Skrevet av Emne: Jippi!!  (Lest 5532 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Jippi!!
« på: On., 3,Oktober,2007,14,12 »
Baksetet er montert, og bilen er omklassifisert til personbil :-) Bilen ble også omregistrert til terrenggående kjøretøy. Driit kult!!   ;D ;D
Er vel kanskje en av de første 4.0literne som er regget med hvite skilt :-)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Jippi!!
« Svar #1 på: On., 3,Oktober,2007,14,15 »
Bilen ble også omregistrert til terrenggående kjøretøy. Driit kult!!   ;D ;D

Hva betyr dette i praksis for kjøretøyet (tekniske løsninger , bruksmessig, tekniske krav osv) ?

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Jippi!!
« Svar #2 på: On., 3,Oktober,2007,14,23 »
Gratulerer!!

Men enig, hva betyr terrengående kjøretøy? Får du lov til å kjøre overalt da  ;D ?

Nå er det med andre ord ingen grunn til at Familien Olsen skal på tur !!!!  ;D

Hvordan gikk det med hevingen og andre ting ? Ikke godkjent og de sjekket heller ikke ?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Jippi!!
« Svar #3 på: On., 3,Oktober,2007,16,15 »
Gratulerer. Er alltid hyggelig å kunne ta med flere glade entusiaster i sportsbilen.  :)
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget LesPaul

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 206
  • 2000 mod TJ
Sv: Jippi!!
« Svar #4 på: On., 3,Oktober,2007,19,50 »
Terrenggående kjøretøy har vel litt mildere krav til alt mulig har den ikke?
Husker ikke om det var her, eller på offroad.no, hvor det sto at terrenggående kjøretøy lettere kunne godkjennes med ombygginger og vinsjer o.l. siden det var mer et arbeidsverktøy.

Ba du bare om å bli registrert som det? Eller har du gjort noe spesielt?
70% of the earth of the earth, is covered by water. The rest is covered by Jeep.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jippi!!
« Svar #5 på: On., 3,Oktober,2007,20,36 »
Vel, jeg får vel kanskje utbrodere mitt møte med Biltilsynet litt mer.

Måtte til Tønsberg for kontroll. De hadde åpen dag på onsdager, jeg var nummer 5 i køen og jeg må si (siden jeg har hatt en del hete feider med BT tidligere) at dette var en meget hyggelig seanse. Meget hyggelig kar i 50 årene. Sjekket seler, at de var e-merket, at de låste osv. kjente på setet osv. Alt var i skjønneste orden. forklarte at det ble jo bare en fire-seter, men det kunne jeg ikke akkurat klage på  ;D Fikk en kommentar om at sofaen var en del renere enn resten av setene  :D
Hadde snakket med BT tidligere i larvik. Der ble det sagt at jeg kunne bestille skiltene der istedet for i tønsberg. Da fikk jeg skilt i løpet av 20 minutter i stedet for flere dager, og siden jeg bor i larvik så sa jeg ja til det.
Kjørte da fra tønsberg til larvik med lapp om godkjenning.
Bilen ellers bemerket han ikke i det hele tatt. Selv ikke med kroppsspråk, og jeg fulgte nøye med for jeg var spent på hvordan dette gikk. 2" fjærløft, 1" bodylift, 1" spacer på fjærene, 35" breie dekk som stikker 2" på utsiden av skjermene. Vinsj forran og greier. Alt ble bare totalt oversett. til min store glede. Så nemlig for meg en meter lang liste med ting som måtte utbedres.
Uansett.
Jeg var tilbake i larvik.  Trakk kølapp, og skulle registrere. alt så ut til å gå silkeglatt. Helt til skiltene ble bestilt. Jeg har avlangt skilt forran og stort firkanta bak. Dette stod ikke i vognkortet. Der stod det at jeg skulle ha avlangt stort både forran og bak. Dette måtte visst bekreftes først. Hun stakkars dama i skranken gjorde så godt hun kunne. Tror faktisk ikke det er en eneste person i tønsberg BT som hun ikke prøvde å ringe. Ingen svarte, og ingen kunne hjelpe. Svaret var at de trodde jeg måtte kjøre tilbake til Tønsberg for å godkjenne bil med stort firkanta bak, eller at jeg måtte bruke avlangt. Men som jeg sa, det er praktisk umulig å montere noe annet stort eller lite firkanta skilt bak. Damen i skranken beklaget seg mange ganger over at dette tok veldig lang tid. Hun sa til og med at hun skjønte hvorfor alle klaget over telefontjenestene demmes flere ganger. Dette var det værste hun hadde vært med på. Til slutt ringte hun sjefen i Tønsberg, og fikk beksjed om at hun kunne gi meg stort firkantet bak. Dette var vel etter en halv time - 45 minutter tenker jeg. Men da fikk jeg det da også skrevet i vognkortet da.

Så nå er jeg den glade eier av TJ med hvite skilt. Er stas med baksete gitt.

Når det gjelder kjøretøygruppen, så er jeg usikker.
den gamle kjøretøygruppen  var N1/311, så spurte han om bilen hadde ORDENTLIG 4-hjulstrekk, og da svarte jeg, "så klart!". Da sa han at da klassifiserte han den som terrengående eller noe sånt. så nå er kjøretøygruppen M1G/101.
Hva det har og si har jeg ingen anelse om. Trodde faktisk ikke at kjøretøyet forandret gruppe når man fikk annen farge på skiltene.
« Siste redigering: On., 3,Oktober,2007,20,38 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: Jippi!!
« Svar #6 på: To., 4,Oktober,2007,11,06 »
Er vel kanskje en av de første 4.0literne som er regget med hvite skilt :-)
Tja, fikk polakkskiltene mine i juni.  ;D
Men gratulerer.
Var på ferie med jentene i sommer, litt lite bagasjeplass ja.
Men går for 3 stykker. Og så er det jo en fin feriebil ellers 8)
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jippi!!
« Svar #7 på: To., 4,Oktober,2007,11,48 »
Spennende tråd... Kanskje det er Tønsberg jeg skal ta en tur til:)

Men fikk du godkjent og skrevet inn 35" i vognkortet?
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jippi!!
« Svar #8 på: To., 4,Oktober,2007,12,01 »
Spennende tråd... Kanskje det er Tønsberg jeg skal ta en tur til:)

Men fikk du godkjent og skrevet inn 35" i vognkortet?

Han forsøkte ikke på det...

Har personlig ikke så god erfaring med Tønsberg.

Dog, da jeg satt i baksetet på CJ'en, så gikk det veldig fint.
Men da var resten av bilen helt orginal...

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jippi!!
« Svar #9 på: To., 4,Oktober,2007,12,15 »
har en sak gående ang. godkjenning av 35. Luftet dette hos Amcar, så vi får se hva som skjer.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jippi!!
« Svar #10 på: To., 4,Oktober,2007,12,25 »
Jeg har også snakket med Amcar om dette, og fikk beskjed om at det beste de kunne gjøre var å referere til eldre Jeeper (sikkert CJ-7) som har blitt (og blir?) godkjent med 35". Og begrunnelsen vil da være at TJ er nyere og "bedre". Men om BT bryr seg så mye om det er vel heller uvist...
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

renegade

  • Gjest
Sv: Jippi!!
« Svar #11 på: To., 4,Oktober,2007,13,24 »
Jeg har også snakket med Amcar om dette, og fikk beskjed om at det beste de kunne gjøre var å referere til eldre Jeeper (sikkert CJ-7) som har blitt (og blir?) godkjent med 35". Og begrunnelsen vil da være at TJ er nyere og "bedre". Men om BT bryr seg så mye om det er vel heller uvist...

Men det er slik at en kan kjøpe felger m/TÜV dokumentasjon som aksepterer 35" på TJ ?

Utlogget Jan-Erik

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1151
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Jippi!!
« Svar #12 på: To., 4,Oktober,2007,13,28 »
Jeg har også snakket med Amcar om dette, og fikk beskjed om at det beste de kunne gjøre var å referere til eldre Jeeper (sikkert CJ-7) som har blitt (og blir?) godkjent med 35". Og begrunnelsen vil da være at TJ er nyere og "bedre". Men om BT bryr seg så mye om det er vel heller uvist...

Men det er slik at en kan kjøpe felger m/TÜV dokumentasjon som aksepterer 35" på TJ ?


TÜV papirer er dem vel nødt til å godta. For min del så har jeg ikke TÜV papirer på felgene mine. Har ikke sjekket opp om det finnes, men jeg tviler. Cragar Rockcrawler 15/8.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Jippi!!
« Svar #13 på: To., 4,Oktober,2007,15,13 »
behøver ikke tüv papirer på felgene.
Amcar lager anbefaling på 10" felg med dekkdimensjon som passer. Har aldri hørt om at CJ ble levert med 35".
Det amcar sa til meg var at CJ hadde blitt levert med 33" en gang, og det er denne modellen de sammenligner med. så papirer på 33" er greit å få. 35 blir egentlig litt i overkant av det de anbefaler. Men for å være helt ærlig, og jeg veit jeg gir ris til egen bak nå. Men jeg syns hele den anbefalings greine til amcar er rimelig tynt egentlig. og jeg syns faktisk det er rart at BT godtar dette papiret.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

renegade

  • Gjest
Sv: Jippi!!
« Svar #14 på: To., 4,Oktober,2007,15,18 »
behøver ikke tüv papirer på felgene.
Amcar lager anbefaling på 10" felg med dekkdimensjon som passer. Har aldri hørt om at CJ ble levert med 35".
Det amcar sa til meg var at CJ hadde blitt levert med 33" en gang, og det er denne modellen de sammenligner med. så papirer på 33" er greit å få. 35 blir egentlig litt i overkant av det de anbefaler. Men for å være helt ærlig, og jeg veit jeg gir ris til egen bak nå. Men jeg syns hele den anbefalings greine til amcar er rimelig tynt egentlig. og jeg syns faktisk det er rart at BT godtar dette papiret.

Dette gjelder for TJ antar jeg ?

4WDH har salg på felger om dagen, "kjøp 4, betal for 3" og jeg er svært fristet til kjøpe 10" til TJ'en...