Skrevet av Emne: Bremserør 3/16"  (Lest 5058 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Bremserør 3/16"
« på: Sø., 6,November,2011,20,23 »
Hei, skulle bytte bremsesylindre og bremseslangen fra rammen til akslingen bak og da røk bremserøret fordi nippelen satt fast i bremserøret og ikke lot seg skru av på en skapelig måte selv etter å ha blitt søyet i flere dager med WD40 og varmet en del med gassbrenner.

Jeg har også tilsvarende problem oppe ved rammen hvor bremserøret møter slangen, og er redd dette også kommer til å bli ødelagt når jeg prøver å skru det av.

I Haynes-manualen står det at man skal bruke bremserør i stål, og ikke i kobber (som de har på biltema).

Har handlet en del fra quadratec og jeep4x4center.com tidligere, men fant ikke slike bremserør ferdig bøyd osv.

Fant noe på ebay som var interessant, men jeg hadde strengt tatt ikke planer om å bytte bremserør på hele bilen:

http://www.ebay.com/itm/STAINLESS-BRAKE-LINE-KIT-87-95-JEEP-YJ-DISC-WITHOUT-ABS-/390224372465?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AJeep%7CModel%3AWrangler&vxp=mtr&hash=item5adb2f62f1#rpdId

Fungerer det greit å lage bremserør i stål og bøye dem til selv, eller bør jeg gå for et ferdigbøyd sett som det over?

Er bremserør i stål noe man får fatt i på f.eks. bilxtra eller liknende?
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig

Utlogget Free

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
  • Grand Cherokee Zj 5,2 -94
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #1 på: Ma., 7,November,2011,13,36 »
Heisan; har selv vært gjennom det samme. I USA bruker de ikke kobber fordi det ikke tåler å bøyes like mange ganger som stål. Bøyer du forsiktig, er dette ikke noe problem. Så;
1) Kjøp 3/16 kobberrør på rull hos Biltema, den nest dyreste kvaliteten er ok.
2) Kjøp flenseverktøy for dobbelkoning (krav i Norge til dobbelkoning) hos Biltema til 299. Øv deg på 3-4 dobbekoninger, så er du proff. Mål til røret og gjerne bøy det også etter mal av det gamle, kutt det nye, tre på niplene, dobbelkon endene og monter. Lykke til.

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #2 på: Ma., 7,November,2011,17,26 »
« Siste redigering: Ma., 7,November,2011,19,11 av Geir G K »
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Rune P

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 30
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #3 på: Ma., 7,November,2011,18,44 »
Jeg husker læreren på bilskolen sa vi måtte ha dobbelt opp med fester ved bruk av kobberrør enn det som var ved de orginale stålrøra.Dette er vel fordi kobberet blir stivt og sprekker hvis det blir stående å vibrere.

Amerikanerene bruker ikke kobber som bremserør i det hele tatt.
På Amerikanske forum har jeg lest diskusjoner ang. dette mellom Amerikanere og Europeere og de mener vi er stein gærne som bruker kobber.Det må for all del uansett f....n ikke brukes kobber i det hele tatt.Det er direkte livsfarlig osv... Rart vi lærer å bruke det på skolen da ?Og at det selges overalt hvor bremserør selges på rull.

Hvis Haynes rep. bøkene er fra Usa er det vel derfor det står som det gjør.

For ordens skyld skal jeg si at det er snart trettifem år siden jeg gikk på den skolen men jeg har jobba på bilverksted siden den gang og har aldri hørt noe om at kobber er forbudt eller farlig å bruke.

Jeg har brukt de fra biltema som er litt dyrere som er en blanding av nikkel og kobber.Ikke fordi jeg tror de er noe bedre enn de billige men fordi de er mer lik i fargen som de gamle orginalrøra fra krigen på min Willys.

Mvh Rune
 
 

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #4 på: Ti., 8,November,2011,09,26 »
Fordelen med kobber er at det ikke ruster. Rust er grunden til det problemet du hadde. I usa saltes ikke vegene noe særlig og problemet med rust blir mindre.
Jeg har laget nye bremserør til hele min TJ, Brukte Kobber/nikkel rør fra Biltema (litt dyrere enn rent kobber). Mener regelen sier at så lenge du bruke det med nikkel i kan du bruke de samme festene som du orginalt har for stålrør. Det er riktig at rene kobberrør trenger flere/tettere festepunkter (krav). Kobber eller kobber/nikkel er også MYE letter å jobbe med enn stål.

Jeg kjøpte det dyre dobbeltkoningsverktøyet på Biltema og etter et par testkoninger  var det et kjempeverktøy å jobbe med. Bremsesystemet er helt tett.

Ps. Du må ha en skrustikke for å spenne dette verktøyer fast i.

Legg noen kroner i skikkelig verktøy og Kobber/nikkel rør samt noen nye nipler. (ta med de gamle og få like på Biltema). Så blir dette kjempebra. Snakker av erfaring. Jeg er ikke mekanikerutdannet.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #5 på: Ti., 8,November,2011,10,10 »
Men til YJ trenger du tommenipler, og de har de vel ikke på Biltema ?  Jeg fikk en neve av dem hos Christoffersen & Bækken, tror jeg det var.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #6 på: Ti., 8,November,2011,10,22 »
Det har de det så  :D  Joda, Biltema har tommenippler i to lengder.  Viktig å bruke riktig nippel ja, mm og tommes ditto går neste om hverandre, men bare nesten, gjengene blir stygt ødelagt og det lekker garantert med feil nippelbruk.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget uglefisk

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 19
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #7 på: Ti.,15,November,2011,23,17 »
Yes, var på biltema og spurte om hjelp til å finne rette nippler av en eldre kriger. Han mente gjengene var så rusten på den gamle nippelen at han ikke klarte å tolke dem med millimeter-tolkeren sin. Jeg sa det var amerikansk unf osv, uten at han ville høre - det var nippelen min som var rusten, ikke millimeter-læret :)

Men etter mye leiting og en lånt tomme-tolker så fant jeg rett, bortsett fra at det var mye mer gjenger på nipplene (og mye mindre skruehode/støtte). I tillegg var det en del slark når jeg tredde nippelen inn på 3/16" røret.

Fattern, som er av den gamle skolen, mente at nipplene skulle være litt treig å få på røret, men ikke vet jeg. Var på bilxtra for å finne nippler, men der var det samme type der som på biltema.

Skal nipplene være litt løse mot røret?

Til syvende og sist kommer jeg vel til å bestille nye rør fra usa, men vil ha bilen eu-godkjent raskt så jeg slipper å kjøre atv i vinter :)
1991 YJ Laredo, 4.0, Manuelt gir, litt sliten forfatning foreløpig

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #8 på: On.,16,November,2011,10,20 »
Fattern, som er av den gamle skolen, mente at nipplene skulle være litt treig å få på røret, men ikke vet jeg. Var på bilxtra for å finne nippler, men der var det samme type der som på biltema.

De var ikke det, de som jeg fikk, men den gamle skolen pleier å ha rett.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #9 på: On.,16,November,2011,13,56 »
De gamle pleier å sitte stramt som f... mot røra ja, men det pga rust og dritt ;D

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Bremserør 3/16"
« Svar #10 på: On.,16,November,2011,19,31 »
Var bittelit slark på mine nipler også men når du får konet og strammet til sitter det som det skal. Gamle av stål pleier ruste fast i røret som gjør at du ikke kan åpne de igjen uten vri i stykker røret. Stål er ette min mening noe skikkelig dritt her i Norge som alt ruster pga. salt. Sier det igjen. Kopper/nikkel er tingen her.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)