Jeg har gjort litt subjektiv tenkearbeid ang. OX Locker.
Det positive:
Jeg valgte OX fordi dem er enklere i oppbyggingen enn ARB. Ingen kompressor, luft, slanger og elektrisitet. Kun wire styring. Ryker en wirene (forutsatt at du har på begge akslingene) kan du alltids velge hvilken aksel den gjenværende wireren skal være på. Sliter du av en wire kan du alltids få låst diffen i X posisjon, hvis du absolutt må. (med en bolt, gjenværende del av wireren osv). Kun enkel mekanikk uansett.
Hva er ulempen med OX? Du må få plass til 1 eller 2 girspaker inne i bilen. Wirene må justeres riktig. Har du først gjort det, behøver du ikke tenke mer på det.
Tips: Kjøp wire i riktig anbefalt lengde til din bil. Er TJ’en ikke hevet, kjøp/lag brakett for å sikre at smørenippelen/styrestaget foran ikke slår ned i wireren. Normalt er ikke wirerne noe problem, heller ikke resten av lockeren. Det skjønner du når du ser dem. Problemene de forrige eierne (av OX locker fabrikken - flere år siden) hadde, er historie nå. Les tester, det finnes flere. Hvis et verksted evt. monterer sperrene (og kanskje ny utveksling), kan du selv gjøre en del av grunnarbeidet dvs montere spaker og strekke wirer. Det blir billigere.
Husk: Så lenge sperrene fungerer, spiller det vel ingen rolle om det står ARB eller OX på den. Eller gjør det? Uansett går det ute i felten ikke an å snakke sperrene i orden selv om stemmen i den andre enden snakker norsk. Det blir helt galt å snakke problemer på et produkt før det er erfart. For eksempel, wireren til sperrene på min unimog fra 61 fungerer også helt fint, enda de er mye simplere. Men alle har jo ikke den erfaringen. Forresten - OX locker wirene/spakene kan enkelt bygges om til bruk på unimog, for de som lurer på det. Min erfaring med wire styrte diffsperrer er god. Jeg har ingen erfaring med ARB, men dårlig erfaring med kompressorer på kjøretøy (vann og frostrelatert).