Skrevet av Emne: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1  (Lest 3487 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« på: Ma., 9,Juli,2012,02,30 »
Litt småjobb idag før jeg starter på litt større jobb. Må få denne jeepen på veien snart, den har jo bare stått i 16 mnd  :o (se annen lang tråd om rustproblemene på foraksling bl.a.)
Har hatt et drøyt halvt års pause med hele greia da jeg har hatt andre biler med 4WD tilgjengelig, samt manglet garasjeplass. Men nå er det jo fint ute  :) Og ikke så mye som gjenstår.... forhåpentligvis.

Det var mye oljedritt på hele bunnpanna, men etter en god runde med CRC quickleen så det fint ut.
Ser ut som det er svetting fra flensen langs skråhjørnet på bunnpanna.
Alle skruene/mutrene hele veien rundt var relativt løse, så jeg trakk dem til med de foreskrevne 13 Nm, men om det løser problemet gjenstår og se.
Burde vel ha tatt ned bunnpanna nå som forakslingen er ute, men den braketten til kjølerørene til giroljen ? virker vanskelig å få vekk uten å evt. ødelegge den, siden rørene er så stive.



Ikke fullt så hyggelig med lekkasje av kjølevæske. Det drypper under her, ser noen dråper midt på bildet (rosa frostvæske).
Kan det være toppakningen? Måtte etterfylle bortimot en liter.

Motoren startet forøvrig på første omdreining etter å ha stått nesten et år siden forrige prøvestart  :) Og ingen ulyder eller eksosrøyk, hverken grå eller hvit.
Sist bilen var i ordinær drift var februar 2011  :(



Videre vedr. bunnpluggen (oil sump drain plug) og moment.
På side 9-45 i servicemanualen står det 79 Nm. Har aldri hørt om så stort moment på en bunnplugg.
På side 9-64 under momentspesifikasjoner så står det 54 Nm som høres mere normalt ut. Har holdt meg til det.
Noen synspunkter om det ?
« Siste redigering: Ma., 9,Juli,2012,02,55 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget cat-vi

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 283
Re: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #1 på: Ma., 9,Juli,2012,14,53 »
Har litt lekasje på bunnpanna selv, det er vist ingen pakning på denne så pakning på tube burde løse problemet, får se  på det ved neste olje-skift. Har aldri bukt noe moment på tappeplugger så der har jeg ikke noe godt å komme med, men man drar sikkert noe for hardt når man ikke bruker momentnøkkel så det er sikkert ingen dum ide det, god sommer.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #2 på: Ma., 9,Juli,2012,18,12 »
Snodig med frostvæskelekkasjen der ja, tro hvor det kommer fra? På min så hadde nok bunnpanna vært nede en gang i tiden, det var brukt noe pakningsgreier på tube. Den var ihvertfall helt tørr og fin etter 205` km.

Ang. bunnplugg så har heller ikke jeg brukt momentnøkkel.

Utlogget Truls Clausen Waage

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Re: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #3 på: Ma., 9,Juli,2012,18,48 »
Har du sjekka vannpumpa? Jeg måtte nylig bytte både vannpumpe og thermostat pga. lekkasje av frostvæske  :)
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #4 på: Ti.,10,Juli,2012,01,08 »
men vannpumpe og termostat er jo foran så det er neppe derifra disse dråpene stammer fra.

Det er ingen pakning mellom bunnpanne og "mellomstykket" eller "mellomstykket" og blokka ifølge delelista. Så her har de nok brukt gugge på fabrikken.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #5 på: On.,25,Juli,2012,16,19 »
Funnet ut noe mere ang. kjølevæskelekkasjen teerex?

Jeg kom til å tenke på frostpluggen i bakkant av toppen til syl.5, den står da mot torpedovegg/kupe..litt trangt å komme til for en kontroll da.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #6 på: On.,25,Juli,2012,16,30 »
Nei har ikke funnet ut noe enda. Får sjekke litt nærmere etterhvert, men det er sikkert noe som er vrient å fikse  :o
« Siste redigering: On.,25,Juli,2012,16,33 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #7 på: Fr., 3,August,2012,02,22 »
sånn ser bakerste del av toppdekselet ut. masse krystaller og fuktdråper.
er det bare fordi den har stått lenge eller er det her et sted lekkasjen er kanskje ?




Kanskje bilen er fornærma fordi jeg ikke har fått den ferdig ennå  :P Som straff for lekkasjen har jeg gitt bilen et nytt navn... (jepp, den blir snart ferdig).

« Siste redigering: Fr., 3,August,2012,02,27 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #8 på: Ti.,21,August,2012,00,16 »
Laget meg Dana 30-pakning av 1 mm gummiark fra biltema. tro om det blir bra  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Re: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #9 på: On.,26,September,2012,23,24 »
Funnet ut noe mere ang. kjølevæskelekkasjen teerex?

Jeg kom til å tenke på frostpluggen i bakkant av toppen til syl.5, den står da mot torpedovegg/kupe..litt trangt å komme til for en kontroll da.
Kjølevæskelekkasjen ga seg visst tydeligvis stort sett da bilen ble tatt i bruk igjen. Mulig det hjalp litt at jeg skifta noen slangeklemmer til Defa slangevarmeren, men det forklarer jo ikke lekkasjen bak motoren. Men har ikke måttet etterfylle noe kjølevæske enda iallefall.
Bunnpanna er også fin og ren, hjalp nok å stramme skruene ja.

Her fra en finn-annonse:



http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37410749
« Siste redigering: On.,26,September,2012,23,35 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #10 på: On., 2,Januar,2013,01,40 »
Etter ca 3 mnd drift og 2000 km (etter perioden med ca 18 mnd stillstand) er det ingen lekkasjer av noen betydning på bilen nå. Bank i bordet  :)

Eneste er svetting fra bakre diff (simmerring på yoken) men det har det vært helt siden 2009, bare litt mere nå. Men tar det til våren.
Det er nå straks 13 år siden bilen ble produsert. Tenåring altså  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #11 på: Ti.,13,August,2013,22,36 »
Etter snart et års drift og fortsatt ingen lekkasjer fra motor/gir. Hverken olje eller frostvæske. Hvor lenge kan det vare tro?  :P
« Siste redigering: Ti.,13,August,2013,22,40 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #12 på: On.,14,August,2013,15,44 »
Men så bra da! :)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Re: Diverse vedr. oljeskift, lekkasjer osv. WJ 3.1
« Svar #13 på: Ma., 6,Juli,2015,22,35 »
Funnet ut noe mere ang. kjølevæskelekkasjen teerex?

Jeg kom til å tenke på frostpluggen i bakkant av toppen til syl.5, den står da mot torpedovegg/kupe..litt trangt å komme til for en kontroll da.

Ja nå har jeg funnet ut hvor lekkasjen var... tok jo bare noen få år. Men lekkasjen tiltok betraktelig siste halvår.
Strammet disse spinkle boltene litt på "coolant manifold" og så var lekkasjen stoppet.
Var nok bare en pakning som hadde fått litt medfart etter bruk av systemrens og 88 graders termostat med derpå noe høyere trykk i systemet.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.