Hei
Har et problem med min WJ 98 mod 4.0l Laredo.
Etter å skulle prøvekjøre bilen tidligere i vinter etter bytting av bremser, bakre eksospotte, drivknutemansjett og noen andre kosmetiske ting fikk jeg opp en varsellampe i bilen med "check engine". Bestilte meg en OBD2 scanner, og dette tok noen uker og bilen stod urørt i ca.2 uker før jeg fikk denne. Når den kom i posten fikk jeg koblet den opp mot appen "torque" og når jeg da skulle starte bilen ville den ikke starte ordentlig, men putret og smalt på rund 1000-1300 rpm. Ville kun gå ved full gass, og døde om jeg slapp gassen. Torque appen viste da en feilkode med O2 sensor bank 1 sensor 2. Prøvde med motoren igang en god stund for å se om den ville å ordentlig, men uten hell. Da jeg kikket under bilen etter å ha prøvd en stund var eksosanlegget rødglødende varmt.
Etter å ha lest en del på nettet bestilte jeg ny O2 sensor fra Amerikanske bildeler, og prøvde denne, men fikk nå ikke start i det hele tatt. Motor sviver fortsatt når jeg vrir om nøkkel. Etter noen google søk på delenummeret på O2 sensor viste det seg at jeg hadde fått feil sensor, og den jeg fikk var til 4,7l motoren. Fikk derfor ny O2 sensor av leverandøren idag, og prøvde idag på nytt med denne O2 sensoren som skal være riktig, men akkurat samme problem. Motor sviver, men starter ikke. OBD2 scanner viser ingen feilkoder, men det står en varsellampe i dashbordet med "Check gauges".
Fant også en prosedyre for å resette PCM ved å kortslutte batteriterminalene (skrudd av batteri selvfølgelig) i 30 sek og deretter slå på tenning, slå på lyd i 10 sek, deretter slå av lys og tenning. Dette hjalp ingenting. Har sjekket alle sikringer også.
Vet ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke på dette. Håper det er noen som kan ha greie på dette, og eventuelt har en metode for feilsøking.
Takknemlig for alle svar som kan hjelpe her