Skrevet av Emne: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter  (Lest 6079 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #15 på: Ma.,13,November,2006,08,09 »
Nei de er ikke noe glade i å gå på vann. Samt at strøm blandet med fuktighet er bare krøll.. Så det å drukne jeepèr i vann er ikke så lurt.

En kompis av meg hadde en TJ som hadde prøvd å svømme på 10meter dyp. Den dykket, men klarte liksom ikke helt å komme opp til overflaten igjen. Ble liggende der i 1mnd før de fikk den opp igjen.

Etter å ha blitt spylt grundig å byttet det meste av elkomponenter. Var bilen på veien igjen, men langtids skadene viste seg å komme ganske fort. Den rustet på de merkeligste steder..

Dette var litt off topic meen  ::)
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #16 på: Ti.,14,November,2006,21,54 »
Og det var ferskvann, eller ?

(jeg har en svarteliste over alle Jeeper som har vært i Danmark og kjørt i sjøen.  Ikke kjøpe !)
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #17 på: Ti.,14,November,2006,22,58 »
Det skjer noe med jeepen din når du kjører på strendene i Danmark, det er ikke lurt. :-[

Lurer på hva manskapet på denne amerikanske ubåten tenkte på ???

De fraktet en Jeep fra Pearl Harbor og tvers over hele Stillehavet. De hadde riktig nok motor og dekk ombord. Men resten av jeepen var surret fast utvendig på ubåten...

Mannskapet gjorde kanskje rett da, de byttet bort jeepen til en destroyer mot tre gallon iskrem ;D



Sorry for litt på siden av tråden din Per ::) Men håper sporer inn tilbake på feilsøkingen av motoren din.
« Siste redigering: Ti.,14,November,2006,23,02 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #18 på: On.,15,November,2006,15,07 »
Og det var ferskvann, eller ?

(jeg har en svarteliste over alle Jeeper som har vært i Danmark og kjørt i sjøen.  Ikke kjøpe !)



Nei det var ikke i ferskvann. Det var en dust som ikke hadde råd til lånet på den, kjørte på utsiden av ei brygge i tønsberg kanten et sted ??

han jeg kjenner kjøpte bilen etter at forsikringen hadde hentet den opp..

Vel jeg har vært i Danmark flere ganger å kjørt, man trenger ikke å drukne bilen selv om man er der nede å kjører.. Tror ikke det å kjøre i vannkanten gjør så mye med bilen. Ta en stopp på e18 å smak på den sørpa som er der nå , den er det mye større konsentrasjon salt i enn det er i sjøen.

Så jeg ville ikke vært redd for å kjpe en bil som har vært der nede. Jeg ville heller vært mere skepsik til en jeep som ikke har vært vasket hele vinteren, å kun kjørt i byen med salting...
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

  • Gjest
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #19 på: Ti.,21,November,2006,20,49 »
Da er jeg litt nærmere en konklusjon:

Har bytta rotor'n og fordelerlokket.  Det var ganske lurvete, men jeg tror ikke det var problemet.

Kondens derimot (eller rettere sagt: vann på tanken).

Det som var så mystisk, var at den gikk fint en kort stund før den begynte å hoste & harke.
Men den korte stunden den gikk ålreit, det var antageligvis før den fikk kjørt ut den bensinen som var i røret fra tanken til motor'n...

Når da den hadde stått en stund, så sank vannet ned til bunnen av tanken & kom dermed som omtrent rent vann frem til motor'n (etter en kort stund)

Har nå dumpet på 1 liter kondens (vann) fjerner, og nå virker den ok igjen.

Så da får jeg fortsette med å ta på et par dl hver gang jeg fyller bensin.

Vi får de de nærmeste dagene, det er meldt mye regn...


renegade

  • Gjest
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #20 på: To., 4,Januar,2007,18,39 »
Hmmmmmm, tja, er jeg egentlig noe lenger ??

Tok av IAC'en, det var en del sot osv. på den.  Gjorde den (og huset den sitter i) ren, og tomgangsproblemene ble en god del bedre.
Prøvde å starte den uten IAC'en og da går den faktisk ganske bra på tomgang (må seff. være IAC m/høyre foten...).

I dag så ville den nesten ikke starte, men *NÅ* satt den ihvertfall en feilkode - CPS'en.
Det rare er at etter en liten stund, så kom den igang, og da gikk den helt fint.

Den kan gå fint lenge, for så å begynne å fuske voldsomt.  Da detter turteller'n "som en stein", mens motor'n slakker av av i samme takt som farta på bilen minsker (er manuell kasse).
Jeg mener at cpu'n får turtellersignalet fra nettopp cps'en, så at turteller'n faller som en stein, det er vel som forventet.

Når jeg først fikk den igang (bånn gass osv), så virket det som om den trengte noen sekunder med masse juksing før den beynte å gå rent, det tok liksom en del tid før den fant ut av hva som forgikk...

Dette er det minst 2 forklaringer på: enten så er det slik at bare du får den igang (uten cps'en), så vil motor'n gå på bare kamsensor'n.  Eller så er det fuktproblem et sted, som gjør at den gradvis kommer.

Uansett, tenkte at jeg skulle bytte den, var det noen som hadde kjøpt den for en grei penge i Gnore.  Prøvde meg hos aarnes, Klintberg og us autoparts i Trondheim, men ingen hadde den inne...

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #21 på: To., 4,Januar,2007,20,21 »
Dette er vel ikkenoe mer å tukle på...? Hiv inn et grisehjerte smed en gang, så slipper du å knote med strikken  ;)

Sliter faktisk litt selv om dagen. Speedometeret funker best når det er kaldt i lufta og når den detter som en sten til null så slitter bilen med å gå ned på tomgang  når jeg kjører / triller inn mot kryss, stopp etc. Da blir motoren akkurat som om IAC`en er på bærtur. Turtallet detter nesten til kvelningspunktet før han stabiliserer seg. Motoren går lett og ryddig ellers, problemet kommer kun når speedometeret konker og jeg trykker inn klutsjen i fart....

Gleder meg mer og mer til en åtter selv....
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #22 på: Ti.,11,Mars,2008,20,26 »
Trekker denne frem fra glemselen:

Jeg er nå ganske sikker på at problemet er vann på tanken.
De siste dagene så har den fusket mer og mer rett etter oppstart.

Så i går kveld dumpet jeg på en 1/2 liter kondensefjerner på 1/2 tank.
Når jeg startet den til morgen idag, så gikk den helt fint uten noen feilslag.
Kjørte t/r Drammen i øs regnvær, så i kveld så fusket den bittelitt igjen.

Så nå skal jeg kjøpe noen flasker kondens fjerner & dumpe på 1 liter de neste gangene jeg fyller bensin.
Så får vi se om det løser problemet.