Hei!
I "trådene" Stein la ut, var det veldig mye motor-prat, og hva man måtte/kunne gjøre/kunne gå galt etter man kjøpte bilen.
Men noen helt konkrete feil relatert til akkurat TJ, og ikke bare generelle ting når man kjøper bil kan være som under. (Regner med det dreier seg om 2,5 bensin)
-Pinnebolt eksosmanifold (bakre bolt) løs/knekt. Eksoslekkasje høres
-Horn viker ikke ? ABS- lampe lyser? Defekt slepering i ratt. Typisk 2000-2500 ferdig skiftet
-Ujenve bremser foran, kast i skiver, bremser pulserer. Slik er det bare . Kjøp uoriginale skiver, kjør en stund, tas av og dreies og monteres igjen. Daaaaa blir det bra.
-Oksygensenser/lambdasonde (må sjekkes med diagnose-apparat)
-Bremser bak "hugger" i vått vær. XJ-syndrom. Forhandleren har kur for dette. Nye bremsepumper og bånd bak. Byttes til delenummer 04313056 (pumper) og bånd til 95 mod.
Chrysler Voyager.
-Irr på speil og hengsler til bakluke. Sånn er det bare.
-Lekkasje simring inn på bakaksel (pinjong-simring)
-Sjekk også andre enden, altså simring simring ut fra girkasse.
Disse "kan/skal" det dryppe litt/svette av, men ikke fosse ut av.
-Skiltlys bak, knuste glass pga. sol/avvfetting/salt osv.
Dette var littegrann jeg kom på i farten
O2 sensor kan også sjekkes på annet vis:
4 tråds: 2 tråder er glødesprialen, kan måles med et vanlig mulitmeter innstillt på ohm området.
Selve o2 sensoren (de 2 andre trådene), ta ut sensor'n av manifolden, sett den forsiktig fast i ei skrustikke, varm den med en vanlig propan flamme. Sørg for at hele sensortippen er inni flammen (ingen oksygen), sjekk hvilken spenning du får på de 2 trådene. Ta flammen bort & sjekk hvilken spenning du nå har. Veksl så litt frem tilbake mellom flamme / ikke flamme. spenningen skal gå fra det ene til det andre på under 0.1 sekund eller så. Spenningene du skal få, er ca. 0,9 til 1 volt og ca. 0,2 volt eller så.
Se forøvrig på nettet, finnes mer info der.
En ting til som du skal sjekke:
Vifta til varmeapparatet, den har 4 posisjoner, og turtallet / hastigheten blir styrt med at det blir koblet inn varierende motstander i serie med vifta. Uheldigvis, så er disse motstandene "noe" underdimensjonert. Hvilket betyr at de blir svidd av etter en stund...
Sjekk nøye at hastigheten endrer seg når du bytter mellom de 4 posisjonene. Hvis hatsigheten ikke endrer seg, så regn med at 1 eller flere er svidd. Noen ganger så lukter det tom svidd etter en stund på en bestemt posisjon...
Fiksen er å kjøpe ny bryter m/motstander, men det funker bare for en stund, så svir de seg på nytt.
Jeg driver å leter på nettet etter en fullelektronisk styring som kan benyttes i steden, har funnet noen, men skal sjekke litt mer.
Alternativt, så kan en sjekke hvilken størrelse det er på de orginale motstandene, både ohm og effekt (watt). Så kan en slå opp i Elfa katalogen og finne noen med samme ohm verdi, men vesentlig større effektkapasitet. Hver da forberdet på at de nye motstandene ikke vil passe fysisk på samme plassen, en må da lodde på noen ledninger & montere motstandene et annet sted.