Skrevet av Emne: ox locker  (Lest 4348 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
ox locker
« på: Ma.,14,April,2008,11,59 »
vurderer å kjøpe ox locker til tj`n,noen som har noen erfaringer med den type sperrer ? er vel bare innbilning men synes den virker mer driftsikker en arb.
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: ox locker
« Svar #1 på: Ma.,14,April,2008,14,29 »
Tror nok bare dette er innbildning ;D :D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
Sv: ox locker
« Svar #2 på: Ma.,14,April,2008,14,40 »
hmmm,gennerelt skeptisk ???
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Sv: ox locker
« Svar #3 på: Ma.,14,April,2008,18,27 »
Hallo
Det spørs vel om du bare bytter ut luftlekkasjer med fastrusta wirere som har grodd til hel ved i vinternorge ::)
Selve diffklumpen til ARB er jo grisesolid og hvis dette er gjort riktig med luftnipler/slanger etc er det vel ikke så mye tull med dem.
Men det hadde jo vært artig da med førstehånds objektive erfaringer fra deg med nymontert oxlocker ;)
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
Sv: ox locker
« Svar #4 på: Ma.,14,April,2008,19,53 »
hmm,ser for meg en noe enklere felt rep.med ekstra wire i verktøy kassa   :)
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: ox locker
« Svar #5 på: Ma.,14,April,2008,20,03 »
Enklere enn 20 cm slange og 2 skjøtemuffer....?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
Sv: ox locker
« Svar #6 på: Ma.,14,April,2008,20,34 »
nei det høres jo ikke så vanskelig ut det.har ikke erfaring med noen av nevnte sperrer og har heller ikke bestemt meg for hvilken type jeg går for !
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: ox locker
« Svar #7 på: Ma.,14,April,2008,21,11 »
Om noe skulle skje, så er det jo betryggende å vite at det faktisk finnes kompetanse på produktet du velger, i Norge. Det er jo flere aktører som selger/forhandler ARB i Norge. Litt usikker på okselåsen.

Og da igjen selvfølgelig hva med deler og ledetid på dette osv.

Jada jeg har hørt om den derre ebay, og Jet-carrier, men mye blir veldig mye enklere med en norsk stemme i andre enden. ;D
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: ox locker
« Svar #8 på: Ma.,14,April,2008,21,15 »
No habla nynorsk ?
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

renegade

  • Gjest
Sv: ox locker
« Svar #9 på: Ma.,14,April,2008,21,33 »
Enklere enn 20 cm slange og 2 skjøtemuffer....?

Vel, jeg har vel hørt om flere som har fått luftlekkasje inni diffen...
Og det fikser en vel ikke sån helt uten Widerøe (?)

Når det er sagt, de første okselåsene var vel heller ikke problemfrie, var vel noe tull med å få lagt den inn/ut i alle situasjoner.

Utlogget myggen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 99
Sv: ox locker
« Svar #10 på: To.,17,April,2008,11,53 »
kjøper argumentene dine ronny :) venter nå på pristilbud fra forhandler her i landet.så får jeg ringe en venn eller spørre publikum når delene skal monteres ;D
jan erik rånes
medl.nr 494
tlf.99737387
tj

Utlogget Ronny

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 618
Sv: ox locker
« Svar #11 på: To.,17,April,2008,16,56 »
Ring en venn du .........hihi
Regards
Ronny Andersen
I do understand the "Jeep thing", therefore I drive BMW

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: ox locker
« Svar #12 på: To.,17,April,2008,18,24 »
Vel, jeg har vel hørt om flere som har fått luftlekkasje inni diffen...
Jada, det skjer ::), men det skjer trolig ikke helt plutselig. Derfor skulle det heller ikke være nødvendig å fikse det i felten.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget trylab

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: ox locker
« Svar #13 på: Sø.,20,April,2008,11,05 »
Har brukt OX Locker foran og bak på TJ'en i over ett år uten noen problem overhode.
Alt er bunnsolid og virker som forventet. Har flippet dem på fra kaldstart i minus 32 en vintermorgen uten problem.
Ja, så er det blitt lettere å skifte olje på akslingene.

Jeg har ikke noen imot å anbefale dem til andre.

Utlogget trylab

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: ox locker
« Svar #14 på: Sø.,20,April,2008,13,26 »
Jeg har gjort litt subjektiv tenkearbeid ang. OX Locker.
Det positive:
Jeg valgte OX fordi dem er enklere i oppbyggingen enn ARB. Ingen kompressor, luft, slanger og elektrisitet. Kun wire styring. Ryker en wirene (forutsatt at du har på begge akslingene) kan du alltids velge hvilken aksel den gjenværende wireren skal være på. Sliter du av en wire kan du alltids få låst diffen i X posisjon, hvis du absolutt må. (med en bolt, gjenværende del av wireren osv). Kun enkel mekanikk uansett.
Hva er ulempen med OX? Du må få plass til 1 eller 2 girspaker inne i bilen. Wirene må justeres riktig. Har du først gjort det, behøver du ikke tenke mer på det.
Tips: Kjøp wire i riktig anbefalt lengde til din bil. Er TJ’en ikke hevet, kjøp/lag brakett for å sikre at smørenippelen/styrestaget foran ikke slår ned i wireren. Normalt er ikke wirerne noe problem, heller ikke resten av lockeren. Det skjønner du når du ser dem. Problemene de forrige eierne (av OX locker fabrikken - flere år siden) hadde, er historie nå. Les tester, det finnes flere. Hvis et verksted evt. monterer sperrene (og kanskje ny utveksling), kan du selv gjøre en del av grunnarbeidet dvs montere spaker og strekke wirer.  Det blir billigere.
Husk: Så lenge sperrene fungerer, spiller det vel ingen rolle om det står ARB eller OX på den. Eller gjør det? Uansett går det ute i felten ikke an å snakke sperrene i orden selv om stemmen i den andre enden snakker norsk. Det blir helt galt å snakke problemer på et produkt før det er erfart. For eksempel, wireren til sperrene på min unimog fra 61 fungerer også helt fint, enda de er mye simplere. Men alle har jo ikke den erfaringen. Forresten - OX locker wirene/spakene kan enkelt bygges om til bruk på unimog, for de som lurer på det. Min erfaring med wire styrte diffsperrer er god. Jeg har ingen erfaring med ARB, men dårlig erfaring med kompressorer på kjøretøy (vann og frostrelatert).