Er ikke så vanskelig å bytte til AW4. Ikke det at jeg gjorde det, men jeg leste om en del personer i USA som hadde gjort det.
32 kassa som sitter i TJ er en E kasse så den er vel også i utgangspunktet elektronisk styrt. En AW4 er MYE bedr enn den sure RE32 kassa som sitter i 4.0litern. Jeg håpet at man skulle kunne få noe av Cherokee spruten inn i en TJ, men kom aldri så langt. Men husk at når du bytter kasse, så bør egentlig bilen gires om. TJ har 3.05 utv. i akslene mens Cherokee med AW4 har 3.54 utveksling. Dette pga overdriven som er 0,7 til 1 eller noe. Lock-up på TJ er 1-1.
Uansett, flere sier at AW 4 blir for lang på en TJ, men med ett supershort SYE kit, så tenker jeg saken er fint løst. da kan du se hvor mye du må flytte festene til kassa.
Her er komplett walk-through på hvordan man kan gjøre det.
http://www.stu-offroad.com/engine/aw-4/aw-4-1.htm
Og hvis en leser igjennom den artikkelen, så ser en kjapt at dette ikke akkurat er "plug-and-play".
Det krever en god del arbeid og research. Ikke nødvendigvis vanskelig, men TTT...
Stu gikk fra manuell til automat, det er et par forskjeller når en går fra automat til automat.
Når det gjelder lengder, så har jeg målt forskjellene mellom en AX-5 og AW4'en.
AW4'en er lengre, *men* som Thomas sier, bytter en til en ultra short SYE, så blir faktisk mellomakslen en gode del lengre en orginalt. Jeg mener å huske 50-55 cm, omtrent det samme som jeg har på CJ'en. Og en vinner egentlig enda litt på vinkelen, for da skal en rotere bakakslen opp, og det i seg selv gjør en god del på vinkelen i CV-krysset.
Og ja, jeg har fortsatt den 4.0, aw4 og np231 pakka stående i garasjen. Kanskje det kan bli noe denne sommeren ...