Skrevet av Emne: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)  (Lest 4530 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget remedy 66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« på: Ma., 2,Februar,2009,11,31 »
....ai ai ai, har en følelse at dette blir dyrt!
Stod i toppen av en bakke og ga gass for å kjøre ut i krysset; PANG, høyt smell fra under bilen, og null drift på hjula (2WD/4WD). TJ'en bare ruser ved gasspådrag. Ingen rotasjon på mellomakslingen. Hva kan det være? Automatkassen? Transferkassen? Krysset v T-kassen? Noen som har vært med på lignende?
Tj'en er taua til Jeep verkstedet, og står i kø for å bli diagnosert.... $$$$$$

mvh
Arild
Wrangler TJ 4.0L automat 1998

renegade

  • Gjest
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #1 på: Ma., 2,Februar,2009,14,50 »
....ai ai ai, har en følelse at dette blir dyrt!
Stod i toppen av en bakke og ga gass for å kjøre ut i krysset; PANG, høyt smell fra under bilen, og null drift på hjula (2WD/4WD). TJ'en bare ruser ved gasspådrag. Ingen rotasjon på mellomakslingen. Hva kan det være? Automatkassen? Transferkassen? Krysset v T-kassen? Noen som har vært med på lignende?
Tj'en er taua til Jeep verkstedet, og står i kø for å bli diagnosert.... $$$$$$

mvh
Arild
Wrangler TJ 4.0L automat 1998

Er ikke bare Transfer'n som har hoppet ut av gir ?  Du forsøkte alle posisjonene på transferspaken ?

Utlogget remedy 66

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 11
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #2 på: Ma., 2,Februar,2009,15,05 »
Jo jeg forsøkte alle trinnene i transfer'en.
Men nå har Møller Bil funnet ut at det er automatkassen som er kaputt :(
Jeg hadde jo et håp om at det var noe mindre kostbart ja, merkeverkstedet skal jo ha 41.000,- for ny kasse og montering.
Nå har jeg en forespørsel inne hos Transtec for reparasjon av eksisterende kasse, i håp om at de kan bygge den opp.
Ellers må jeg lete etter en brukt automatkasse, jeg tror det er en 32RH som står i denne årsmodellen.
Noen som vet om en brukt aut.kasse?

renegade

  • Gjest
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #3 på: Ma., 2,Februar,2009,22,53 »
Jo jeg forsøkte alle trinnene i transfer'en.
Men nå har Møller Bil funnet ut at det er automatkassen som er kaputt :(
Jeg hadde jo et håp om at det var noe mindre kostbart ja, merkeverkstedet skal jo ha 41.000,- for ny kasse og montering.
Nå har jeg en forespørsel inne hos Transtec for reparasjon av eksisterende kasse, i håp om at de kan bygge den opp.
Ellers må jeg lete etter en brukt automatkasse, jeg tror det er en 32RH som står i denne årsmodellen.
Noen som vet om en brukt aut.kasse?

Tja, Osbyskroten i Sverige, Larry på mad4x4.com, de fleste høggere i USA, www.ebay.com og jeg vet om et automatverksted her i Tønsberg.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #4 på: Ma., 2,Februar,2009,23,41 »
og hvis ikke du finner noe hos de som allerede er foreslått kan du jo alltid prøve å få tak i en brukt automat-kasse til 4.0l HO cherokee, denne passer rett på, og enda bedre den er 4-trinns  ;)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #5 på: Ma., 2,Februar,2009,23,53 »
Må lande meg litt her.

Er du sikker på at den en AW4 passer rett på?? Har hørt noe annet. men om så tilfelle kan han kjøpe min for jeg vil veldig gjerne ha inn en 4 trinns istede for den orginale.

Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #6 på: Ti., 3,Februar,2009,00,04 »
Skal ikke banne på dette, men jeg vurderer å bytte på min og er blitt fortalt at så lenge den kommer fra en high output så skal det være riktig anntall splains, om den kommer fra en eldre er det bare å bytte inngående i fordelingskassen til riktig antall splains. lurer på om det var 21 på den gamle og 27 på den nye, er en her i Bergen som har gjort dette på en YJ
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #7 på: Ti., 3,Februar,2009,00,16 »
Hm. skal ikke banne så høyt jeg heller. ( ::)hørt at jormødre ikke er så glad i det :-X). Men jeg har lest at må lage nye fester til transfern. Men absolutt vel verdt å undersøke nermere. Lursr på om jeg skal lage en egen tråd om det..
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

renegade

  • Gjest
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #8 på: Ti., 3,Februar,2009,06,50 »
Hm. skal ikke banne så høyt jeg heller. ( ::)hørt at jormødre ikke er så glad i det :-X). Men jeg har lest at må lage nye fester til transfern. Men absolutt vel verdt å undersøke nermere. Lursr på om jeg skal lage en egen tråd om det..

Det er nok ikke så enkelt, AW4'en er elektronisk styrt...
Du må derfor ha med ecu'en til AW4'en, kabelklysa og div. annet småtteri.

I tillegg, så kan det være at motorstyringen trenger noen signaler som den får fra dagens automat, som den da muligens, kanskje osv. ikke får fra AW4'en.

Vurderer du bytte til AW4, så vl jeg anbefale at du gjør grundig research på forskjellene, spes. elektronikken.
Det mekaniske kan være barnemat i forhold til evn. elektroniske utfordringer.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #9 på: On., 4,Februar,2009,23,30 »
Er ikke så vanskelig å bytte til AW4. Ikke det at jeg gjorde det, men jeg leste om en del personer i USA som hadde gjort det.
32 kassa som sitter i TJ er en E kasse så den er vel også i utgangspunktet elektronisk styrt. En AW4 er MYE bedr enn den sure RE32 kassa som sitter i 4.0litern.  Jeg håpet at man skulle kunne få noe av Cherokee spruten inn i en TJ, men kom aldri så langt. Men husk at når du bytter kasse, så bør egentlig bilen gires om. TJ har 3.05 utv. i akslene mens Cherokee med AW4 har 3.54 utveksling. Dette pga overdriven som er 0,7 til 1 eller noe. Lock-up på TJ er 1-1.
Uansett, flere sier at AW 4 blir for lang på en TJ, men med ett supershort SYE kit, så tenker jeg saken er fint løst. da kan du se hvor mye du må flytte festene til kassa.

Her er komplett walk-through på hvordan man kan gjøre det.
http://www.stu-offroad.com/engine/aw-4/aw-4-1.htm
« Siste redigering: On., 4,Februar,2009,23,37 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #10 på: To., 5,Februar,2009,06,57 »
Er ikke så vanskelig å bytte til AW4. Ikke det at jeg gjorde det, men jeg leste om en del personer i USA som hadde gjort det.
32 kassa som sitter i TJ er en E kasse så den er vel også i utgangspunktet elektronisk styrt. En AW4 er MYE bedr enn den sure RE32 kassa som sitter i 4.0litern.  Jeg håpet at man skulle kunne få noe av Cherokee spruten inn i en TJ, men kom aldri så langt. Men husk at når du bytter kasse, så bør egentlig bilen gires om. TJ har 3.05 utv. i akslene mens Cherokee med AW4 har 3.54 utveksling. Dette pga overdriven som er 0,7 til 1 eller noe. Lock-up på TJ er 1-1.
Uansett, flere sier at AW 4 blir for lang på en TJ, men med ett supershort SYE kit, så tenker jeg saken er fint løst. da kan du se hvor mye du må flytte festene til kassa.

Her er komplett walk-through på hvordan man kan gjøre det.
http://www.stu-offroad.com/engine/aw-4/aw-4-1.htm

Og hvis en leser igjennom den artikkelen, så ser en kjapt at dette ikke akkurat er "plug-and-play".
Det krever en god del arbeid og research.  Ikke nødvendigvis vanskelig, men TTT...

Stu gikk fra manuell til automat, det er et par forskjeller når en går fra automat til automat.

Når det gjelder lengder, så har jeg målt forskjellene mellom en AX-5 og AW4'en.
AW4'en er lengre, *men* som Thomas sier, bytter en til en ultra short SYE, så blir faktisk mellomakslen en gode del lengre en orginalt.  Jeg mener å huske 50-55 cm, omtrent det samme som jeg har på CJ'en.  Og en vinner egentlig enda litt på vinkelen, for da skal en rotere bakakslen opp, og det i seg selv gjør en god del på vinkelen i CV-krysset.

Og ja, jeg har fortsatt den 4.0, aw4 og np231 pakka stående i garasjen.  Kanskje det kan bli noe denne sommeren ...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #11 på: To., 5,Februar,2009,18,04 »
Nei, plug& play er det ikke. Men om man har tid til det, så skal det være overkommelig. Ønsker man derimot en quick-fix så er det kjappeste å erstatte med tilsvarende kasse (som er vanskelig å få tak i pga få TJ 4.0litere i Norge). Da må du nok til osebyskroten i sverige.
Men velger man å konvertere til AW4, så får man nok en mye sprekere TJ, i tillegg til at man får overdrive giret som er deilig å ha på motorvei.
Hvis man ønsker å gjøre denne jobben, så ville jeg kanskje sett på om man kunne byttet til en 4fulltime transfer også. veldig kjekt å ha på vinterstid. Men man må sørge for at kassa ikke er noe dårligere/svakere enn den 242 kassa som er der fra før av. Og passe på dette med lengden igjen. Søker man på google, så er det flere som har byttet til AW4, så det er mye hjelp å hente fra statene.

TTT er ett godt inn arbeidet begrep hos de fleste av oss. inkl meg selv.  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #12 på: Lø., 7,Februar,2009,23,02 »
Men er det noen som vet hvilke årsmodell cherokee fra og til som har AW4 kasse som kan flyttes over til TJ. 97 mod.??
Det er plenti av Cherokee´er på norske skrapere.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #13 på: Lø., 7,Februar,2009,23,33 »
Jeg ville tippe cherokee ifra rundt 96 og nyere ivertfall. Og hvis du er heldig, så kanskje du kunne fått tak i dette fra en 2000 modell. Så kunne du rappa innsuget samtidig.
Står det noe om hva slags donor bil Stu brukte?
Pass på å få med ledningsnett. Kan være bedre å gjøre slik Stu gjorde, lage en overgang ifra TJ plugg til Cherokee AW4 plugg. Da kan du enkelt bytte tilbake til original kasse hvis det skulle være behov. Klipper man ledningsnettet og lodder på ny plugg blir man på en måte sittende med kun den nye.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Høyt smell fra drivverk = TJ'en står! (4.0L Automat)
« Svar #14 på: Sø., 8,Februar,2009,00,57 »
Jeg ville tippe cherokee ifra rundt 96 og nyere ivertfall. Og hvis du er heldig, så kanskje du kunne fått tak i dette fra en 2000 modell. Så kunne du rappa innsuget samtidig.
Står det noe om hva slags donor bil Stu brukte?
Pass på å få med ledningsnett. Kan være bedre å gjøre slik Stu gjorde, lage en overgang ifra TJ plugg til Cherokee AW4 plugg. Da kan du enkelt bytte tilbake til original kasse hvis det skulle være behov. Klipper man ledningsnettet og lodder på ny plugg blir man på en måte sittende med kun den nye.

Det sitter aw4 bak alle 4.0 HO (tror jeg).  Men det kom noen endringer oppimellom, som alltid, www.google.com er din venn...

1 ting til: Du har 23 splines inn på transfer'n din, så den skal sånn sett passe på aw4'en, *men* vær klar over at denne inngående akslen har kommet i flere forskjellige lengder.  På gjemmesida til Novak Adapters er det en oversikt over de forskjellige, les den.

Skal du bytte, så må de påregne det som Stu har gort i sin artikkel.  I tillegg, så må du påregne en Ultra short sye, ny CV mellomaksel akterover og endre lengden på den fremover.
Koster noen $$$.  Du finner alt dette på www.ebay.com, gjør noen søk der, så finner du en ca. pris for dette...
« Siste redigering: Sø., 8,Februar,2009,01,06 av renegade »