23,23 »
Larstore,

det hadde jeg også gjort. Men vær klar over att det er ulovlig, og mest sannsynlig like ulovlig som å kjøre uten godkjenning vognkortet. Fordelen med like felger er at det er ingen som legger merke til det. Men håper du ser dilemma her.
Etter min mening burde EU kontroller spesifikt sjekket delenummer og merke med alt som er tilleggsgodkjent i vognkortet for å sikre seg at folk ikke byttet ut de produktene som faktisk er godkjente  ;D Tenker jeg får mange venner her inne nå hehe  ::)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Kris

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 290
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #13 på: On.,24,Mars,2010,23,35 »
Hjul er jo det letteste å bytte hvis du får en mangellapp. Det er jo verre med hevesett, motor osv :P
TJ 00 uorginal
XJ 95 (solgt)
Zj 94 V8(solgt)

Utlogget sondre85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 65
Re: Nye felger. Har godkjent i vognkort. Må eg kjøpe samme felg?
« Svar #14 på: To.,25,Mars,2010,01,19 »
Larstore,

Etter min mening burde EU kontroller spesifikt sjekket delenummer og merke med alt som er tilleggsgodkjent i vognkortet for å sikre seg at folk ikke byttet ut de produktene som faktisk er godkjente  ;D Tenker jeg får mange venner her inne nå hehe  ::)

Dette blir litt vel dumt syns jeg. Hva med "vanlige personbiler" som kjører rundt med billig oppheng og forstillingsdeler som kun er produsert mtp pris. Hvorfor skal en Polo kunne dytte inn hva som helst av deler så lenge den ikke er ombygd teknisk, mens en bil som er ombygd teknisk kun kan bruke "orginale ombyggingsdeler"