Per jeg har studert el tegningene. (takk hugo)
Sjekk sikring nummer 21. Den er til heating av o2 sensor. hvis den er gåen tror jeg du vil få de symtomene dine. Men jeg er ikke sikker da jeg er laaaaaaangt unna en jp nå
En oppdatering:
Har ikke fått gjort så mye annet enn å studere noen skjemar + Haynes manualen.
Jeg vet nå hva slags O2 sensor som sitter i TJ, det er varianten som genererer en spenning (det finnes 2 hovedtyper, en med variabel motstand og en med variabel spenning)
Spenningen ligger å svinger mellom ca. 0,1 volt (helt mager) og 0,9 Volt (helt fet) - synes jeg å huske.
Reguleringssløyfa med injectorene osv. greier ca. 5 sykluser pr. sekund, dvs. sensor'n oppdager en fet blanding, cpu'n korrigerer mot magert, hvorpå sensor'n detekterer dette og sender mager spenning til cpu'n, hvorpå cpu'n korrigerer mot fet osv. Tempoet er ca. 5 ganger pr. sekund.
Siden den middelveriden er på ca. 0,45 volt, så skal jeg koble fra sensor'n, koble opp et potmeter, justere dette til ca. 0,5 v, starte motor'n, varme den opp og se hva som skjer. Går den da sånn sirka ok, så er det O2 sensor'n som er gåen.
Hvordan kan en så sjekke sensor'n ?
Jo, ta den ut & koble på et multimeter.
Varm den så opp med en propanflamme fra en skibrenner eller lign. Det er viktig at *hele* sensordelen er inni flammen, der er det nemlig ingen oksygen (igjen), så da vil sensorn i.l.a. ca. 0,1 sek. eller så, gå til helt magert. Og motsatt, fjern flammen, og da skal den i.l.a. 0,1 sek gå til helt fet. Hvis den bruker vesentlig lengre tid, da må den skiftes. Tilsvarende hvis spenningen ligger utenfor spek, så må den også byttes.
Siste (første ?) test er å sette spenning på heather kretsen, kobl den på bilen & sjekk om den blir varm, vær litt forsiktig her, den skal bli noen 100 grader...
Den har 4 ledninger, 2 til signal og 2 til pre-heather kretsløpet.
På 97 og nyere, så er pre-heathing koblet over sikring 21.
På inntil 95, så er pre-heathing koblet sammen med en del andre ting, og er koblet på en annen sikring (enn 97 og nyere)
Og hvor den er på min ? Tja, si det...
OG: såvidt jeg kan se, så har seff (!!) sensorkretsen & heathing kretsen byttes plass fra 95 til 97, dvs, sensor er på pinne 3-4 på den ene og 1-2 på den andre. Hva det er på min midt-i-mellom modell, tja si det ?
Det var vel sålangt jeg har kommet.