Skrevet av Emne: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter  (Lest 6078 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

  • Gjest
Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« på: Ma.,23,Oktober,2006,22,50 »
Ok, her er hva som sjker:
Den starter ok, men etter noen sekunder så begynner den å snuble, muligens feiltenne, går røft, virker ikke som om den tennner som den skal.  Ikke er det noe kraft i den heller.

Så, når den har fått varmet seg opp litt, så er den som normalt.

Dette gjentar seg selv om motor'n er 1/2 varm, virker nesten som om det er timer på startup funksjonen.

Idag har den snublet et par ganger også etter at den er blitt varm.

Jeg vet at jeg muligens har en eksoslekkasje, men den har vært der lenge.

Jeg tror muligens det ikke er fueltilførselen, virker nesten som et sensorproblem, men hvilken ?


Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #1 på: Ma.,23,Oktober,2006,22,55 »
Sjekk sensoren bak cat`en. Når den hoppa av fra min så gikk den som en sau, og jaga på tomgang. Kan være denne som sliter..
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #2 på: Ti.,24,Oktober,2006,11,51 »
Sjekk sensoren bak cat`en. Når den hoppa av fra min så gikk den som en sau, og jaga på tomgang. Kan være denne som sliter..

Njaaa, mend a skulle vel problemet vært der hele tiden ?  Nå er dette et problem kun ved start, så fort nåla beveger seg av endestoppen (rundt 45-50 grader), så går den som den skal.

Flere forslag ?

Joa, jeg vet det mest innlysende - bytt motor.  Og det er forsåvidt på skinner, men jeg må ha flyttet en varebil med gåen motor foran garasjen & flytte ut Fiat cab-prosjektet til kona.  Noen som har tilgang på lagringsplass i Tønsberg området over vinter'n ?


« Siste redigering: Ti.,24,Oktober,2006,11,57 av renegade »

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #3 på: Ti.,24,Oktober,2006,12,49 »
Sitat
Flere forslag ?
Joa, jeg vet det mest innlysende - bytt motor. 
Vet om en billig & sprek...2.5L  ;)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

renegade

  • Gjest
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #4 på: Ti.,24,Oktober,2006,14,49 »
Sitat
Flere forslag ?
Joa, jeg vet det mest innlysende - bytt motor. 
Vet om en billig & sprek...2.5L  ;)

<he-he> takk, men det har jeg sjæl.

Bytte motor, girkasse og transfer er forsåvidt allerede under kontroll.
Men jeg hadde ikke planlagt å bytte før til våren, dels fordi jeg har noen tanker rundt stroking og
dels fordi da er sykkelsesongen igang igjen.
Meeeeen, kanskje det bilr hyttebygging til våren, så da får jeg vel muligens ikke tid til noe motorbytte.
Vi får se, vi får se.

Andre forslag til hvilken feil dette kan være ?

Utlogget Skyjacker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 309
  • JK-09
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #5 på: On.,25,Oktober,2006,10,42 »
Jeg hadde lignende problem med min tidligere TJ-97. Da var det feiltenning i en sylinger. Det kom fukt i en sylinger i regnvær. Da motoren ble varm var fukten vekke, og bilen gikk som normalt. Det viste seg at topp`en var knekt i et av festen til "blokka". Jeg skiftet topp, og alt funket etter det. Men det kostet en del for ny topp, som jeg kjøpte brukt.  :P

Jeep Wrangler JK-09

Utlogget Sætre

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #6 på: On.,25,Oktober,2006,13,06 »
Tomgangproblemer pleier ofte å være relatert til IAC. Prøv en rens av den, og sjekk at den ikke sitter fast.

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #7 på: On.,25,Oktober,2006,14,31 »
Sitat
Njaaa, mend a skulle vel problemet vært der hele tiden ?  Nå er dette et problem kun ved start, så fort nåla beveger seg av endestoppen (rundt 45-50 grader), så går den som den skal.

Dårlig kontakt / brudd ikabelen.... Når eksosen blir varm så utvider metallet seg og du får igjen kontakt... ???

Vet ikke, det kan jo være som Sætre sier, at det er IAC`en.
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

renegade

  • Gjest
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #8 på: On.,25,Oktober,2006,16,16 »
Sitat
Njaaa, mend a skulle vel problemet vært der hele tiden ?  Nå er dette et problem kun ved start, så fort nåla beveger seg av endestoppen (rundt 45-50 grader), så går den som den skal.

Dårlig kontakt / brudd ikabelen.... Når eksosen blir varm så utvider metallet seg og du får igjen kontakt... ???

Vet ikke, det kan jo være som Sætre sier, at det er IAC`en.

Har faktisk tenkt akkurat samme (kabel) tanken...
Skal sjekke IAC'en også.

Noen flere ideer ?


Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #9 på: To.,26,Oktober,2006,16,56 »
Ville sjekket vann temperatur-sensoren.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #10 på: Lø., 4,November,2006,03,39 »
Per jeg har studert el tegningene. (takk hugo)

Sjekk sikring nummer 21. Den er til heating av o2 sensor. hvis den er gåen tror jeg du vil få de symtomene dine. Men jeg er ikke sikker da jeg er laaaaaaangt unna en jp nå  :'(
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

  • Gjest
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #11 på: Lø., 4,November,2006,13,10 »
Per jeg har studert el tegningene. (takk hugo)

Sjekk sikring nummer 21. Den er til heating av o2 sensor. hvis den er gåen tror jeg du vil få de symtomene dine. Men jeg er ikke sikker da jeg er laaaaaaangt unna en jp nå  :'(

Gynger er'e der du er nå ...?
Skal gå ut å sjekke sikring # 21 med engang.


renegade

  • Gjest
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #12 på: On., 8,November,2006,20,51 »
Per jeg har studert el tegningene. (takk hugo)

Sjekk sikring nummer 21. Den er til heating av o2 sensor. hvis den er gåen tror jeg du vil få de symtomene dine. Men jeg er ikke sikker da jeg er laaaaaaangt unna en jp nå  :'(

En oppdatering:
Har ikke fått gjort så mye annet enn å studere noen skjemar + Haynes manualen.

Jeg vet nå hva slags O2 sensor som sitter i TJ, det er varianten som genererer en spenning (det finnes 2 hovedtyper, en med variabel motstand og en med variabel spenning)

Spenningen ligger å svinger mellom ca. 0,1 volt (helt mager) og 0,9 Volt (helt fet) - synes jeg å huske.

Reguleringssløyfa med injectorene osv. greier ca. 5 sykluser pr. sekund, dvs. sensor'n oppdager en fet blanding, cpu'n korrigerer mot magert, hvorpå sensor'n detekterer dette og sender mager spenning til cpu'n, hvorpå cpu'n korrigerer mot fet osv.  Tempoet er ca. 5 ganger pr. sekund.
Siden den middelveriden er på ca. 0,45 volt, så skal jeg koble fra sensor'n, koble opp et potmeter, justere dette til ca. 0,5 v, starte motor'n, varme den opp og se hva som skjer.  Går den da sånn sirka ok, så er det O2 sensor'n som er gåen.

Hvordan kan en så sjekke sensor'n ?
Jo, ta den ut & koble på et multimeter.

Varm den så opp med en propanflamme fra en skibrenner eller lign.  Det er viktig at *hele* sensordelen er inni flammen, der er det nemlig ingen oksygen (igjen), så da vil sensorn i.l.a. ca. 0,1 sek. eller så, gå til helt magert.  Og motsatt, fjern flammen, og da skal den i.l.a. 0,1 sek gå til helt fet.  Hvis den bruker vesentlig lengre tid, da må den skiftes.  Tilsvarende hvis spenningen ligger utenfor spek, så må den også byttes.

Siste (første ?) test er å sette spenning på heather kretsen, kobl den på bilen & sjekk om den blir varm, vær litt forsiktig her, den skal bli noen 100 grader...

Den har 4 ledninger, 2 til signal og 2 til pre-heather kretsløpet.
På 97 og nyere, så er pre-heathing koblet over sikring 21.
På inntil 95, så er pre-heathing koblet sammen med en del andre ting, og er koblet på en annen sikring (enn 97 og nyere)
Og hvor den er på min ? Tja, si det...

OG: såvidt jeg kan se, så har seff (!!) sensorkretsen & heathing kretsen byttes plass fra 95 til 97, dvs, sensor er på pinne 3-4 på den ene og 1-2 på den andre.  Hva det er på min midt-i-mellom modell, tja si det ?

Det var vel sålangt jeg har kommet.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #13 på: Sø.,12,November,2006,13,23 »
Funnet ut noe mer om tj din eller ?
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

  • Gjest
Sv: Hmmmm, motortrøbbel 2,5 liter
« Svar #14 på: Sø.,12,November,2006,21,04 »
Funnet ut noe mer om tj din eller ?

En del:
Tok ut oxygen sensor'n idag & testa den.  Den ser ut til å funke som den skal.  Test med poropanflamme, og den veksla fint mellom ca. 0.2V og 0,9-1 volt.  I tillegg så sjekka jeg heather kretsen, den hadde ca. 6 ohm, hvilket betyr at den dra ca. 2 Amp på 12 V, hvilket igen betyr ca. 24 W.  Skal sies at det er ikke utenkelig at den endrer motstandsverdi når den blir varm, sjekka ikke det.
Så O2 sensor'n er mest sannsynlig i orden.

Satt den på plass igjen med litt kobberfett.


Lea & lirka på alle kabler & kontakter jeg kom til, inkl. batteriledningene av/på + fjerna irr.
Kableklysa fra computer'n som går ned bak batteriet hadde mye fukt og irr i seg + at den korrugerte plaststrømpa har begynt å gå i oppløsning.  Har forøvrig 3 plugger inn i computer'n.

Etter alt dette startet jeg den opp igjen, og bortsett fra litt snubling / feiltenning når den er kald/halvvarm, så går den nå faktisk som den skal når den blir varm.

Så min nåværende teori er flyttet til et fukt problem, evn. at det har vært dårlig kontakt ett-eller-annet sted.
Det regnet & var generellt veldig fuktig da den begynte å feile, de siste dagene har det vært realtivt tørt.
Jeg har en mulig lekkasje i tanken, så hvis det har kommet fuktighet inn der, så kan det forklare startup problemen.

Så nå har jeg kjøpt 1 liter med kondensfjerner & hatt på en 2-3 dl.  Skal prøve den litt i nærområdet de neste kveldene, så får vi se...